Codul administrativ stabilește că funcționarii publici care urmează programe de formare și perfecționare cu o durată de peste trei luni, ce sunt finanțate integral sau parțial de stat, sunt obligați să-și ia angajamentul că vor lucra în administrația publică între doi și cinci ani de la finalizarea cursurilor. Acum, printr-un proiect de hotărâre aflat în dezbatere publică la Ministerul Dezvoltării, sunt stabilite normele metodologice privind formarea și perfecționarea profesională a funcționarilor publici, ce conțin inclusiv duratele cursurilor în funcție de care se stabilește perioada pe care vor trebui s-o petreacă aceștia ca angajați ai statului.
După cum a fost stabilit acum aproximativ trei ani, prin OUG 57/2019 privind Codul administrativ, funcționarii publici care urmează programe de formare și perfecționare cu o durată mai mare de 90 de zile într-un an calendaristic (indiferent dacă sunt organizate în țară sau în străinătate), finanțate integral sau parțial prin bugetul autorității sau instituției publice, din bugetul de stat sau bugetul local, sunt obligați să se angajeze în scris că vor lucra în administrația publică între doi și cinci ani de la terminarea programelor, proporțional cu numărul zilelor de formare sau perfecționare de care au beneficiat, dacă pentru programul respectiv de formare nu este prevăzută o altă perioadă.
Proiectul de HG apărut în această dimineață conține normele metodologice cu privire la formarea și perfecționarea profesională a funcționarilor publici, inclusiv drepturile și obligațiile asociate procesului de formare.
Ca regulă generală, finanțarea participării unui funcționar public la cursuri de formare sau perfecționare poate fi asigurată integral de instituția la care lucrează sau, în funcţie de resursele financiare disponibile şi de gradul în care programul de formare sau de perfecționare profesională este în interesul autorităţii sau al instituţiei publice, funcționarul public trebuie să achite o sumă de până la 50% din taxa de participare.
Potrivit proiectului, perioada determinată pentru care funcţionarul public care a beneficiat într-un an calendaristic de mai mult de 90 de zile de formare sau perfecționare profesională se angajează să lucreze în administraţie se va stabili astfel:
- între doi şi trei ani – pentru programele de formare sau perfecționare organizate în ţară;
- între trei şi patru ani – pentru programele de formare sau perfecționare organizate în străinătate, cu durată mai mică de șase luni;
- între patru şi cinci ani – pentru programele de formare sau perfecționare cu durată mai mare de șase luni.
Perioada va fi stabilită de către autoritatea sau instituţia publică ținând cont, cel puţin, de următoarele criterii:
- complexitatea programelor de formare sau perfecționare;
- corelarea dintre domeniile în care se realizează formarea sau perfecționarea şi specificul funcţiei şi atribuţiilor funcţionarului beneficiar;
- cuantumul sumelor reprezentând finanţarea suportată de autoritatea sau instituţia publică;
- angajamentele asumate în cazul finanţării, ca urmare a implementării de proiecte cu finanţare externă;
- corelarea dintre participarea funcţionarilor publici beneficiari la cele peste 90 de zile de formare şi cele stabilite prin planul anual de perfecționare profesională și fondurile alocate instituției pentru asta.
Apoi, funcţionarii publici ce participă la programele de formare și perfecționare profesională au următoarele drepturi specifice, după cum stabilește viitoarea hotărâre:
- să fie consultaţi la stabilirea domeniilor programelor de formare și perfecționare profesională individuală la care vor participa şi să li se asigure dreptul la contestarea deciziilor care se iau în acest sens;
- să li se aducă la cunoştinţă informaţiile relevante privind formarea și perfecționarea profesională individuală, precum şi condiţiile de desfăşurare a programelor de formare și perfecționare profesională la care aceștia participă;
- să li se asigure participarea la un program de formare și perfecționare profesională cel puțin o dată la doi ani;
- să li se permită participarea la programele de formare și perfecționare profesională;
- să li se recunoască competenţele dobândite în urma participării la programe de formare și perfecționare profesională;
- să li se elibereze documentele sau, după caz, copii de pe documentele justificative ori doveditoare ale participării la programe de formare și perfecționare profesională.
În perioada în care urmează programe de formare și perfecţionare profesională, funcţionarii publici beneficiază de toate drepturile salariale cuvenite, indiferent dacă acestea sunt organizate la inițiativa ori în interesul autorității/ instituției publice sau urmate la inițiativa funcționarului public, dar cu acordul angajatorului, notează avocatnet.ro.
Pe de altă parte, funcţionarii publici ce participă la programe de formare și perfecționare profesională vor avea și o serie de obligaţii specifice:
- să participe la programe de formare și perfecționare profesională în vederea îmbunătățirii continue a abilităților și pregătirii profesionale;
- să participe la toate activităţile din cadrul programului de formare sau perfecționare profesională, conform cerinţelor acestuia;
- să participe la toate formele de evaluare a programului de formare sau perfecționare profesională, respectiv a competenţelor şi abilităţilor obţinute;
- să sesizeze autoritatea sau instituţia publică din ale cărei fonduri publice este finanţată participarea la programul de formare sau perfecționare profesională privind neregulile şi abaterile constatate în derularea contractului în ceea ce priveşte obligaţiile furnizorului de formare;
- să restituie sumele cheltuite cu participarea la programele de formare sau perfecționare profesională, în situaţia în care nu îşi îndeplineşte obligaţiile asumate;
- să utilizeze în activitatea curentă competențele dobândite, şi, după caz, să asigure transferul de cunoştinţe;
- să prezinte copii ale certificatelor de participare, respectiv ale diplomelor de absolvire emise de furnizorii de formare, însoțite de documentele originale, în vederea certificării pentru conformitate cu originalul de către persoana responsabilă cu gestionarea dosarului profesional al funcționarului public din cadrul compartimentului de resurse umane și ulterior, a completării dosarului profesional.
În comparație, așa cu stabilește Codul muncii, angajații din mediul privat care au beneficiat de un curs sau un stagiu de formare profesională plătit de angajator “nu pot avea inițiativa încetării contractului individual de muncă pentru o perioadă stabilită prin act adițional”. Dacă totuși o fac, angajații din privat vor trebui să suporte toate cheltuielile ocazionate de pregătirea lor profesională, proporțional cu perioada nelucrată din perioada stabilită conform actului adițional la contractul individual de muncă.