Portarea numărului de telefon mobil și schimbarea furnizorului de internet vor trebui să se facă în maximum o zi lucrătoare, iar furnizorii care nu se achită de această obligație vor trebui, pe lângă suportarea de amenzi aplicate de Autoritatea Naţională pentru Administrare şi Reglementare în Comunicaţii (ANCOM), să ofere și despăgubiri clienților. Noile obligații se regăsesc într-o lege care se va aplica de duminică și care schimbă cadrul legislativ al comunicațiilor electronice.
Legea 198/2022, publicată joi în Monitorul Oficial, va modifica, începând de duminică, unele prevederi ale OUG 111/2011 privind comunicațiile electronice, altele urmând să aibă termene de aplicare mai îndepărtate. Legea 198 transpune în legislația română Codul european al comunicațiilor electronice, ce este prevăzut de Directiva europeană 1.972/2018, scrie avocatnet.ro.
Legea oficializată introduce obligația ca portarea numărului de telefon mobil să se facă în maximum o zi lucrătoare de la data convenită între client și furnizorul nou, iar întreruperea serviciului pentru portarea efectivă va putea fi de maximum o zi lucrătoare:
„Procesul de portare și activarea numerelor la noul furnizor trebuie să se realizeze în cel mai scurt termen posibil. Utilizatorului final care a încheiat un contract ce implică portarea unui număr la un alt furnizor, i se va activa numărul respectiv în termen de o zi lucrătoare de la data pe care a convenit-o în mod explicit cu noul furnizor, fără ca întreruperea serviciului de comunicații electronice în timpul procesului de portare să poată depăşi o zi lucrătoare. Furnizorul la ale cărui servicii se renunță continuă să presteze, în aceleași condiții, serviciile corespunzătoare, până la activarea numărului de către noul furnizor”.
De asemenea, referitor la schimbarea furnizorului de internet, documentul stabilește că procesul trebuie să se deruleze cât mai repede cu putință, întreruperea serviciului putând fi de maximum o zi lucrătoare:
„Furnizorul al cărui serviciu de acces la internet este solicitat se asigură că activarea serviciului are loc în cel mai scurt termen posibil, în interiorul intervalului agreat cu utilizatorul final. Furnizorul la al cărui serviciu de acces la internet se renunță are obligația să continue furnizarea serviciului, în aceleași condiții, până la momentul activării serviciului de către noul furnizor. Întreruperea serviciului de acces la internet în timpul procesului de transfer prevăzut (…) nu poate depăși o zi lucrătoare.”
Pe lângă amenzile pe care le pot primi operatorii pentru nerespectarea acestor termene, clienții vor putea fi despăgubiți când apar probleme la schimbarea furnizorului. Totuși, cuantumul despăgubirilor și procedura de acordare a acestora vor trebui elaborate de ANCOM printr-o decizie.
România a fost pusă în întârziere cu transpunerea în legislație a Codului european al comunicațiilor electronice, chestiune asupra căruia parlamentarii au decis abia la finalul lunii iunie, deși Codul european al comunicațiilor electronice trebuia să fie transpus la noi până în decembrie 2020. Deoarece țara noastră a fost într-o mare întârziere, autoritățile europene au demarat o procedură de infringement, în urma căreia puteam fi sancționați dacă transpunerea nu se făcea cât mai repede.
Parlamentul României a adoptat, inițial, în martie 2022 legea care transpunea noutățile privind comunicațiile electronice, însă acesta a trebuit să treacă și a doua oară pe la deputați și senatori, din cauza unor probleme de constituționalitate.