În cazul unor litigii cu orice tip de asigurător, așadar și cu cei ce emit polițe RCA, consumatorii nu trebuie să se adreseze neapărat instanței de judecată, ci au și o altă variantă, respectiv să ia legătura cu Entitatea de Soluționare Alternativă a Litigiilor în Domeniul Financiar Non-bancar (SAL-Fin). Mai exact, alternativa la judecată este concilierea, care poate dura până la o lună – două, nu ani, ca în cazul unui proces. După cum a anunțat recent Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF), cea mai mare sumă obținută anul acesta de un consumator ce a apelat la SAL-Fin este de peste 220.000 de lei.
După cum apare în comunicatul recent al ASF, “din dosarele de conciliere instrumentate până în prezent, cea mai mare sumă obținută de un consumator care a apelat la procedurile de conciliere oferite de SAL-Fin a fost de 226.513 lei, aceasta reprezentând diferența de despăgubire și penalitățile aferente dosarului de daună deschis la un asigurător”.
De altfel, potrivit ASF, nu este singurul caz în care, în urma concilierii SAL-Fin, consumatorii au primit sume importante. De pildă, într-un caz, consumatorul a primit 92.460 de lei pentru achitarea reparațiilor unui autoturism avariat și pentru lipsa de folosință a acestuia, iar în altul, au fost achitați 85.618 de lei de un asigurător în baza unei polițe CASCO, notează avocatnet.ro.
De principiu, SAL-Fin oferă servicii alternative de soluționare a litigiilor pe care le au consumatorii cu asigurătorii sau cu alți furnizori de servicii financiare nebancare. Consumatorii pot alege dintre două tipuri de proceduri de soluționare alternativă a litigiilor: propunerea sau impunerea unei soluții. Mai exact, pot alege între:
- procedura de soluționare prin care un conciliator propune o soluție părților aflate în litigiu – acestea sunt libere să o accepte sau nu;
- procedura de soluționare prin care unul sau mai mulți conciliatori impun o soluție – de data aceasta, acceptarea rezultatului nu mai este opțională pentru părțile aflate în litigiu.
Implicarea în oricare dintre procedurile de soluționare nu exclude posibilitatea de a cere despăgubiri în instanță.
Față de cei ce merg în instanță pentru a-și rezolva litigiile cu asigurătorii, consumatorii ce apelează la varianta concilierii au mai multe avantaje:
- o durată mai mică pentru soluționarea litigiului, spre deosebire de mersul în instanță, unde un proces se poate întinde și pe mai mulți ani;
- gradul mare de eficiență a procedurii – în 2021, potrivit ASF, din 2.022 de cereri de conciliere, SAL-Fin a rezolvat peste 1.258;.
- procedura este, de principiu, gratuită.
Potrivit SAL-Fin, termenul mediu pentru procedura de soluționare a litigilor prin propunerea unei soluții este de 27 de zile.
După cum subliniază ASF, SAL-Fin este singura entitate de soluționare alternativă a litigiilor care organizează și administrează proceduri de soluționare alternativă a litigiilor, pe domeniile în care autoritatea are competență.