Trenurile sunt lente, în multe cazuri nu funcționează aerul condiționat, iar întârzierile apar și ele des. Și în vara lui 2022 călătoria cu trenul este plină de complicații și nu s-a îmbunătățit mai nimic față de anii trecuți. Biletele s-au scumpit cu 20%, însă trenul rămâne pentru multă lume singura alternativă de călătorie și este mare păcat că totul este dominat de neprevăzut când este vorba de trenurile românești.
Este cerere mare de bilete pe trenurile către Litoral, la unele rute epuizându-se locurile chiar și cu o lună înainte. La mare căutare sunt rute precum București – Constanța și Brașov – Constanța.
Un lucru bun pentru pasageri este că în ultimii doi ani o parte dintre trenurile ce aveau rang de IR au devenit RE (Regio Express), adică trenuri la tarif de Regio la care însă plătești și supliment de loc. Multe dintre trenurile care aveau rang de IR rulau cu viteze medii de sub 55 km/h pe parcurs, astfel că tariful ridicat de IR nici nu se justifica. Diferența de preț dintre IR și RE este mare: spre exemplu, pe București – Constanța costă 72 de lei la IR și 39 de lei la RE.
Mai ieftin la privat
Pe Brașov – Mangalia biletul costă 103 lei la IR al CFR Călători, iar la Regio Călători prețul este de 81 de lei.
Partea tristă este că românii ar merge în număr mai mare cu trenul, dar imaginea acestui mijloc de transport este la pământ. Se văd cei 30 de ani în care s-a investit o zecime din cât ar fi fost nevoie ca să fim la nivelul Poloniei, Cehiei și Ungariei. Călătoria cu trenul este la noi plină de neprevăzut: poți să ai ghinionul de o întârziere record, poți să călătorești în „saună” câteva ore sau să constați că priza nu funcționează în vagonul de clasa 1.
Față de alte țări din Europa Centrală, nici vagoane restauramt nu avem, unul sau două mai erau rar folosite de CFR Călători, așa că nici nu ai ce să-și cumperi într-o călătorie mai lungă.