Pe parcursul a 3 luni de zile, Asociația Academia de Bine a derulat activități de promovare a sănătății mintale în două școli din județul Brașov, alături de elevii din ciclul primar, profesorii și părinții acestora: Școala Gimnazială Nr. 15 și Școala Gimnazială Hălchiu.
Prin proiectul CRESC (Conștientizare Responsabilitate Educație Sănătate Conexiune), Asociația Academia de Bine oferă suport, ghidare și strategii pentru dezvoltarea emoțională armonioasă a elevilor, consolidarea încrederii și a stimei de sine, descoperirea și formarea abilităților de relaționare sănătoase, identificarea și gestionarea emoțiilor în scopul prevenirii bullying-ului și anxietății, reducerea riscului de marginalizare în rândul elevilor, precum și creșterea nivelului de conștientizare și informare asupra conceptului de sănătate și igienă mintală.
Acest proiect este cofinanțat de Fundația Alber și Alphaville Arena.
CRESC înseamnă acces la servicii de specialitate în sănătate mintală:
- Ateliere de sănătate mintală pentru elevi (reziliență, stimă de sine, strategii pentru gestionarea fricii, îngrijorării, furiei și a relațiilor conflictuale) – 2 ateliere/clasă;
- Workshop pentru părinți – cultivarea stimei de sine și a rezilienței copiilor;
- Workshop pentru cadre didactice – strategii pentru gestionarea bullying-ului la clasă și cultivarea rezilienței copiilor;
Workshopurile cu părinții și cadrele didactice au vizat implicarea activă a adulților pentru a învăța să identifice situațiile limită cu care se confrunta elevii, să gestioneze relațiile conflictuale dintre aceștia și să le ofere sprijin și ghidare în procesul lor de autocunoaștere și dezvoltare emoțională.
- Ateliere de dezvoltare emoțională pentru copii – 2 grupe a câte 10 copii x 3 module;
Aceste ateliere au avut ca scop îndrumarea copiilor cu fragilitate emoțională, anxietate sau stimă de sine scăzută, spre autocunoaștere și explorarea identității, descoperirea de noi resurse interioare și abilități, înțelegerea și exteriorizarea stărilor conflictuale, consolidarea încrederii și a stimei de sine, modelarea capacității de adaptare și adecvare la situații diferite, identificarea și înțelegerea emoțiilor și nevoilor proprii, dezvoltarea creativității și a abilităților de cooperare și lucru în echipă.
- Tabăra părinte – copil
În cadrul acestei tabere de 3 zile s-au derulat activități de parenting și consiliere pentru părinți, activități de conectare părinte – copil, de identificare a modalităților prin care fiecare copil este unic, crește și se dezvoltă, conștientizare și valorificare a punctelor forte în relație, dezvoltarea imaginației, curiozității și creativității, identificarea și accesarea resurselor pentru întărirea încrederii de sine a copiilor,
descoperirea și înțelegerea rolului personal, familial și social,depășirea blocajelor și accesarea unei stări interioare pozitive prin tehnici de relaxare, crearea unei atmosfere interactive de joc si bucurie.
- Broșuri de informare, cu instrumente și strategii pentru cultivarea stimei de sine și a rezilienței copiilor. Acestea au fost diseminate și în sistemul media pentru a deveni o resursă educațională pentru comunitate.
- Campanie de sănătate mintală, conștientizare și prevenție pe toată durata proiectului
De ce proiectul CRESC?
În perioada pandemiei de COVID-19, un copil din trei s-a confruntat cu stări de anxietate și a avut nevoie de consiliere și suport psiho-emoțional, procentul crescând la peste 50% în cazul adolescenților, ajungând până la consecințe extrem de grave, și anume tentative de suicid. În doar 8,1% dintre cazuri, diagnosticele au fost independente de contextul pandemic, arată datele unei anchete realizate de Salvați Copiii România:
„Restricțiile impuse de pandemie au modificat dramatic viața copiilor. Nu au mai mers la grădiniță sau la școală, nu au mai interacționat unii cu ceilalți, au fost expuși stărilor emoționale negative ale adulților – frica, angoasa, nesiguranța – și chiar îmbolnăvirii celor dragi. Mai mult, copiii au fost nevoiți să facă un efort greu și pentru un adult, să își depășească temerile și incertitudinile și să facă față școlii online, pentru care nu aveau exercițiu. Anxietatea pe care au dezvoltat-o nu e simplă reacție, ea se poate transforma în traumă, dacă nu primește consiliere terapeutică adecvată.”