La câteva zile de la adoptarea legislației ce permite trecerea infrastructurii feroviare către administrația locală, atitudinea edililor variază între optimism și pesimism. Mai toți edilii locali se gândesc că vor primi gările de la stat, fără a lua în calcul că vor trebui să asigure și compensația operatorilor de transport pe liniile închise de stat. Consiliile Județene și primăriile vor trebui să scoată milioane de euro din buzunare pentru susținerea liniilor părăsite de stat.
Sub pretextul europenismului și a modernității politicilor sale, Guvernul a adoptat zilele trecute Ordonanța care oficial permite amdinistrațiilor locale să se implice în susținerea financiară și administrativă a unor părți ale infrastructurii feroviare de interes local, dar care în fapt pune în brațele administrațiilor locale obligația susținerii rețelei feroviare locale.
Primarul să ia gara la Primărie, ca să o măture
La Brașov, posibilitatea trecerii gărilor la administrațiile locale a devenit prilej de bășcălie. După ce acum ceva timp primarul Coliban împreună cu o echipă de-ale sale au organizat o acțiune de măturare a gării din Brașov în scop de imagine electorală, subprefectul Brașovului, totodată președinte PSD Brașov, l-a ironizat și i-a spus că acum poate să ia gara la el, la primărie, ca să o măture.
De la febra campaniei electorale, la faptele de acum
În baza acestui act normativ, subprefectul Braşovului, care este şi preşedinte al Organizaţiei Municipale a PSD Braşov, Lucian Pătraşcu, susţine că administraţia braşoveană poate demara procedurile premergătoare reabilitării atât a Gării Braşov, cât şi a staţiilor Bartolomeu şi Dârste.
„Pentru braşoveni, acest lucru poate fi o mare victorie, dar, spre surprinderea mea, remarc faptul că nimeni din actuala conducere administrativă a Municipiului Braşov nu face nicio referire la acest aspect, în ciuda faptului că situaţia în care se află Gara Braşov este, din păcate, una deplorabilă. Îmi amintesc cum actualul primar, Allen Coliban, prins în febra campaniei electorale, a mers împreună cu membri ai USR-ului ca să facă curat în Gara Braşov. De asemenea, îmi amintesc şi faptul că cetăţenii Braşovului au cerut de nenumărate ori ca Gara Braşov să fie reabilitată la nivelul unui oraş european, ea fiind pentru o parte din turişti însăşi cartea noastră de vizită”, a continuat Pătraşcu.
Măsura poate fi una modernă, europeană, însă nu trebuie uitat că bugetele administrațiilor locale din Europa pot fi de regulă mai mari decât cele ale județelor sau orașelor din România, pe simplul considerent că acolo guvernul central al țării lasă administrațiilor locale o parte mai mare din banii colectați la nivel local. Cât de curând am putea vedea primele linii și gări închise sau, cel puțin, predate autorităților locale. ARF se află în fază finală de a încheia un contract cu o firmă de consultanță care va arăta ce linii și ce trenuri merită a fi compensate cu titlul de serviciu public.
Primăria Brașov a încercat încă din 2007 să preia Gara. De-a lungul anilor au fost transmise la minister mai multe memorii, iar de fiecare dată răspunsul a fost negativ. De asemenea, s-au organizat şi campanii de strângere de semnături, care, la fel, au fost trimise la Bucureşti, dar rezultatul a fost acelaşi. În mandatul lui George Scripcaru s-a creionat chiar și un concept de modernizare a gării.