
Aţi schimbat furnizorul de energie sau aveţi de gând să faceţi asta? Mare atenţie cu ultima factură emisă de vechiul furnizor. Dacă este cu minus, acesta este obligat să vă returneze automat banii în cinci zile. În realitate, însă, lucrurile nu se întâmplă chiar aşa.
Legislaţia spune că, după schimbarea furnizorului de energie, compania cu care aveaţi contract până acum trebuie să emită o factură de regularizare în maximum 42 de zile de la data schimbării efective a furnizorului.
Dacă această factură are un sold negativ, adică este cu minus, compania trebuie să vă returneze banii automat în termen de cinci zile lucrătoare.
În loc să dea banii înapoi, au cerut doar o serie de documente
Nu a fost şi cazul Danielei, un client al Enel din Bucureşti, a cărei pățanie a prezentat-o HotNews. În data de 21 aprilie 2022, ea a trecut la un alt furnizor. Pe 16 mai a primit o factură cu minus de la Enel conform căreia compania trebuia să îi returneze 193 de lei. Zece zile mai târziu, pe 26 mai, ea a sunat la call-centerul companiei pentru a întreba cum îşi va recupera banii. Operatorul i-a răspuns că trebuie să facă o solicitare în acest sens şi să ataşeze contul în care să fie viraţi banii.
Zis şi făcut, doar că a doua zi a primit următorul e-mail: “Referitor la solicitarea dumneavoastră (…) /26.05.2022 privind restituirea sumei achitate în avans, dorim să vă comunicam faptul ca, pentru a da curs cererii dvs., este necesar să reveniţi cu urmatoarele documente: 1. Cerere de restituire (conform modelului ataşat) 2. Copie act de identitate a titularului de contract, 3. Dovada de plată pentru sumele achitate”.
„Nu înţeleg de ce compania mi-a cerut din nou aceste acte, în condiţiile în care oricum le avea deja, pentru că fusesem clientul lor. Operatorul de la call-center îmi citea zilele în care am efectuat plăţile, evident că le aveau în sistemul lor, atunci de ce mi-au cerut din nou dovada acestor plăţi?”, se întreabă Daniela, care s-a conformat totuşi şi a trimis toate actele cerute de companie.
RestitS-au mai făcut nişte calcule
Între timp, pe 26 mai, Enel a emis o altă factură, tot cu minus, de data aceasta 88 de lei, un fel de regularizare la regularizare. „S-au mai făcut nişte calcule” i s-a spus de la call-center. Clienta a făcut cerere de restituire şi pentru această sumă.
Hotnews.ro a întrebat reprezentanţii Enel care este procedura de restituire a plăţilor în avans pe care o aplică ei.
„În cazul clienților care decid să schimbe furnizorul, sumele achitate în avans de către aceștia sunt restituite în termen de 5 zile calendaristice de la data emiterii facturii de regularizare pe care apare suma cu minus. Pentru plata rapidă și sigură a sumelor, le recomandăm clienților să transmită companiei o cerere în care să comunice codul IBAN în care doresc efectuarea plăților”, au spus reprezentanţii companiei.
Aceasta deşi oamenii nu sunt obligaţi prin lege să transmită nimic companiei, ci au dreptul de a primi automat banii. În plus, Danielei i s-a transmis pe mail că este necesar să trimită aceste acte pentru a primi banii şi nu i s-a făcut o recomandare.