
Parlamentarii au eliminat mai multe articole care înăspreau Codul Rutier, în condițiile în care România este pe primul loc în Europa la decese produse în accidente de circulație. Deputații au votat pentru relaxarea sancțiunilor, unii dintre ei fiind amendați de mai multe ori de polițiști.
Președintele interimar al USR, Cătălin Drulă, acuză „ipocrizia coaliţiei în distrugerea Codului rutier”, după o serie de amendamente depuse de deputații PSD-PNL-UDMR la legea de aprobarea a unei ordonanțe de urgență care își propune înăsprirea sancțiunilor pentru încălcarea Codului Rutier.
„Cu o mână pretind că vor să înăsprească şi că le pasă de morţii de pe şosele, oamenii din Parlament de la PSD, PNL şi UDMR la unison votează dărâmarea Codului rutier. /…/ Dacă depăşeşti viteza cu 70 km pe oră, curse de maşini prin oraş cu 150 km pe oră, o amendă şi pleci mai departe cu dovada pentru permis. Păi, e normal, un om care pune în pericol, foloseşte maşina ca o armă să plece cu ea de pe loc?”, a argumentat Drulă, potrivit Agerpres.
Comisiile de specialitate ale Camerei Deputaţilor au adoptat mai multe amendamente la Ordonanţa de urgenţă privind circulaţia pe drumurile publice, eliminând articolul care definea comportamentul agresiv, şi anume slalomul printre maşini, pentru care în prezent se reţine permisul 30 de zile.
De asemenea, o altă modificare prevede că şoferii vitezomani, prinşi pe radar cu mai mult de 70 de kilometri peste limita legală de viteză, să poată conduce cu dovadă încă două săptămâni după reţinerea permisului.
Cearta cu polițiștii
În ultima ședință a Comisiei pentru Transporturi (în care s-a dezbătut legea pentru aprobarea OUG care a înăsprit pedepsele pentru șoferii agresivi în trafic și vitezomani), deputații UDMR, PSD și PNL s-au certat cu reprezentanții Ministerului de Interne care au venit să susțină actualele reglementări.
Nemulțumiți că nu este prezent cel puțin un secretar de stat, ci doi comisari șefi, parlamentarii de la putere le-au reproșat celor doi că MAI nu a făcut prevenție, ci au majorat sancțiunile pentru viteză excesivă și agresivitate în trafic.
„Pentru consumul de alcool și droguri la volan nu ați majorat sancțiunile, ci pentru viteză. Doamnă, viteza omoară mai puțini oameni decât șoferii beți. Această ordonanță de urgență nu e spre binele cetățenilor, ci pentru statisticile voastre. Consumul de droguri la volan este cel mai periculos motiv, nu viteza”, a susținut un deputat.
Modificările făcute în comisia de Transporturi, la Codul Rutier, prezentate de Cătălin Drulă:
- Şoferilor recidivişti pentru sancţiuni grave (de exemplu: depăşire de coloane oprite, trecut pe semaforul de culoare roşie, nerespectat indicaţiile poliţistului, vorbit la telefon la volan, comportament agresiv, mers pe sens opus pe autostradă, neacordare de prioritate, depăşire în zonă interzisă, consum de alcool, viteză excesivă ş.a.) li se reduce perioada de recidivă, în care primesc automat o suspendare în plus de 30 de zile a permisului, de la 6 luni la 3 luni.
Mai mult, recidiviştii pentru sancţiuni grave vor avea posibilitatea să dea un test pentru reducerea perioadei de suspendare, ceea ce în prezent nu este posibil.
La fel şi vitezomanii, care depăşesc viteza legală cu peste 70 km/h (ex. viteză de peste 120km/h pe străzile unui oraş)
Tot vitezomanii, care depăşesc viteza legală cu peste 70 km/h vor primi dovadă cu drept de circulaţie pentru 15 zile, faţă de legislaţia actuală conform căreia sunt lăsaţi pietoni pe loc.
- Şoferii care acumulează 15 puncte de penalizare, fapt ce duce la suspendarea permisului, vor putea contesta în instanţă contravenţiile fără ca termenul de prescripţie de 6 luni de la primirea punctelor să fie îngheţat. Cum de cele mai multe ori acţiunile în instanţă durează mai mult de 6 luni, asta va duce la prescrierea punctelor şi, automat, la ne-suspendarea permisului niciodată pentru cumul de puncte folosind această portiţă.
- Şoferii care dau testul pentru reducerea perioadei de suspendare a permisului îşi vor putea recupera mai repede permisul decât înainte. De exemplu, o perioadă de suspendare de 90 de zile se reducea cf OG la 60 de zile (la ⅔ din perioada iniţială), iar amendamentele din parlament ar reduce suspendarea la doar 30 de zile (la ⅓ din perioada iniţială).
- Se reintroduce suprapunerea suspendărilor de permis, versus cumularea perioadelor de suspendare a permisului. Mai precis, un şofer cu permisul suspendat pentru 30 de zile, dacă ar comite o nouă abatere în perioada de circulaţie cu dovadă, să zicem sancţionabilă tot cu 30 de zile de suspendare, va avea permisul luat timp de 30 de zile, nu timp de 60 (30+30), ca în prezent.
- Pentru necomunicarea datelor de identificare a şoferului contravenient către poliţie, se reintroduce facilitatea de a plăti jumătate din minimul amenzii în 15 zile (eliminată de OG 1/2022).
Asta înseamnă, spre exemplu, că pentru o contravenţie constatată cu mijloace automate de depăşire gravă a vitezei legale (de exemplu, 150 km/h în oraş) contravenientul refuzând să comunice datele de identificare ale şoferului, va putea plăti doar 652 de lei (½ din minimul prevăzut pentru amendă) în loc de cuantumul stabilit de agent al amenzii care poate fi de până la 2900 de lei pentru persoane fizice şi 14.500 de lei pentru persoane juridice.
Raportul comisiilor urmează să intre în dezbaterea plenului Camerei Deputaţilor, care este for decizional.