
Camera Deputaților a respins definitiv azi un proiect de lege apărut în 2015 și care ar fi stabilit ca proprietarii vehiculelor avariate în urma unui accident de circulație să poată să-și repare mașina doar în baza unui nou document. Astfel, măsurile conținute de proiect nu vor ajunge să se aplice, deoarece acesta și-a încetat parcursul legislativ. Reglementările ar fi dus la majorarea tarifelor RCA, după cum susțineau, acum câțiva ani, reprezentanții Uniunii Naționale a Societăților de Asigurare și Reasigurare din România.
Dispozițiile sunt cuprinse în Proiectul de lege pentru constituirea, organizarea şi funcţionarea Corpului experţilor şi evaluatorilor tehnici auto din România (CEETAR), care a fost respins, în 2015, la Senat, iar azi a fost respins definitiv la Camera Deputaților. Procesul legislativ al propunerii se încheie aici.
O asociație privată care făcea recomandări cu privire la reparații
Potrivit documentului, noua structură, o asociație privată de utilitate publică ce s-ar fi aflat sub controlul Guvernului, trebuia să efectueze expertize tehnice și de evaluare a pagubelor la vehicule și trebuia să facă recomandări profesionale cu privire la reparații, pentru înlocuire de ansamble, piese, precum și de repunere în circulație a autovehiculelor în cauză, fără risc tehnic.
Mai precis, experții și evaluatorii tehnici auto ai CEETAR ar fi trebuit să realizeze expertize tehnice auto la toate vehiculele ce au suportat pagube materiale, în vederea stabilirii soluțiilor tehnice pentru repararea lor și acordarea despăgubirii legale celui în drept, conform contractului de asigurare de răspundere civilă auto, obligatorie (RCA) sau facultativă (CASCO).
Potrivit inițiativei legislative, experții CEETAR ar fi efectuat evaluările și ar fi întocmit raportul de expertiză tehnică, singurul act în baza căruia deținătorii vehiculelor avariate ar fi putut efectua ulterior reparații.
„Pe baza raportului de expertiză (…), deținătorul vehiculului avariat are dreptul să solicite oricărei unități service autorizate repararea lui, în cadrul asigurării obligatorii (RCA) sau facultative (CASCO)”, se menționa în proiectul de act normativ respins definitiv acum.
Reparațiile s-ar fi putut face doar pe baza raportului CEETAR
Ba mai mult, chiar și în ipoteza în care raportul ar fi fost contestat în instanță de păgubit sau de societatea de asigurare, reparațiile s-ar fi făcut în continuare, „eventualele divergențe născute prin contestarea lui în instanță urmând a se regla ulterior, conform hotărârii judecătorești irevocabile”, după cum se arăta în document.
Cu alte cuvinte, proprietarii vehiculelor avariate și-ar fi putut repara mașina doar dacă ar fi deținut acest raport de expertiză întocmit de expertul CEETAR.
În ceea ce privește stabilirea costurilor privind repararea autovehiculului avariat, evaluatorul tehnic auto ar fi trebuit să foloseasca prețurile pieselor de schimb originale, comunicate de producătorii sau importatorii mărcii respective.