Primarul Brașovului, Allen Coliban, este unul dintre posibilii candidați ai grupului „Curaj” la președinție, o facțiune care își dorește să reseteze USR-ul și să îl repună pe picioare, după doi ani în care partidul a coborât tot mai mult în sondaje. Coliban a acordat un interviu BizBrașov despre șansele grupării de a se impune în fața taberei Drulă-Barna, dar și despre ambițiile formațiunii de a reveni în primele locuri ale eșichierului politic.
BizBrașov: Cum estimezi șansele pe care le are grupul Curaj de a se impune la conducerea USR?
Allen COLIBAN: E complicat de cuantificat, de estimat, în condițiile în care anul trecut, când au fost alegerile prezidențiale, cele două tabere mari s-au acuzat reciproc de fraudă. La ora actuală avem o bază de membri de aproximativ 60.000 și nu știm nimic despre câți dintre aceștia sunt reali, câți sunt doar adrese de e-mail, câte sunt adrese dublate, oameni care nu există. Un lucru pe care îl cer și cred că este esențial pentru tot ce înseamnă viitorul partidului ăsta este aplicăm onestitatea în intern, să curățăm baza de date, să vedem exact câți membri sunt oameni activi, câți oameni pot să răspundă la un telefon să zică măcar două lucruri despre cine-i președintele partidului și unde e sediu sau care e filială la care e membru.
Lucrurile astea nu s-au întâmplat. Le-am cerut în Biroul Național. Acum lansăm niște alegeri pe repede înainte în condițiile în care nu știi de fapt cine sunt cei care votează. De aceea e greu de estimat care sunt șansele, dar sper și cred în maturitatea fiecărui membru USR și în realismul că înțeleg situația actuală și faptul că suntem pe un trend descendent și că e nevoie de o schimbare. Ori exact ăsta e rolul candidatului, să existe o alternativă credibilă și capabilă să ducă partidul ăsta la succes în 2024.
BizBrașov: În condițiile în care la Brașov se vorbea de o regulă – să nu candideze cei care sunt pe funcții, avem un președinte, Irineu Darău, care are o funcție, este senator. Din câte știu, el a propus această regulă, el a încălcat-o, el este lider al grupului Curaj. Cam câtă credibilitate poate avea grupul acesta?
Allen Coliban: Foarte multă. Contează foarte mult că noi, la nivel de incompatibilități, pentru că avem un capitol de incompatibilități, am adăugat și această restricție suplimentară de a nu dubla funcția, dincolo de ceea ce prevede statutul. De ce asta? Scopul e foarte clar: pentru a lăsa pe de-o parte spațiu cât mai mult pentru ca noii membri să crească politic, astfel încât să avem un număr cât mai mare de lideri, să formăm lideri, iar pe de altă parte să existe și o zonă a dialogului instituțional, în care credem în continuare.
Problema este în ce măsură el funcționează și în ce măsură este adaptat momentului în care ne găsim, pentru că, atunci când a fi președinte implică un efort foarte mare și nu există membri dispuși să-și asume misiunea aceasta, trebuie să te gândești la măsuri măcar temporare de a rezolva această situație. Or, din discuțiile pe care le-am avut și din din atitudinea lui Irineu, care a fost una deschisă, am vrut să rezolvăm temporar această problemă și să asigurăm tranziția către o viitoare echipă de management a filialei, care să nu aibă alte funcții. Să revenim la ceea ce prevede acordul.
BizBrașov: Încălcăm puțin regula ca să ne întoarcem la reguli?
A.C. : Eu nu sunt de acord să încălcăm principii și reguli. Argumentul și decizia la final a fost a filialei vot al filialei, însă în situația actuală este important să asigurăm continuitatea la conducerea filialei. Și dacă ne uităm la întregul spectrul politic, de obicei, filialele sunt aliniate în spatele unui singur om. Ori ceea ce am dovedit la Brașov a fost că există și suntem capabili să promovăm mai mulți oameni și să existe o relaționare și o colaborare între vectorii externi ai filiale chiar și atunci când avem opinii diferite.
BizBrașov: Care e ambiția lui Coliban? Se oprește la președinte de partid?
A.C.: Ambițiile mele sunt legate de Brașov. Ce se întâmplă acum legat de președinția USR-ului este pur și simplu situația în care un pacient este pe aparate, iar tu vrei să asiguri supraviețuirea lui. Când mă gândesc la președinția USR mă gândesc de fapt tot la un scenariu colaborativ. Mă gândesc la faptul că există vicepreședinți ai partidului care ar trebui să fie mult mai vizibili și mult mai implicați. La ora actuală, Cătălin Drulă este un vicepreședinte care joacă rolul de președinte interimar. Ei bine, cred că o rocadă în care Coliban să fie președinte votat și Drulă să fie prim-vicepreședinte ar fi utilă, să înțeleagă și Cătălin Drulă cum se conduce de fapt un partid cu toți membrii unui birou, nu doar cu o parte.
BizBrașov: Să înțeleg că vi-l doriți pe Cătălin Drulă pe funcția de prim-vicepreședinte?
A.C.: Cu siguranță că profilul și tot ceea ce a făcut Cătălin Drulă, mai ales din din rolul de ministru al Transporturilor, tot ceea ce face în relația cu celelalte partide, fac din el un vector veritabil și redutabil în spectrul politic românesc. USR are nevoie de Cătălin Drulă, doar că eu consider că nu este capabil să conducă un partid care se definește ca fiind cel mai democratic partid din România. Pentru că stilul lui de a relaționa și stilul lui de a face lucrurile am văzut se apropie mai degrabă de rang, decât de a construi consens.
BizBrașov: Nu vezi o tendință dictatorială în momentul acesta în USR?
A.C.: Absolut, o văd, și asta mă îngrijorează, asta ne-a îngrijorat pe toți. Eu, de altfel, în scenariul anunțat inițial, cu alegeri în luna octombrie, nici nu luăm în calcul o candidatură. Însă forțând, având acest abuz din partea conducerii, nu poți să fii și președinte și candidat și cel care stabilește regulile și să nu ții cont de astfel de lucruri… Deja ne imaginăm alte zone de pe mapamond – Coreea de Nord – când încerci să reduci orice opoziție, orice voce contrară, la minimul posibil.
Ei bine, în contextul ăsta e esențial să dăm speranță să existe alternativă credibilă, să folosim toți vectorii pe care partidul ăsta îi are, pentru că nu suntem rupți de realitate și de anul în care ne găsim – la doi ani de 2020 și înainte de 2024 este necesară o viziune pentru cum vom câștiga alegerile atunci cum vom reconstrui relația cu electoratul. Ori despre lucrul ăsta nu nu se vorbește suficient și atitudinea lui Cătălin este mai degrabă „singura noastră problemă e cu cei care fac zgomot în intern și trebuie să reducem acel zgomot”.
BizBrașov: Ce crezi că a dus USR-ul în jos de la parțiala câștigara e a unor alegeri alături de un partener care pe urmă v-a abandonat sau, mai exact, pe care voi l-ați abandonat?
A.C.: În primul rând, o naivitate legată de rolul nostru și felul nostru în care vom fi tratați la guvernare. Pentru că cred că am am tolerat mult prea multe lucruri în relația cu PNL-ul ca lider al acelei guvernări, după care am fost naivi că vom avea un președinte care va respecta votul dat de români și că nu se va ajunge la această alianță împotriva firii între PNL și PSD. Ori odată ce am ieșit de la guvernare invocând principiile și reformele de care România avea nevoie, practic ni s a întors spatele și am ajuns la situația aceasta la coaliția partidelor care se trag din FSN și care, de fapt, fac front comun în jurul banului public.
BizBrașov: Care e soluția ca să vă reveniți, să atrageti din nou alegătorii…?
A.C.: În primul rând, să fim onești noi cu noi și cu valorile pe care le promovăm, valori care au la bază democrația și toate dezbaterile interne în toată inteligența aceasta colectivă, dezbateri care nu se mai regăsesc pe agenda partidului nostru, să renunțăm la aroganță, pentru că de mult prea multe ori aud replica „Noi suntem oameni politici, nu trebuie să vină altcineva să ne spună ce să facem” – ori pe stilul ăsta de atitudini am pierdut o bună parte din suportul societății civile, societatea civilă fiind de fapt geneza noastră de unde am pornit, și totodată reparând câteva lucruri din mecanismele interne. Mă refer aici la vot, la felul în care desemnăm delegați, reprezentanți, ar trebui să fie mecanisme de vot reprezentativ proporționale, astfel încât fiecare voce să fie reprezentată, lucru cu care ne lăudam în 2016-2017, și totodată statutul, pentru că sunt schimbări necesare la statut, sunt schimbări necesare la felul în care se judecă criteriile de integritate etică și tot ce ține de arbitraj, avem nevoie să depolitizăm.