
Discounterul german Lidl, parte din grupul Schwarz, după o creștere de aproape 14% în 2021 față de anul anterior, continuă să conducă piața de retail locală, urmat îndeaproape de Kaufland, care a fost detronat din fruntea clasamentului în 2020 și de Carrefour
Dacă în primul an al pandemiei primii trei mari jucători erau aproape pe picior de egalitate în ceea ce privește veniturile obținute, rezultatele din 2021, analizate de Profit.ro, arată că lupta pentru primul loc nu mai este atât de strânsă. Cu afaceri de aproape 14,9 miliarde de lei în 2021 (peste 3 miliarde de euro), Lidl și-a securizat anul trecut poziția de lider al pieței de retail locală, semn că extinderea agresivă din ultimii doi ani a dat roade. Doar anul trecut retailerul german a inaugurat 33 de magazine noi, ajungând în prezent la o rețea de peste 300 de magazine la nivel național, dintre care 37 în București, și 5 centre logistice.
Profitul a fost în scădere
În schimb, după 6 ani de creștere constantă, anul trecut compania a înregistrat un profit net mai mic cu 2,5%, de la 756,4 milioane de lei în 2020 (aproximativ 153 de milioane de euro), la 737,4 milioane de lei în 2021, potrivit datelor de pe Confidas.ro.
Kaufland rămâne în continuare al doilea cel mai mare retailer alimentar de pe piața locală, cu afaceri de 13,9 miliarde de lei în 2021 (aproximativ 2,8 miliarde de euro), plus aproape 8% față de 2020, când compania înregistra o cifră de afaceri de circa 12,8 miliarde de lei (aprox. 2,6 miliarde de euro). Secundul pieței a înregistrat și el, la fel ca Lidl, un profit net în scădere anul trecut față de 2020, cu aproape 8,6%, ajungând la 887 milioane de lei, de la 970,4 milioane de lei. Este singurul an din ultimii zece în care Kaufland raportează un profit net în scădere.
Carrefour mai puțini salariați
În România, grupul francez Carrefour operează patru companii care i-au adus afaceri cumulate de 13,1 miliarde de lei (2,65 miliarde de euro), de la 12,7 miliarde de lei (2,567 miliarde de euro) în 2020, poziționându-l astfel pe locul 3 în clasament. Cea mai mare companie din grup este Carrefour România SA, prin care operează hypermarketurile cu același nume și care a avut un rulaj de 9,396 miliarde de lei în 2021 (1,9 miliarde de euro), plus 4% față de 2020, și un profit net de 329,74 milioane de lei, de la 235,55 milioane de lei în anul anterior. Societatea și-a diminuat anul trecut numărul de salariați, cu circa 200, ajungând la 10.315. La aceasta se adaugă însă Artima, care operează lanțul de supermarketuri Carrefour Market, cu afaceri de puțin peste 2 miliarde de lei anul trecut, de la 1,99 miliarde de lei în 2020. Pierderile companiei s-au majorat însă semnificativ, ajungând la 27,8 milioane de lei în 2021, plus 29% față de anul anterior. Ultimul an de profit pentru Artima SA a fost 2018 (16 milioane de lei). Din cele patru societăți deținute de grupul Carrefour, Artima are cel mai mare număr de angajați. Anul trecut, compania a avut 3.429 de salariați, mai puțini însă față de 2020, când 3.781 de oameni lucrau pentru Artima.
Porif și Mega Image, completează Top 5
Lanțul de magazine Profi, controlat de fondul de investiții Mid Europa Partners, și-a crescut cifra de afaceri cu 7% în 2021, de la 8,8 miliarde de lei la 9,5 miliarde de lei. Compania este foarte aproape să atingă pragul de 2 miliarde de euro, potrivit datelor de pe Confidas.ro. În schimb, pierderile Profi Rom Food s-au majorat la aproape 131 de milioane de lei, de la 124 de milioane de lei, cât înregistra în 2020. Din 2018 retailerul a fost în fiecare an pe pierdere, ultimul an când a consemnat profit fiind în 2017 (130,9 milioane de lei). Numărul mediu de angajați a scăzut de la 17.979 la 15.980 persoane, inclusiv în contextul în care retailerul a decis anul trecut să se extindă în franciză.
Prezent pe piața locală din 1995, Mega Image este în prezent al cincilea cel mai mare retailer alimentar din România, după Lidl, liderul pieței, Kaufland, Carrefour și Profi. În ceea ce privește numărul de angajați al companiei, acesta a scăzut anul trecut față de 2020, de la 10.964 la 10.663 persoane.
Retailerul cash & carry Metro, parte din grupul german cu același nume, este următorul în clasament, pe locul 6. Compania aproape că și-a dublat cifra de afaceri în ultimii cinci ani, de la 4,356 miliarde de lei în 2016 (881,3 milioane de euro), la 7,282 miliarde de lei anul trecut (1,473 miliarde de euro).
Retailerul francez Auchan, parte din grupul cu același nume, a încheiat 2021 cu afaceri în creștere, dar profit în scădere. După ce în 2020 profitul net al companiei înregistrase un avans de la 28,16 milioane de lei în 2019 la puțin peste 101 milioane de lei, anul trecut compania a raportat un profit mai mic cu 15,6%, la 85,3 milioane de lei. Afacerile Auchan însă s-au majorat cu circa 12,3% în 2021, ajungând la 6,332 miliarde de lei (1,281 miliarde de euro), de la 5,553 miliarde de lei (1,123 miliarde de euro) în 2020. Este și cea mai mare cifră de afaceri consemnată de retailer de la intrarea sa pe piața locală.
În topul celor mai mari retaileri alimentari din România, Auchan ocupă locul 7, urmat de Penny, parte din grupul german REWE, care a depășit anul trecut pragul de 1 miliard de euro în privința cifrei de afaceri, cu o rețea formată din peste 300 de magazine.
Selgros Cash & Carry România face parte din grupul Transgourmet, controlat în întregime de Coop Elveția, care deține în total 91 de magazine, dintre care 38 în Germania, 23 în România, 19 în Polonia și 11 în Rusia.
Sursa: Profit.ro
