Faptul că primarul Brașovului, Allen Coliban, a plecat în concediu a dat naștere unor noi dispute politice și interpretări ale legilor în vigoare. Potrivit unor surse din cadrul Primăriei Brașov, instiotuția este condusă, în acest moment, de administratorul public Adriana Miron, în baza unui act adițional la contractul de management încheiat pe 19 mai, adică joi.
Potrivit acestui act, în contractul de management al administratorului public se prevede:
„Pe perioadele de timp aferente concedillor de odihnă, concediilor medicale, evenimentelor speciale, delegațiilor și cazurilor de feorță majoră ale Primarului Municipiului Brasov, în conformitate cu prevederile art. 244 alin. (5) din OUG nr. 57/2019 privind Codul administrativ, cu modificarile și
completarile ulterioare, va îndeplini atributii de coordonare a departamentelor aflate în subordinea
Primarului Municipiului Brasov, respectiv:
Biroul Audit Public Intern
Serviciul Resurse Umane
Directia Tehnologii Informaționale și Servicii Electronice,
precum și ale unor instituții publice aflate în subordinea Consiliului Local, după cum urmeaza:
Grădina Zoologică Brașov
Serviciul Public Comunitar Local de Evidența a Persoanelor Brașov
Serviciul Public Local de Termoficare Brașov
Direcția Administrare Infrastructură Sportivă Brașov
Clubul Sportiv Municipal Corona Brașov.
De asemenea, actul prevede că administratorul public va reprezenta Primăria în relațiile cu „autoritățile publice, cu persoanele fizice sau juridice romaâne și străine, precum și în justiție; îndeplinește atribuții privind organizarea și desfășurarea alegerilor, referendumului și a
recensământului;
îndeplinete alte atribuții stabilite prin lege;
participă la ședințele consiliului local și dispune măsurile necesare pentru pregătirea și
desfășurarea în bune condiții a acestora;
prezintă, la solicitarea consiliului local, alte rapoarte și informări;
exercită funcția de ordonator principal de credite;
inițiază, în condițile legii, negocieri pentru contractarea de împrumuturi și emiterea de titluri
de valoare în numele unitătii administrativ-teritoriale;
coordonează realizarea serviciilor publice de interes local, prin intermediul aparatului de
specialitate sau prin intermediul organismelor prestatoatre de servicii publice și de utilitate
publică de interes local;
ia măsuri pentru organizarea executării și executarea în concret a activităților din domeniile prevăzute la art. 129 alin. (6);
numește, sancționează și dispune suspendarea, modificarea și încetarea raporturilor de
serviciu sau, după caz, a raporturilor de muncă, în conditiile legii, pentru personalul din cadrul
aparatului de specialitate, precum și pentru conducătorii instituțiilor și serviciilor publice de
interes local;
pentru exercitarca corespunzătoare a atribuțiilor colaborează cu serviciile publice
deconcentrate ale ministerelor și ale celorlalte organe de specialitate ale administrației
publice centrale din unitățile administrativ-teritoriale, precum și cu autoritățile administratiei
publice locale și județene.”
Consiliul Local îl mandatase pe Sebastian Rusu să îl înlocuiască pe Coliban
În luna decembrie a anului trecut, după scandaluri grotești între cele două tabere formate în CL – USR, pe de oi parte, și PNL – PSD, pe de alta, majoritatea formată din liberali și social-democrați decisese ca în cazul în care Coliban nu poate să își îndeplinească atribuțiile, aceastea sp fie preluate de viceprimarul Sebastain Rusu. Contactat telefonic, viceprimarul Rusu ne-a declarat că „teoretic, eu sunt primar”. Doar că documentul de mai sus infirmă declarația acestuia.
Cum interpretează juriștii situația creată
Potrivit juriștilor în drept administrativ, „pe durata concediului de odihnă al primarului, mandatul și capacitatea de dispoziție ale acestuia nu sunt suspendate”.
„Situațiile în care mandatul unui primar este suspendat, prin urmare și capacitatea și posibilitatea acestuia de exercitare a mandatului și a prerogativelor care decurg legal din această calitate, sunt prevăzute la art. 159 din Codul Administrativ, iar pe durata concediului de odihnă nu este niciuna dintre situatiile enumerate de legiuitor. Concediul de odihnă, potrivit legii, este o situatie reglementată de lege, uzuală, previzibilă, recurentă pe durata mandatului primarului în funcție, și nu îl lipsește pe acesta de capacitate de dispoziție, nu suspendă mandatul și nici îi afectează capacitatea de decizie cu privire la exercitarea acestuia”, arată juriștii.
La articolul 159 din Codul administrativ se spune că Mandatul primarului se suspendă de drept în următoarele situaţii: a) a fost dispusă măsura arestării preventive sau b) a fost dispusă măsura arestului la domiciliu.
„Art. 163 din Cod stipulează clar când intervine exercitarea temporară a atribuțiilor primarului, astfel: (1) În caz de vacanță a funcției de primar, în caz de suspendare din funcție a acestuia, precum și în situațiile de imposibilitate de exercitare a mandatului, atribuțiile ce îi sunt conferite prin prezentul cod sunt exercitate de drept de viceprimar sau, după caz, de unul dintre viceprimari, desemnat de consiliul local în condițiile art. 152 alin. (4), cu respectarea drepturilor și obligațiilor corespunzătoare funcției. De asemenea, la alin (2) al aceluiași articol este prevăzut faptul că Consiliul local poate hotărî înlocuirea viceprimarului care exercită primul calitatea de înlocuitor de drept al primarului, ales în condițiile art. 152 alin. (4)”.
Rusu se prevala tocmai de aceste note legislative pentru a ține locul lui Coliban pe durata concediului acestuia, mai ales că CL îl desemnase ca persoană care exercită calitatea de prim înlocuitor, „însa pe durata concediului sau a participării la diverse evenimente în afara localității, primarul în exercițiu nu se afla în niciuna din situațiile legale de imposibilitate de exercitare a mandatului”.
„Se poate observa astfel că pe durata concediului de odihnă, este de domeniul evidenței că primarul nu își pierde temporar calitatea de primar și nici nu se află în imposibilitate de exercitare a mandatului astfel încât, de drept, să exercitate inlocuitorul desemnat de consiliu prerogativa funcției în calitate de primar. A nu fi prezent fizic în sediul primariei nu înseamnă că primarul este în incapacitate de exercitare a mandatului. Mai mult, acesta este deplin capabil să semneze, în caz de maximă necesitate, documente de oriunde s-ar afla în virtutea dreptului de utilizare a semnăturii electronice și este pe deplin capabil să emita dispoziții sau să ia decizii. Chiar și ședințele Consiliului Local se desfașoară inclusiv în format online, astfel că în era tehnologiei prezența fizică pentru exercitarea atribuțiilor nu mai este o necesitate expresă. Atribuțiile sale le deleagă primarul, (art 157 Cod Administrativ) către viceprimari, administratorul public sau alte persoane din aparatul de lucru sau din cadrul instituțiilor subordonate. Acest lucru îl realizează, prin dispoziții, emise conform legii. Fiecare viceprimar cunoaste clar ce atribuții i-au fost delegate. Orice altă modificare ce privește atribuțiile se comunică procedural.
Prin dispozițiile emise și alte acte administrative emise în temeiul legii, primarul, pe perioada concediilor de odihnă și a altor situații legale și-a desemnat înlocuitor administratorul public. Potrivit art 152, alin (1) Cod administrativ, viceprimarul este subordonat primarului și, doar în situațiile prevăzute de lege este înlocuitorul de drept al acestuia, situație în care exercită, în numele primarului, atribuțiile ce îi revin acestuia”.
Mai exact, din aceste explicații reiese că Allen Coliban este primul primar remote al Brașovului,