Am participat luni dimineață la conferința Smart Airport Cities organizată la Ghimbav.
Personal am reținut 3 aspecte deosebit de importante de la vorbitori care au experiență în domeniu. Nu, nu mă refer la politicieni.
- Nu se va zbura din noiembrie de la Ghimbav, din păcate. Există o diferență clară între ”aeroportul e funcțional” și ”avem curse regulate, la prețuri decente din Brașov”. Aici pot să adaug reticența pe care reprezentantul Lufthansa a exprimat-o (companie menționată de multe ori în presă ca fiind dornică să opereze acest viitor aeroport). Acesta a subliniat că ei nu pot să își asume noi rute în actualele condiții.
- Este extrem de importantă dezvoltarea economică a regiunii. S-a punctat nevoia pentru o dezvoltare economică substanțială care să susțină rentabilitatea aeroportului (concret, acesta să nu devină o gaură neagră pentru buget). Aici a fost subliniat și rolul esențial al Municipiului Brașov, în special cu oportunitățile pentru investiții create de Allen Coliban pe platforma fostului CET Brașov.
- Este nevoie de un plan bine pus la punct. Asta înseamnă că, din perspectiva lor, acest plan nu există. Și aici nu mă refer unde punem caruselul pentru bagaje, și când livrează contractanții din Italia echipamentele necesare, ci care va fi specificul aeroportului, ce rute vor fi abordate, ce tip de companii aeriene îl vor opera, și cu ce servicii vor întâmpina clienții?
Din păcate, aceste întrebări au rămas, în continuare fără răspuns, deși USR cere aceste detalii de ani buni. În ce măsură putem considera că e o treabă chibzuită, rămâne de văzut.