
Ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, a tăiat drastic finanțarea pentru reconstrucția podului Budila, de pe linia ferată Brașov-Hărman-Întorsura Buzăului, la care lucrările erau destul de avansate și puteau fi gata în acest an. În aceste condiții, circulația feroviară se va relua abia la anul.
Podul de peste râul Târlung, de pe secția de cale ferată 403 Hărman-Întorsura Buzăului, s-a prăbușit la data de 30 iunie 2018. De atunci însă, circulația feroviară între Brașov și Întorsura Buzăului (județul Covasna) este întreruptă, iar oamenii din comunitățile de pe traseu (majoritatea navetiști) se deplasează cu autobuzele.
Podul de la Budila a fost construit în anul 1930 din beton și zidărie de piatră, iar circulația feroviară a început un an mai târziu. În ultimii zece ani de zile, până la prăbușirea podului, pe linia Brașov-Întorsura Buzăului circulau garniturile operatorului privat Regiotrans (acum Regio Călători). Linia Hărman-Întorsura Buzăului are o lungime de 36 km.
În toamna anului 2020, Regionala Brașov a Companiei Naționale de Căi Ferate CFR SA a lansat procedura de achiziție cu titlul ”Reconstrucție pod și amenajare albie km 17+318 linia 317 Hărman – Întorsura Buzăului”. Licitația a fost câștigată de o asociere de firme românești, formată din SC Confer Group SRL (lider de asociere) și SC Construcții Feroviare Drumuri Poduri SRL și subcontractant declarat SC Radaria SRL, iar contractul a fost semnat la data de 7 aprilie 2021. Opt zile mai târziu, se dădea ordinul de începere a lucrărilor.
Costul lucrărilor: 27 de milioane de lei
La nivelul lunii februarie 2022, valoarea actualizată a contractului este de 27 milioane de lei.
Ce-i drept, nici lucrările nu au avansat conform graficului, în momentul de față stadiul fizic de execuție fiind de 51%, procentul fiind comunicat de CNCF CFR SA la solicitarea Club Feroviar. Însă, în condițiile alocației bugetare derizorii, nici nu vor mai putea avansa mult timp, chiar dacă în momentul de față pe șantier se lucrează.
„Deși lucrările la acest obiectiv au fost întrerupte încă din luna decembrie 2021, din cauza temperaturilor scăzute și a timpului nefavorabil, a fost prevăzută finanțarea necesară pentru reluarea și continuarea lucrărilor, finanțare care va fi suplimentată în cursul anului, în funcție de evoluția gradului de execuție, prin realocarea sumelor necesare finalizării lucrărilor de reconstrucție a podului feroviar și de amenajare a albiei la km 17+318, pe linia 317 Hărman – Întorsura Buzăului. Nu mai puțin de menționat este importanța finalizării acestor lucrări, deoarece redeschiderea circulație feroviare pe acestă relație aduce o contribuție majoră, la nivel local, prin asigurarea unei variante optime de transport, pe secția respectivă”, se arată în răspunsul transmis Club Feroviar de către CFR.
