Problemele City Insurance, care începuseră să devină evidente încă din toamna lui 2020, pare că au speriat o parte dintre șoferii români, care au vrut să se asigure că sunt despăgubiți în cazul unor daune ce le sunt provocate de alți șoferi asigurați RCA.
În jur de 400.000 de șoferi au apelat anul trecut la clauza de decontare directă, arată calculele Economica bazate pe date din piață. Ar fi cel mai mare număr de astfel de clauze vândute într-un an, de la lansarea opțiunii, în 2017, în contextul apariției legii 132/2017, a RCA. Dacă în 2018, datele oficiale arătau că s-au vândut sub 300.000 de clauze de decontare directă, în anii ce au urmat situația a fost chiar mai rea din acest punct de vedere.
Număr dublu de decontări directe, față de 2019
În 2019 s-au vândut sub 200.000, iar în 2020 un pic peste acest nivel. În 2021, însă, se pare că piața a marcat un record istoric. O explicație pentru această dinamică în premieră este cu siguranță situația gravă în care City Insurance a început să se afle încă din toamna lui 2020, cu un an înainte să își piardă licența și să meargă spre faliment.
Cât costă decontarea directă?
Fiind un risc suplimentar pe care asigurătorii și-l asumă, clauza de decontare directă vine și cu un cost suplimentar. La început, acest cost a fost ceva mai mic, de ordinul zecilor de lei pe an în cazul multor societăți și până la 100-110 lei pe an la firmele care evitau cu orice preț piața RCA. Ulterior, probabil tot din cauza riscului ridicat indus de situația City Insurance, adaosul de primă a devenit mai mare. În prezent, un nivel mediu al decontării directe ar fi spre 150 de lei, dar sunt societăți care adaugă și 250 de lei, ceea ce înseamnă deja peste 25% din prețul mediu al unei asigurări RCA. Deși au crescut ca număr, clauzele dedontare directă acoperă încă puțin din numărul total de asigurări RCA valide. La finalul lui 2021 erau, probabil, în vigoare în jur de 6,5 milioane de polițe, cele 400.000 de clauze reprezentând, deci, doar apeoximativ 6% din total.