Primăria Brașov a încasat anul trecut din exploatarea parcărilor 12.273.987 lei, față de 10.607.596 lei, acum doi ani, reiese din studiul „Politica de parcare a municipiului Brașov“, care face o analiză detaliată a situației parcărilor și mașinilor din municipiu Brașov . Creșterea se datorează în special faptului că pe parcursul anului trecut s-au aplicat noile tarife aprobate încă din 2017 pentru locurile publice, care ajung în Zona Zero la 3 lei/oră.
Astfel, din parcările exploatate de P & P primăria a încasat o redevență de 5.403.867 lei, față de 1.940.313 lei în 2020. La acești bani s-au mai adăugat alte 5,28 milioane de lei obținute din taxele pentru parcările de reședință.
Deși avem mai multe locuri de parcare decât alții, suntem abia pe locul 7 la venituri
„Pentru anul 2020 veniturile încasate de primărie din parcările publie stradale erau de 1.940.313 lei (total încasări 10.607.596 lei). În același an, numai cheltuielile cu marcaje și indicatoare rutiere pentru parcări au reprezentat aproape jumătate din aceste venituri. În anul 2021 aceste cheltuieli au ajuns chiar la 1.045.192 lei fără TVA, aproape cât încasările din exploatarea parcărilor pe anul 2020. Raportat la cele 2.475 de locuri concesionate (până la finalul anului 2020), fiecare loc de parcare a generat mai puțin de 4,4 lei / zi. În comparație, municipiul Cluj-Napoca încasează în total peste 18 milioane lei pe an, din care aproximativ 10 milioane lei sunt folosiți pentru investiții, preponderent construcția de parcări multietajate. Deși Brașovul se află pe locul 2 național în ceea ce privește numărul de locuri de parcare publice (rezidențiale și public cu tarifare orară) în ceea ce privește veniturile acesta se clasează abia pe locul 7. Un loc de parcare din Brașov produce în medie aproape de cinci ori mai puțini bani pe an decât unul din Cluj-Napoca”, au explicat experții care au întocmit studiul.
Astfel, cei care au făcut analiza asupra parcărilor au subliniat faptul că tariful de 3 lei pe oră în zona centrală este mult mai mic decât cel practicat de alte orașe cu profil similar (Timișoara, Cluj-Napoca, Oradea, Iași sau București – centru). De exemplu, în Cluj, parcarea în zona centrală se taxează cu 8 – 10 lei/oră. „În comparație cu alte orașe din lume, Brașovul se află în continuare printre destinațiile cu cea mai ieftină parcare la stradă, sub orașe precum Tbilisi, Sarajevo, Kiev, Skopje sau Tirana. Acest fapt nu numai că încurajează turiștii să vină cu propriul autoturism (deși există deja alternative viabile, mai ales pentru București) până în zona centrală, ci și localnicii. Rezultatul este cel deja cunoscut, o suprasolicitare a parcărilor disponibile și efectul de „spillover” vizibil în cartierele Prund și Schei. Un bun control al prețului parcării pentru zona centrală reprezintă un mecanism foarte bun de reducere a traficului și a congestiei”, au precizat specialiștii care au conturat studiul de parcări.
„Politica de parcare a municipiului Brașov“ propune o serie de soluții pentru a rezolva problema parcărilor din Brașov și a fost lansat în dezbatere publică. De exemplu, va fi esențial ca și Brașovul să pornească investițiile în parcări multietajate în zonele rezidențiale, vizând în primul rând recuperarea spațiului urban și redarea acestuia către activități și dotări comunitare.
Un comentariu
Încetați a mai compara mere cu pere, Brașovul este la ani lumină de scena culturală a Clujului, sau oferta universitariă, sau chiar dezvoltarea din zona IT-ului. De obicei pretențiile cresc odată cu dezvoltarea, iar Brașov pare imun la acest fenomen așa că o poate lăsa puțin mai ușor cu pretențiile.