
Digurile de pe malurile râurilor din zona hidrocentralelor din judeţul Braşov ar putea deveni atracţii turistice, având în vedere că pe aceste amenajări de protecţie împotriva inundaţiilor s-ar putea amenaja trasee pentru ciclism. Ideea amenajării unor trasee pentru biciclete pe diguri a discutată la nivelul Consiliului Județean Brașov încă de anul trecut, iar acum, proiectele ar urma să se extindă la nivel național, cel puțin pe digurile din zona hidrocentralelor, după ce și în Parlament a apărut o inițiativă legislativă în acest sens.
Astfel, terenurile aflate în proprietatea publică a statului și în administrarea Ministerului Energiei și/sau Ministerului Mediului, Apelor și Pădurilor, aflate pe cursurile râurilor, în jurul hidrocentralelor și pe coronamentul amenajărilor hidroenergetice, vor putea fi date în administrarea sau în folosința unităților adminisfrativ-teritoriale pentru construirea pistelor de agrement pentru biciclete și de circulație pietonală, potrivit proiectului legislativ inițiat de PSD.
Există oportunități de finanțare
Inițiatorii arată, că la nivelul Uniunii Europene există multiple programe de finanțare a unor investiții în deplasarea cu bicicleta pentru perioada 2021-2027. „Având în vedere această oportunitate de finanțare și dezvoltare a mobilității durabile, multe unități administrativ-teritoriale ori asociații de dezvoltare intercomunitară, în baza unor proiecte de construire a pistelor pentru biciclete și circulație pietonală, au început demersuri pentru a realiza asemenea investiții în vederea asigurării protecției mediului, reducerii emisiilor de carbon, creșterii siguranței traficului rutier și eficientizării serviciilor de transport”, afirmă aleșii social-democrați.
Noi oportunități de turism
Aceștia adaugă că multe autorități locale și asociații de dezvoltare intercomunitară au identificat ca variantă optimă pentru construirea unor rețele pentru piste de biciclete și circulație pietonală folosirea coronamentelor amenajărilor hidroenergetice și malurile râurilor, cum ar fi cazul la Râmnicu Vâlcea, Călimănești, Brașov, Sibiu sau Turnu-Severin. ”Realizarea unor astfel de trasee pentru biciclete și circulația pietonală va aduce multiple beneficii în planul social, ecologic, economic și turistic, rezultând astfel în: reducerea congestionării traficului și riscului rutier; realizarea unor deplasării cu emisii zero și implicit reducerea impactului negativ asupra mediului; crearea de noi opțiuni pentru toți cetățenii privind activitățiile sportive și recreative în aer liber; oferirea unor noi forme de transport ecologic pentru navetiști, între domiciliu și serviciu și retur; creșterea mobilității sănătoase pentru populație; dezvoltarea comunitățiilor locale; realizarea de noi oportunități de turism; dezvoltarea infrastructurii pentru pietoni și bicicliști”, susțin inițiatorii proiectului.
Până în prezent, arată însă aceștia, realizarea unor asemenea rețele de piste pentru biciclete și circulație pietonală nu a fost posibilă, întrucât construirea lor pe terenuri aflate în administrarea Ministerului Energiei și respectiv Ministerului Apelor și Pădurilor nu poate fi finanțată.
La nivelul județului Brașov, fuseseră propuse cinci trasee de ciclism pe digurile râurilor, cu lungimea totală de 70,8 km:
1. Braşov – Bod – Sânpetru – Araci – Feldioara: 26 kilometri
2. Podu Olt – Lunca Câlnicului: 6 kilometri
3. DN 10 – Băcel – Lunca Mărcuşului – Chichiş – Lunca Câlnicului – Prejmer
4. Homorod – Satu Nou- Feldioara – DN13, Hanul din Ardeal – Dumbrăviţa – Hălchiu: 23,6 kilometri
5. Zona Rupea – Caţa – Mercheaşa: 10 kilometri