Noua licitaţie pentru achiziţia de material rulant nou destinat transportului regional şi suburban feroviar de călători (trenuri electrice regionale RE-R) va fi lansată în câteva zile, a declarat, pentru Agerpres, preşedintele Autorităţii pentru Reformă Feroviară (ARF), Ştefan Roşeanu.
„Avem ultimul răspuns de la ANAP (Agenţia Naţională pentru Achiziţii Publice n.r). Acum colegii pe Tehnic fac ultimele corecturi, adică înglobează observaţiile pe care le face ANAP-ul pe documentaţiile de achiziţii şi, în baza acestui demers, vom putea să încărcăm documentaţia şi am pornit-o. Ţine de puterea colegilor mei de cât de repede putem să muncim şi să corectăm ce ne-a propus ANAP”, a spus Roşeanu, citat de Agerpres Curtea de Apel Bucureşti a menţinut deciziile Consiliul Naţional pentru Soluţionarea Contestaţiilor (CNSC) şi Autorităţii pentru Reformă Feroviară (ARF) de anulare a licitaţiei publice pentru achiziţia de rame electrice regionale (RE-R). La jumătatea lunii decembrie 2021, ARF anunţa că, pe 16 decembrie, Curtea de Apel Bucureşti (CAB) – Secţia a IX-a Contencios Administrativ şi Fiscal a respins ca nefondate plângerile ofertanţilor Alstom Ferroviaria S.p.A şi CRRC Qingdao Sifang, formulate în urma anulării procedurii de atribuire a contractului de achiziţie publică privind „Achiziţia de material rulant nou destinat transportului regional şi suburban feroviar de călători (trenuri electrice regionale RE-R)”.
Reevaluarea componentei electrice
Potrivit ARF, prin Decizia nr. 2769/16.12.2021, instanţa de judecată a confirmat atât rezoluţia Consiliului Naţional pentru Soluţionarea Contestaţiilor de respingere a contestaţiilor ofertanţilor Alstom Ferroviaria S.p.A şi CRRC Qingdao Sifang, cât şi măsura Comisiei ARF de evaluare – numită în cadrul acestei licitaţii – de anulare a procedurii de atribuire a contractului de achiziţie publică menţionat. Autoritatea a reamintit că a fost obligată, prin Decizia CAB nr. 2142 din 12.11.2020, să identifice o modalitate unică de calcul a consumului de energie electrică şi să reevalueze ofertele din punct de vedere energetic, în măsura în care era posibilă compararea acestora, iar în ipoteza contrară să anuleze procedura de atribuire, fapt ce s-a întâmplat în data de 20.08.2021.
Furnizorul va trebui să asigure și mentenanța 15 ani
În aprilie 2019, Autoritatea pentru Reformă Feroviară anunţa că a fost lansată procedura de atribuire în vederea achiziţiei unui număr de 40 de rame electrice (RE-R) destinate serviciilor feroviare de transport călători pe rutele regionale, precum şi a serviciilor accesorii de: mentenanţă conform Caietului de Sarcini, instruirea personalului în ceea ce priveşte exploatarea, operarea trenurilor, transportul, asigurarea, punerea în funcţiune şi asistenţa tehnică în perioada de garanţie. Perioada de mentenanţă este de 15 ani, iar cea pentru garanţie este de 3 ani.
Valoarea estimată (la momentul actual) este de 1.707.125.000 lei, fără TVA. Finanţarea proiectului era asigurată prin Programul Operaţional Infrastructură Mare 2014-2020, cofinanţarea provenind de la bugetul de stat.