
Șoferii din România ar putea să aibă acces în scurt timp la un serviciu public prin care să raporteze locurile de pe autostrăzi sau drumuri unde sunt probleme, precum gropi, marcaje lipsă, parapete stricate, lucrări, obstacole sau pericole, după cum a aflat HotNews.ro.
Autoritățile de la Drumuri au fost de curând mandatate printr-un nou act normativ să pună bazele unui „sistem național pentru raportarea voluntară, accesibil online tuturor utilizatorilor drumurilor” prin care să colecteze raportări privind problemele și obstacolele întâmpinate.
Ordonanța Guvernului pentru modificarea și completarea Legii nr. 265/2008 privind gestionarea siguranței circulației pe infrastructura rutieră, publicată în Monitorul Oficial din 28 ianuarie:
- „Administratorul punctului național de acces (…) realizează un sistem național pentru raportarea voluntară, accesibil online tuturor utilizatorilor drumurilor, pentru a facilita colectarea detaliilor privind evenimentele transmise de utilizatorii drumurilor și de vehicule și a oricăror altor informații legate de siguranță care sunt percepute de cel care informează ca fiind un pericol real sau potențial pentru siguranța infrastructurii rutiere.”
Compania de Drumuri prin CESTRIN (Centrul de Studii Tehnice Rutiere și Informatică) este cea care operează Punctul National de Acces, un sistem de raportare al problemelor de pe drumuri. Serviciul însă este mai degrabă unul cu acces restrâns, disponibil pentru înregistrare doar companiilor (precum cele de transport) sau autorităților locale.
Într-un răspuns oficial transmis la solicitarea HotNews.ro, CNAIR anunță că vede noul „sistem național pentru raportarea voluntară” mai degrabă ca o „nouă aplicație ce trebuie dezvoltată”.
Surse apropiate situației au explicat pentru HotNews.ro că practic șoferii români ar putea avea la dispoziție o aplicație dedicată accesibilă și de pe telefon prin care să poată raporta problemele de pe drumuri. În baza celor semnalate, șoferi ar putea primi confirmări oficiale, iar sesizările ar urma să fie trimise spre rezolvare către autoritatea sau direcția responsabilă de respectivul sector de drum.
Ce fel de probleme de pe drumuri ar putea raporta șoferii
Printre problemele ce ar putea fi raportate ar fi carosabil deteriorat, marcaje sau semnale lipsă, drumuri cu acces îngreunat din cauza condițiilor meteo, zone de accident nesecurizate, zone cu vizibilitate reduse, vehicule pe contrasens, blocaje sau obstacole, precum și zonele cu lucrări rutiere de scurtă durată.
CNAIR a transmis pentru HotNews.ro cum arată deocamdată structura datelor pe care le colectează în cadrul Punctului Național de Acces, serviciul disponibil pentru transportatori sau autorități locale:

–
Momentan planul e ca viitorul serviciu de raportare disponibil oricărui șofer de care se va ocupa CNAIR prin CESTRIN să fie destinat rețelei de autostrăzi și drumuri naționale (peste 17.000 de km), însă el ar putea fi extins și la drumuri județene și locale prin încheierea unor parteneriate cu autoritățile locale astfel încât o sesizare de la un șofer aflat pe un drum județean să fie redirecționată automat către administratorul de drum potrivit, CJ sau primărie.
CNAIR a transmis pentru HotNews.ro că „CESTRIN are experiența, cunoștințele și viziunea de ansamblu cum ar trebui implementată (n.r. aplicația) și cum ar arăta astfel încât anumite informații să fie integrate, acolo unde se poate, și în Punctul Național de Acces”.
Pe de altă parte, deocamdată nu este clar dacă pentru noul serviciu se va apela la vreo achiziție prin licitație sau dacă sistemul va fi dezvoltat intern, au explicat pentru HotNews.ro surse instituționale.