Pentru al doilea an la rând, judeţele Constanţa şi Braşov conduc clasamentul celor mai vizitate judeţe din România, depăşind pragul de 1 milion de turişti fiecare, conform datelor de la Institutul Naţional de Statistică.
Judeţul de la malul Mării Negre a avut anul trecut peste 1,2 milioane de turişti, în timp ce Braşovul a înregistrat puţin peste 1 milion de turişti, însă în ambele cazuri cifrele sunt în creştere faţă de anul anterior.
Pandemia a schimbat harta turistică locală şi a inversat clasamentul celor mai vizitate judeţe din România. Pentru prima dată, în 2020 cele mai vizitate judeţe au fost Constanţa şi Braşovul, iar pe a treia poziţie s-a aflat Bucureştiul. Anul 2021 nu a venit cu schimbări privind primele trei locuri în clasament. Bucureştiul era cea mai vizitată zonă din România prin prisma faptului că dispune de cea mai dezvoltată infrastructură hotelieră, care atrăgea anual câteva milioane de turişti, mare parte dintre ei venind în scopuri de business. Anul trecut, în unităţile de cazare din Bucureşti au ajuns puţin peste 900.000 de turişti.
Hotelierii din Bucureşti şi-au concentrat activitatea pe turismul de business, care în alţi ani a fost motorul creşterii şi dezvoltării turismului, însă în ultimii doi ani au fost cei mai afectaţi din industrie, având la nivel de piaţă cel mai mic grad de ocupare.
România are doar 34 de hoteluri de cinci stele, iar aproape jumătate dintre acestea se află în Bucureşti şi Cluj. Două dintre cele mai mari branduri din piaţa hotelurilor de lux din România sunt JW Marriott şi Ramada, ambele fiind în Bucureşti. Anul 2021 a fost ultimul an pe piaţa hotelieră din Bucureşti a brandului Intercontinental, de altfel prima marcă hotelieră internaţională care a intrat în România, însă proprietarii hotelului şi lanţul hotelier au decis să nu mai prelungească contractul de colaborare. Hotelul din centrul Bucureştiului a devenit Grand Hotel Bucharest.
Schimbările se pot observa însă la următoarele poziţii ale clasamentului, în timp ce Sibiu a urcat pe locul al patrulea, Prahova a coborât o poziţie.
Potrivit datelor de la INS, anul trecut au ajuns circa 9,2 milioane de turişti în unităţile locale din România, o creştere de doar 7% faţă de anul anterior. Din numărul total de turişti, sub 10% au fost străini. Al doilea an de pandemie a păstrat proporţia mică a turiştilor străini, iar peste 90% dintre vizitatori fiind români. Înainte de izbucnirea crizei, turismul local se baza în proporţie de 75% pe turiştii locali, însă în ultimii doi ani, procentul a crescut la 90%.
Lipsa vizitatorior străini s-a resimţit în turismul local, chiar dacă acest sector nu era dependent de activităţile de incoming. Lipsa străinilor s-a putut obseva în primul rând în cazul hotelurilor mari, care în mod tradiţional îşi concentrau atenţia pe segmentul corporate şi pe organizarea evenimentelor. În lipsa acestora, călătoriile în scop de business s-au redus semnificativ.