Fostul centru expozițional Roman SA se va transforma, din această primăvară, în supermarket. Doi români plecați în Spania și care au ajuns să construiască un lanț de magazine și de depozite în Peninsula Iberică vor deschide primul cash&carry din România la Brașov, în urma unei investiții estimate la două milioane de euro.
Ilona Balogh și Robert Preda au construit în Spania o afacere cu depozite, distribuție și magazine cu produse românești, care se ridică la 30 de milioane de euro.
Totul a pornit de la un mic magazin de 30 de metri pătrați cu produse românești. De acolo, au ajuns unul dintre jucătorii importanți pe nișa de produse etnice. Astăzi, „Much More Market” înseamnă un grup de trei firme care adună activitățile de distribuție, depozite și magazine. În cifre, s-ar traduce astfel: o rețea de opt depozite (șase de tip cash&carry și două care fac exclusiv distribuție) și zece magazine.
Rețeaua este întinsă în toată Spania. În plus, din depozitul pe care îl au în Huelva, aflat în sudul țării, pleacă produse și către Portugalia. Tot acest angrenaj românesc se bazează pe circa 150-160 de angajați români.
În 2020, după ridicarea restricțiilor, foarte mulți români din Spania au decis să se reîntoarcă acasă. Acest lucru s-a simțit în vânzări, înregistrându-se scăderi spectaculoase. În aceste condiții, cei doi antrepenori au decis să deschidă magazine și în România, Brașovul fiind, în ceșe din urmă, orașul ales pentru deschiderea primei locații.
Numele ales pentru magazinul din Brașov este PLAI (Produs Local Ambient Internațional), acesta urmând să se întindă pe o suprafață de 3.000 de metri pătrați.
Cum a început afacerea
Cum a ajuns cuplul să aibă această afacere, de acum internațională, pornită de la dorul de casă al celor din diaspora?
Totul a început cu 14 ani în urmă, în 2007, povestește Ilona Balogh. Era o perioadă în care românii plecau într-un număr tot mai mare spre țările din Vest, în contextul aderării României la UE. Antreprenoarea se amuză acum amintindu-și cum a luat decizia de a se muta în Spania: a plecat cu soțul ei acolo „într-o vacanță”. Vacanța s-a prelungit până ce au decis să rămână acolo.
La fel ca mulți români plecați în străinătate, cei doi au luat cu ei și dorul de casă și de produsele românești. Doar că, la vremea respectivă, magazinele românești care să le mai potolească pofta erau puține. „Am simțit lipsa produselor de acasă. Mâncarea e diferită aici. Acum mâncăm jumătate-jumătate, dar la început a fost greu”, povestește ea, pentru Panorama.ro.
Cei doi nu aveau atunci o idee clară despre ce ar vrea să facă pe viitor în Spania, însă au întrezărit oportunitatea când se aflau la cumpărături de produse românești: „Mergeam la un magazin cu produse românești, la vreo 50 de kilometri de noi, în fiecare weekend. Erau cozi, lumea plătea și era fericită că a găsit ceva. Și am zis: dacă se poate, facem și noi ceva”.
S-au apucat de treabă la doar câteva luni după ce au sosit în Madrid. Au început cu un spațiu mic, de 20-30 de metri pătrați, într-un centru comercial, unde cei doi făceau de toate – de la vânzare la asigurarea aprovizionării. „Știm cum e munca de jos”, spune românca.
Sub umbrela „Much More Market”, au mai deschis apoi un al doilea magazin, pe care îl mai au și astăzi, și l-au închis, în schimb, pe primul. „Nu era bine poziționat”, vine explicația ei.
Pentru că prima lor unitate se afla într-un centru comercial, erau nevoiți să respecte orarul centrului – pauză de prânz, închis la final de săptămână – „exact atunci când sunt vânzările mai mari”. De aceea, celălalt magazin a fost poziționat stradal. Până în 2010, au ajuns la trei magazine, iar în 2011 au deschis primul lor depozit în afara Comunității Madrid, una dintre cele 17 comunități autonome ale Spaniei, care include și capitala țării.
Primul mare pariu în Spania: un cash&carry
Au continuat să se dezvolte, iar în 2013, au făcut primul lor cash&carry. „A fost greu, foarte greu, nici nu înțelegeam despre ce este vorba, nici nu aveam sisteme informatice, nu avem nimic în momentul acela. Dar a funcționat foarte bine”.
Înainte de a pleca din România, Ilona Balogh lucra la o firmă în zona de contabilitate și administrație, în timp ce Robert Preda, soțul ei, avea o firmă tot în retail, dar nu în cel alimentar.
Așa că mișcarea către cash&carry a fost un calcul economic, după cum explică antreprenoarea: „aveam un depozit, cheltuielile fixe erau aceleași, de acolo livrăm către magazinul nostru sau către alți clienți revânzători, persoane juridice. Practic, cu aceleași cheltuieli fixe, îți dublezi vânzările, pentru că îți vin în plus și persoane fizice”.
Spațiul de aproximativ 3.000 de metri pătrați a fost reamenajat pentru a putea expune mai bine și marfa, care oricum era pe stoc, asemenea unui magazin. Începutul a fost mai greu. „Oamenii nu înțelegeau conceptul, nu știau dacă pot să cumpere și ei”, spune românca.
Produsele pe care le au în depozite sau magazine sunt în proporție de 95% de proveniență românească, iar clienții, de asemenea, sunt majoritar români. Le mai calcă pragul și clienți din familii mixte, spanioli sau din America Latină, precum și bulgari și ucraineni.
Pentru varietatea produselor, colaborează cu o firmă din Germania, pentru a aduce și alte produse etnice, care reprezintă însă doar 5% din stocul lor. Și clienții străini de România s-au „românizat puțin”: vin și iau produse de-ale lor, dar cumpără și produse românești. S-au obișnuit cu ele.
De altfel, Ilona Balogh spune răspicat că sunt un business etnic, făcut de români pentru români. Și unde, evident, angajații sunt tot români.
În timp, cei doi soți au învățat să își împartă și rolurile în firmă. „Eu sunt partea economică, de dezvoltare, el e pe partea de vizual, de imagine, de înfrumusețare, de idei. El e vizionarul, eu pun ideile în practică”, explică Ilona Balogh. O regulă încearcă să nu o încalce: business-ul, chiar și cel bazat pe dorul de casă, nu se duce acasă. În definitiv, și afacerile cu dor trebuie să fie separate de viața privată.
Dacă business-ul a ajuns acum să numere zeci de milioane de euro, Ilona Balogh spune că nu-și mai amintește când a trecut de borna primului milion de euro, ci doar că „a fost cel mai greu de făcut”. După aceea, adaugă ea, lucrurile au mers mai ușor”. Cei doi români spun că nu au pornit la drum în business cu obiectivul clar de a ajunge la o anumită cifră de afaceri, mai ales că segmentul etnic este unul nișat și nici nu există prea multe statistici pe care să te poți baza atunci când faci proiecții.