
Soluțiile inteligente de mobilitate vor determina calitatea vieții în metropolele viitorului.
În acest context, accentul se pune tot mai mult pe traficul staționar. Dacă vrem să revitalizăm spațiul urban, trebuie să ne gândim din nou la parcări. Arhitectul Marcel Heller de la Heller Designstudio a dezvoltat o abordare vizionară privind utilizarea flexibilă a spațiilor de parcare pentru WÖHR Autoparksysteme. La un atelier din cadrul rețelei de inovație MUNICH NEXT LEVEL, arhitectul a prezentat pentru prima dată public Hubul Modular pentru cartiere. Bazat pe un sistem automat de economisire a spațiului, acest hub de cartier transformă garajul de parcare, dintr-o facilitate neprietenoasă de parcare, într-un centru de cartier atractiv. Heller consideră München-ul ca fiind orașul ideal pentru un proiect pilot.
„COMBINĂM FORME DE UTILIZARE ȘI CREĂM ASTFEL VALOARE ADĂUGATĂ PENTRU TOȚI”
Spațiul de parcare poate fi mult mai mult decât o simplă zonă utilizabilă unidimensional. Marcel Heller, arhitect și fondator al Heller Designstudio, este convins de acest fapt: „Ce-ar fi dacă ne-am gândi la parcare ca parte a vieții – și am crea un spațiu de parcare intuitiv, integrativ, cu valoare adăugată?
Ce ați spune de o clădire care interceptează traficul individual la intrarea în cartierul rezidențial și oferă utilizări care le fac plăcere oamenilor, înainte sau după parcare? ”, s-a întrebat Heller înainte de a-și începe proiectul.
Pentru ca viziunea sa să devină realitate, mai întâi a trebuit identificată tehnologia cea mai adecvată. Heller a găsit soluția cu un sistem de parcare automată de la WÖHR care poate fi integrat modular în clădiri și suprateran. „Aici, mașinile și bicicletele nu mai trebuie depozitate în garaje subterane sufocante. Utilizatorii își pot ridica și lăsa autoturismele în mijlocul unei zone aglomerate folosind o aplicație. Această caracteristică cuprinde și un aspect de siguranță, în special pentru femei ”, subliniază Heller.

ADAPTABILITATE MODULARĂ ȘI ECONOMIE DE SPAȚIU
Ferhan Niepelt de la compania WÖHR Autoparksysteme subliniază avantajele acestei inovații tehnice: având în vedere faptul că autoturismele sunt transportate automat cu ajutorul unui sistem de ridicare, nu este nevoie de rampe, drumuri și pasaje. În consecință, este nevoie de aproximativ 60% mai puțin loc de parcare. „Putem folosi acest spațiu pentru alte utilizări sensibile care adaugă valoare zonei”, adaugă Niepelt.
„Întrucât astăzi niciun planificator de trafic nu poate răspunde cu adevărat la întrebarea referitoare la cât spațiu de parcare vom avea nevoie în 20 de ani și cum ar trebui el să arate, agilitatea structurii este un factor important”, menționează Niepelt. O nouă deschidere ar putea preveni multe investiții ineficiente. În ceea ce privește sustenabilitatea, Niepelt subliniază și un al treilea avantaj: „Materialul utilizat pentru sistemele de parcare corespunde abordării economiei circulare privind economisirea resurselor. Prin utilizarea materialelor reciclabile, orașele și municipalitățile pot începe trecerea către o economie circulară ”, afirmă Niepelt.
Sistemul modular este astfel proiectat în conformitate cu principiul reciclării regenerative, utilizând metal reciclabil, conservând resursele naturale prin evitarea betonului și, cu sistemul de parcare complet automat, oferă economie de spațiu și, în același timp, parcarea rentabilă a autovehiculelor.
PARCAREA CA O ANCORĂ – HUB-ul CA UN PORT
Comandat de WÖHR Autoparksysteme, conceptul lui Heller de centru modular de vecinătate este un design inovator și de ultimă generație care integrează o varietate de scenarii de utilizare: „Am proiectat un sistem de parcare complet automat, cu servicii integrate suplimentar. Locuitorii unui cartier ar trebui să găsească aici tot ce au nevoie pentru viața de zi cu zi. În timp ce o stație de coletărie și un atelier de biciclete au fost deja integrate în sistemele de parcare în multe cazuri, hub-ul de cartier al lui Heller – grație designului său conceptual – poate fi adaptat mult mai larg nevoilor oamenilor. De la centru de zi, sală de fitness, până la centru de tineret și parc de skating, ar putea exista, de asemenea, multe alte oferte pentru copii și tineri în special. În opinia lui Heller, spațiile culturale, cum ar fi studiourile de artă, sălile de cinema sau sălile de repetiție ale trupelor, ar putea fi, de asemenea, foarte bine integrate structural. Pereții exteriori de piatră și fațada verde sunt o chestiune firească pentru Heller, iar zonele comune și grădinăritul urban de pe acoperiș sunt absolut de dorit atunci când se înființează un cartier de înaltă calitate. În mod ideal, hub-urile de cartier vor integra și module de birouri și de vânzare cu amănuntul – utilizările care susțin ideea de partajare sunt deosebit de potrivite, conform arhitecților.
UN PROIECTUL PILOT ÎN MÜNCHEN
Potrivit lui Ferhan Niepelt, München – cu proiectele sale actuale de dezvoltare urbană – este un loc ideal pentru lansarea unui proiect pilot. În opinia sa, numeroasele zone rezidențiale noi care vor fi dezvoltate la periferia orașului îndeplinesc multe condiții generale adecvate. „Acolo unde nu au existat decât terenuri virane și terenuri agricole până acum, oamenii își doresc centre de cartier atractive, cu o infrastructură diversă, magazine mici, facilități de agrement și experiențe culturale. Știm din trecut cât de greu este să creezi centre urbane în zone ecologice care să fie acceptate de oameni ”, comentează Niepelt.
Niepelt este convinsă și că hub-urile de cartier pot reprezenta cheia soluției: „De ce să nu construim centrul în jurul transportului în acest hub, unde să fie amplasate bicicletele de coletărie, cele electrice pentru închiriat, bicicletele proprii, scuterele de închiriat, autoturismele și mașinile private? În acest fel, creăm un spațiu într-un cartier rezidențial care oferă diversitatea, dar și frecvența necesare pentru numeroase alte utilizări, de la atelierul handmade, cafeneaua de cartier până la galeria artiștilor care crează într-un spațiu comun ”, exemplifică Ferhan Niepelt.
ELMAS – partener exclusiv WÖHR în România
De peste 20 de ani compania brașoveană ELMAS este partener exclusiv în România al producătorului german de sisteme de parcare auto WÖHR. Lider național în domeniul instalațiilor de ridicat, ELMAS oferă accesul la un pachet complet de servicii de calitate: consulting, expertize tehnice, vânzare, montaj, service și piese de schimb originale.