Orice defecțiune a unei mașini este semnalată prin aprinderea unui martor de bord, iar unul dintre acestea este cel denumit „check engine”. Dacă ai trecut printr-o astfel de experiență cu siguranță te-ai întrebat ce s-a întâmplat ori dacă îți poți continua drumul în siguranță. Haide să aflăm câți kilometri mai poți parcurge după ce s-a aprins acest simbol de avertizare.
Martorii se sting când motorul pornește
De câte ori pui contactul ai văzut că martorii de bord se aprind. Trebuie să știi că, prin aprinderea simultană a acestora calculatorul testează dacă sistemele mașinii funcționează la parametri normali.
Odată ce motorul pornește, martorii se sting. În cazul în care unul sau mai mulți martori rămân aprinși înseamnă că un sistem nu funcționează corespunzător. Unii martori se aprind uneori și în timpul mersului.
Martorii de bord sunt împărțiți pe trei categorii. Cei de culoare roșie indică o problemă tehnică gravă ce necesită luarea unor măsuri imediate. Martorii de culoare galbenă sau portcocalie (după caz) semnalează o defecțiune ce trebuie investigată.
În sfârșit, martorii de culoare verde sau albastră (după caz) informează șoferul în legătură cu statusul unei componente a autovehiculului, potrivit promotor.ro.
Cât este indicat să circuli cu martorul „check engine” aprins?
Martorul „check engine” face parte din categoria martorilor portocalii. Asta înseamnă că nu semnalează o problemă gravă, dar nici nu trebuie ignorat.
El se aprinde în momentul în care este detectată o defecțiune minoră a instalației electrice. De asemenea, poate indica o problemă cu bușonul rezervorului de combustibil, care nu a fost bine fixat sau este defect. În același timp poate indica o defecțiune a sondei Lambda sau a catalizatorului, care necesită înlocuire.
Există situații când acest martor de bord semnalează o problemă la nivelul motorului. Astfel, martorul „check engine” poate semnala necesitatea schimbării bujiilor sau a uleiului de motor.
Mai sunt și alte cauze pentru care martorul „check engine” se aprinde: un voltaj scăzut la baterie, defectarea unui senzor MAP sau MAF, înfundarea supapei EGR ori funcționarea necorespunzătoare a unui cilindru (motorul va da rateuri).
Se mai întâmplă ca acest martor să se aprindă după ce maşina a stat nepornită o perioadă îndelungată de timp. În mod normal, el se va stinge după câteva ore de la pornirea motorului. Dacă nu se va stinge, îți recomandăm să mergi cât mai curând într-un service .
Aprinderea martorului „check engine” nu necesită oprirea imediată a motorului. Faptul că stă aprins continuu nu indică neapărat o defecțiune gravă, dar nu strică să faci o verificare cu o interfață de diagnoză (OBD II) la un service autorizat.