Primele trei criterii pe baza cărora angajații români decid să rămână pe termen lung în companii sunt stabilitatea locului de muncă, sentimentul că sunt apreciați și o relație foarte bună cu șeful direct, iar pe locul patru se află oportunitatea de a accesa programe de training și specializare finanțate de angajator.
În același timp, în 2022 companiile ar trebui să includă în strategia de retenție a angajaților programul flexibil și munca la distanță. Acestea sunt cele mai importante concluzii ale unui sondaj realizat în rândul angajaților români, de către EXEC-EDU, liderul pieței de executive education, segmentul de top al pieței de training.
Nevoia de apreciere și de conectare la locul de muncă
Astfel, 61% dintre angajați își doresc un loc de muncă sigur și stabil, 53% vor să le fie recunoscute și apreciate performanțele, 46% își doresc să aibă o relație profesională foarte bună cu șeful direct, iar 30% declară că au rămas în companie datorită accesului la cursuri, oferit de angajator.
„Momentul economic și social pe care îl traversăm îi determină pe angajați să aprecieze mai mult stabilitatea, dar evidențiază și nevoia de dezvoltare. Noul context presupune noi tipuri de competențe, mai ales în rândul managerilor, având în vedere schimbarea modelelor de business, a comportamentului de consum și digitalizarea accelerată.
Pe de altă parte, studiul readuce în prim plan nevoia de apreciere și de conectare la locul de muncă și importanța bunelor relații. Apoi, se spune că oamenii nu își părăsesc locul de muncă, ci șefii, ceea ce explică de ce aproape jumătate din respondenți pun relația cu șeful direct pe primul plan”, declară Oana Scarlat, CEO EXEC-EDU.
Programul flexibil și munca la distanță, principalele preferințele ale angajaților
În privința strategiilor pe care trebuie să le adopte companiile în 2022 pentru a-și păstra angajații, programul flexibil care să includă și munca la distanță este menționat de 78% dintre angajați, în timp ce majorarea salariilor după criterii clare este considerată importantă de 67% dintre angajați.
Accesul la dezvoltare este un alt aspect cheie care reiese din sondajul EXEC-EDU și pe care angajatorii ar trebui să îl ia în considerare în strategia de retenție a angajaților pentru 2022. Peste 80% dintre angajați punctează ca fiind „foarte importantă” pentru ei finanțarea cursurilor de către companie. Consecvența în oferirea cursurilor de specializare contează pentru 62% dintre respondenți, în timp ce aproape jumătate dintre aceștia spun că accesul nelimitat la cursuri oferit de o altă companie, i-ar determina să își schimbe jobul, chiar dacă ar primi același salariu.
Cât despre ce pot face managerii pentru a evita demisiile din echipa lor, 69% dintre manageri spun că își arată constant aprecierea față de colegii lor, iar 64% dintre manageri afirmă că au ușa deschisă mereu pentru membrii echipei. O altă strategie relevantă de fidelizare, generată de noile condiții de muncă, este programul flexibil, pe care l-au implementat 47% dintre managerii care au răspuns întrebărilor din sondaj.
Salariu mai mare, decisiv pentru schimbarea jobului
Totuși, un salariu mai mare i-ar determina să își schimbe locul de muncă pe 75% dintre angajați, urmat, în topul dorințelor acestora, de un pachet de beneficii mai generos (52%) și de un pachet de cursuri de specializare mai generos (52%). 49% din cei intervievați și-ar schimba job-ul pentru un program de lucru foarte flexibil, iar 27% s-ar muta într-o companie care le-ar oferi un program MBA.
La sondajul EXEC-EDU, realizat în luna mai, au răspuns manageri din industrii ca retail, IT, petrol și gaze, jocuri de noroc, educație, FMCG, banking, agribusiness, curierat, transporturi, consultanță. Respondenții ocupă poziții de middle management (37%), top management (17%), iar restul sunt angajați. Jumătate dintre respondenți nu au schimbat compania în ultimii 5 ani, în timp ce 29% dintre ei sunt în actuala companie de 2-5 ani, iar 21% au sub doi ani vechime la prezentul loc de muncă. Motivele pentru care respondenții au rămas fideli unei companii sunt siguranța și stabilitatea poziției (61%), recunoașterea și aprecierea performanțelor (53%), relația foarte bună cu șeful direct (46%), perspectivele de viitor, respectiv majorările salariale (36%).