Scumpirile recente ale energiei electrice și ale gazelor au dus la o schimbare a comportamentelor de cumpărare ale românilor, arată datele actorilor relevanți. Pe de o parte, a crescut cererea de pompe de căldură ca soluție de încălzire, iar pe de altă parte românii caută soluții eficiente de izolare termică și consum energetic.
Piața pompelor de căldură a crescut cu peste 30% ȋn ultimele trei luni, față de aceeași perioadă a anului trecut, anunță reprezentanții companiei Trust Expert, care afirmă că fenomenul se datorează scumpirii gazelor și energiei electrice, dar și cerințelor Uniunii Europene de reducere a emisiilor de carbon.
Vânzările la pompele de căldură au crescut cu 20% pe an
„Vânzările la pompele de căldură au ȋnceput să crească constant, ȋncă de acum șapte ani, cu aproximativ 20% pe an. Ȋn 2021, ȋnregistrăm cea mai importantă creștere, influențată de mai mulți factori. Ȋn primul rând, pompele de căldură au avantajul costurilor reduse la facturi. Pentru o instalație de ȋncălzire cu o pompă performantă, factura la energie scade cu 10-15% față de gazul metan.
Ȋn raport cu o centrală electrică, factura la energie este de 3-4 ori mai mică. Această tendință este ȋn concordanță și cu politicile europene de reducere a emisiilor de CO2. Eliminarea combustibililor fosili aduce ȋn prim plan pompa de caldură atât ȋn materie de eficiență, confort, cât și de energie verde”, spune Gabriel Anicăi, CEO și fondator al companiei, conform economedia.ro.
De altfel, și guvernul din Marea Britanie a anunțat recent că va oferi granturi de 5.000 de lire sterline cetățenilor pentru a-și instala pompe de căldură pentru a-și încălzi locuința, într-un efort de decarbonizare, potrivit CNN.
Pompa de căldură poate asigura ȋncălzirea și răcirea unei locuințe, dar și apă caldă. Investiția inițială ȋntr-o unitate nu este una mică, dar poate fi recuperată ȋn câțiva ani, datorită economiei la facturi și duratei prelungite de viață – ȋn medie, 15-20 de ani, pentru un produs de ultimă generație. Astfel, costul unei pompe de căldură variază ȋntre 6.000 și 12.000 de euro, ȋn funcție de model și de suprafața utilă a locuinței.
De Black Friday, românii caută soluții pentru încălzire și reducerea facturilor la utilități
De asemenea, campania de Black Friday 2021 va reprezenta, pentru mulți dintre români, șansa de a căuta și a găsi soluții optime pentru încălzirea și amenajarea locuinței, în contextul scumpirilor masive la energie și gaze, estimează retailerul de bricolaj Mathaus. De la becuri LED, boilere, centrale la sisteme de izolație termică, focusul va fi, în acest an, pe reamenajarea locuinței, pe soluțiile eficiente de izolare termică și consum energetic.
Creșterea puternică a facturilor la energie, gaze, în general la întreținerea locuinței, influențează, în mare parte, perspectivele românilor în privința achizițiilor de Black Friday.
Dacă în anii precedenți în prim-plan se aflau electronicele și electrocasnicele, produsele de fashion, auto și beauty, în această perioadă tot mai mulți clienți se interesează, în mediul online dar și în magazinele fizice, de soluțiile de eficientizare a consumului de energie și gaze, de reamenajare a locuinței în așa fel încât să își reducă facturile la utilități.
Eficientizarea pierderilor de căldură și îmbunătățirea condițiilor de locuințe
Potrivit estimărilor companiei, unul dintre principalele trenduri de achiziție din zona Black Friday îl va reprezenta zona eficientizării pierderilor de căldură sau îmbunătățirii condițiilor din locuințe cu materiale care asigura o mai bună performanță termică, incluzând în această categorie, printre altele, produsele pentru încălzire eficientă și rapidă (boilere, centrale, sobe etc.), materialele de construcții – cu focus pe termoizolațiile interioare și exterioare, ferestre și uși cu un grad izolator ridicat, instalații electrice li sanitare la o calitate mult mai bună.
„Mulți români și-au făcut deja calculele cam cât consumă curent, gaze, cât le va veni factura la întreținere – dacă sunt în sistem centralizat, și acum caută soluții. De la ferestre mai bune și termosisteme pentru izolat pereții, din vată minerală sau polistiren, la boilere și chiar și becuri cu LED care consumă mai puțin, cererea pe aceste segmente a crescut și estimăm că va atinge punctul maxim în timpul Black Friday 2021”, afirmă Cristian Matei, directorul de retail al retailerului.