Consiliul Concurenței a prezentat un raport al cheltuielilor pe care le-au făcut edilii municipiilor reședință de județ în perioada 2016 – 2018 la capitolul reparații și modernizări de străzi, precum și contractele adjudecate la acest capitol până în primul trimestru din 2019.
Ținând cont că Oradea a devenit un model la care tinde și Brașovul, iar mulți au făcut remarca că „la Oradea se poate. La Brașov, de ce nu?”, am selectat din acest raport sumele pe care le-au cheltuit cele două municipii.
Și în acest caz Oradea ne întrece… dar la cheltuieli, deși are mai puțini kilometri de străzi, precum și mai puține străzi modernizate. Astfel, în conformitate cu datele prezentate de Consiliul Concurenței în municipiul Brașov sunt 506 km de străzi dintre care 458 km sunt modernizați, respectiv 90,51%. Comparativ, Oradea are 432 de km de străzi, dintre care s-a ajuns în 2018 la 310 km modernizați (71,76% din total), față de numai 287 în 2016.
Primăria Brașov „a tăiat facturi” de 34 de milioane de lei pentru asfaltările derulate în acest an
În ceea ce privește sumele decontate pentru lucrări, orădenii au fost mai cheltuitori decât brașovenii. 122.575.200 de lei (fără TVA) este valoarea contractelor de lucrări de întreţinere şi reparaţii, la adjudecare, în perioada 2016 – 2018, pe care le-a încheiat municipalitatea orădeană. Primăria Brașov a încheiat în aceeași perioadă contracte cu o valoare totală de 118.544.790 lei (fără TVA). Practic orădenii au cheltuit mai mult cu peste 4 milioane de lei în această perioadă de raportare la care face referire Consiliul Concurenței.
Galați și Oradea, cele mai mari contracte adjudecate
Totodată, și valoarea contractelor de lucrări de întreţinere şi reparaţii, la adjudecare, în perioada 2016 – trim. I 2019 a fost la Brașov de numai 44.440.340 de lei, față de Oradea care a semnat contracte de 174.787.580 de lei. Practic Oradea este în topul municipalităților cheltuitoare la acest capitol, după cum au constatat cei de la Concurență, pe primul loc fiind Galațiul. „Implementarea proiectelor privind infrastructura de drumuri și străzi este diferită de la un municipiu reședință de județ la altul. Astfel, cele mai mari valori ale contractelor adjudecate, ce vizează infrastructura de drumuri și străzi, în perioada supusă analizei, au fost înregistrate în municipiul Galați a căror valoare totală a fost de 179.979,72 mii lei, reprezentând 7,92% din valoarea totală a contractelor încheiate la nivel național, urmat de municipiile Oradea (174.382,58 mii lei), Craiova (172.787,47 mii lei) și Târgu Mureș (168.943,86 mii lei)”, se precizează în raportul Consiliului Concurenței.