România are 1,17 milioane locuri de parcare publice, cu circa 20.000 mai multe decât în 2020, la un total de circa 9 milioane de maşini, cât are estimativ parcul auto national, veniturile obţinute anul trecut de primării din utilizarea parcărilor şi din amenzi totalizând 160 milioane lei, arată o analiză realizată de Vegacomp Consulting.
Cu o o toleranţă de 10% aferentă ratei de exactitate a răspunsurilor municipalităţilor, numărul total de locuri ar putea atinge 1,29 milioane.
„Avem aproximativ 1.200.000 de locuri de parcare publice, dintre care peste 755.000 sunt locuri de parcare rezidenţiale, în mediul urban. Pentru context, la sfârşitului anului 2020, parcul auto din România era compus din 9.222.280 milioane de vehicule. Dintre acestea, 7.287.857 erau mai vechi de 10 ani, adică aproximativ 80% din total. În această ediţie a raportului, am colectat şi datele referitoare la veniturile obţinute din amenzile legate de nerespectarea Regulamentului de parcare. Astfel, am remarcat că Oradea conduce topul, cu 1,288 milioane de lei încasaţi în 2020, din totalul de aproximativ 5 milioane de lei la nivel naţional.”, declară Cornel Bărbuţ, CEO al Vegacomp Consulting.
Clasamentul locurilor publice de parcare este condus detaşat de Bucureşti, iar Capitala este urmată, la distanţă considerabilă, de Braşov şi Iaşi.
La categoria locurilor de parcare dedicate automobilelor electrice, primul loc este ocupat de Cluj Napoca (62 locuri), urmat de Iaşi (35), sectorul 4 din Bucureşti (32) şi Galaţi (21) sau Brașov (14).
La clasament nu contribuie variatele politici locale de oferire de gratuităţi sau reduceri pentru automobilele electrice şi hibride la accesul în parcările publice şi sunt luate în calcul doar acele locuri destinate exclusiv automobilelor electrice.
Braşovul şi Oradea sunt exemple de incluziune şi lideri detaşaţi, la numărul de locuri publice de parcare dedicate persoanelor cu dizabilităţi. Bucureştiul, cu sectoarele sale cumulate, ar fi pe prima poziţie cu un număr de 2.164 de locuri.
În ceea ce priveşte sumele încasate de primării, Cluj-Napoca este lider la veniturile totale generate din utilizarea parcărilor şi amenzi, cu 18 milioane lei, iar Oradea conduce topul veniturilor obţinute din amenzi, cu 1,2 milioane de lei încasaţi în 2020.
Potrivit analizei, în România, 151 oraşe taxează utilizarea locurilor de parcare, 98 de localităţi nu taxează, in timp ce 52 de primării nu au răspuns solicitărilor de informaţii, în cadrul legal.
Abonamentele pentru parcare au preţuri care variază între 15 lei/lună şi 1.000 lei/lună. Tariful orar de ocupare pentru parcările publice cu plată variază între 1 şi 5 lei, cu excepţia Bucureştiului şi Clujului, unde limita maximă ajunge la 10 lei.