Pe cele mai mari șantiere feroviare din țară lucrările sunt în diverse stadii: pe unele aproape s-au terminat și se ating chiar și viteze de 140 km/h, în timp ce pe altele lucrările sunt abia la început și media este sub 45 km/h.
Când este vorba de modernizat căi ferate, România se mișcă greu și trec mulți ani până când în Mersul Trenurilor chiar se vede o schimbare. În comparație cu 1995, trenurile circulă cu viteze medii mai mici pe șapte dintre cele opt magistrale, singura excepție fiind București – Constanța.
Brașov – Sighișoara, 128 km
Pe Brașov – Sighișoara lucrările au început acum un an și câteva luni și vor mai dura câțiva ani. În 2022 cel mai rapid tren va face 3 ore și 5 minute pe 128 km, iar trenurile care vor opri în 2 -3 gări fac cu 7 -15 minute mai mult. Timpii au crescut cu mai mult de o oră față de anii 2000.
Pentru porțiuni extrem de scurte vitezele se vor apropia de 100 km, dar în cea mai mare parte a călătoriei viteza va fi pe la 40 km/h și trenurile Regio pot face 4 ore.
Traseul dintre Brașov și Sighișoara, neschimbat de 145 de ani, este sinuos și sunt multe curbe ce fac ca viteza să fie redusă. În plus, fiindcă nu s-au alocat bani de investiții în ultimul deceniu, trenurile merg tot mai încet. Reabilitarea va scurta traseul cu 17 km și va adăuga și câteva tunele noi.
Brașov – Sighișoara, 128 km, cât făcea cel mai rapid tren de-a lungul timpului
1970: o oră și 37 minute
1989: o oră și 36 minute
1998: o oră și 35 minute
2005: o oră și 43 minute2010: o oră și 53 de minute
2014: 2 ore și 24 minute
2021: 2 ore și 57 minute
2022: 3 ore și 5 minute
Putem spera că în câțiva ani cel mai rapid tren să facă 70 – 80 de minute
Cea mai complicată secțiune, dar și cea mai costisitoare, este cea dintre Apața și Cața, costurile pentru 28 km urmând să fie de peste 600 milioane euro din cauză că traseul va fi modificat puternic. Astfel, acum sunt 43 de km între cele două localități din cauza traseului sinuos, iar după modernizare linia va avea doar 28 km.
Se elimină o buclă pe care se pierde timpul
Mai exact, secțiunea presupune un traseu nou pentru linia de cale ferată din Ardeal, eliminând o buclă pe care vechea cale ferată o face în zona Apața – Ormeniș – Augustin – Racoș. Astfel, după stația Apața, traseul căii ferate „cotește” spre vest prin tunelul Ormeniș, evitând bucla care trecea pe lângă localitatea Augustin. Noul traseu, imediat după stația Racoș, nu va mai face un „ocol” pe la Rupea, ci va merge drept, prin tunelul Homorod.
Proiectul prevede realizarea a trei tuneluri, două dintre ele având o lungime considerabilă:- Tunel Homorod – 5 km
– Tunel Mureni – 700 metri