
Bateria telefonului reprezintă un factor de anxietate pentru 65% dintre români. Aceștia devin agitați în momentul în care telefoanele li se decarcă, potrivit studiului Xiaomii și IZI. Se pare că 90% dintre românii din mediul urban își doresc ca telefonul să se încarce rapid, în timp ce 75% susțin că este important ca smartphone-ul să li se încarce cât mai rapid.
Respondenților li s-a cerut să își imagineze situația în care se află în oraș și mai au doar 3% baterie, însă nu au posibilitatea de a-și încărca telefonul mobil în următoarle 3 ore. În acest context, 65% au spus că ar deveni agitați, iritați sau chiar panicaț, un număr crescut de mențiuni pe această afirmație fiind în rândul Gen Z (75%) și a respondenților cu educație superioară (70%).
Cum au utilizat românii smartphone-ul în pandemie?
Acest studiu a cuprins și o întrebare în legătură cu felul în care românii au utilizat telefoanele în perioada pandemiei. Astfel, 44% dintre respondenți le-au folosit pentru a ține legătura cu cei dragi, iar 22% au menționat aplicațiile cu rol informativ și știrile. Activitățile de divertisment precum filmele sau serialele au ocupat poziția a treia, cu doar 13%. Fiecare dintre participanții la studiu a putut alege un singur răspuns.
În ceea ce privește timpul pe care îl petrec pe telefonul mobil, 55% dintre românii din mediul urban au menționat că îl utilizează mai mult de 4 ore pe zi, în timp ce 22% au spus că îl folosesc mai mult de 8 ore pe zi. Cele mai apreciate funcții ale smartphone-urilor sunt:
- rapiditatea (viteza de procesare a datelor) – 36%;
- camera performantă – 22%;
- bateria care să reziste mult – 22%;
- spațiul de stocare – 15% dintre mențiuni.
Relația oamenilor cu telefonul este una emoțională
Studiul a mai relevat și faptul că o treime dintre români își schimbă telefonul cu unul mai performant o dată la 2-3 ani, iar 27% la fiecare 1-2 ani.
„Răbdarea noastră scade pentru că viteza crește? Sau e invers? Telefonul devine o extensie a creierului omului modern, așteptările cu privire la funcționalități cresc odată cu necesitatea de a avea un asistent personal mereu la îndemână, mereu disponibil și mereu încărcat. Interesant că telefonul are un rol funcțional, dar relația oamenilor cu acesta este emoțională.
Facilitator al conexiunii cu cei dragi, telefonul trezește în principal emoții pozitive, dar și senzații negative de anxietate – atunci când bateria e pe sfârșite. Viteza a devenit o nevoie primară a experienței de utilizare a telefonului, nu mai este doar o funcționalitate opțională. Se cere viteză de procesare a datelor, viteza internetului și iată, observăm din sondajul curent, viteză de încărcare a bateriei”, declară Silvia Luican, sociolog și fondator IZI data.
Studiul a fost realizat prin chestionare online, pe parcursul lunii septembrie, pe un eșantion de 1020 de respondenți, bărbați și femei, cu vârste cuprinse între 15-64 de ani, din rândul populației digitalizate urbane și are o marjă de eroare de +/- 2.9%.