
Guvernul a aprobat ieri o hotărâre prin care reglementează circulația trotinetelor electrice pe drumurile publice. Astfel, accesul cu aceste vehicule este interzis pe trotuar, circulația fiind permisă doar pe pista de bicicletă, în cazul în care există.
Regulamentul de aplicare a Ordonanței de Urgență nr. 195/2002, privind circulația pe drumurile publice, a fost modificat luni prin hotărâre pentru reglementarea circulației cu trotinetele electrice.
Astfel, conform unul comunicat al Ministerului Afacerilor Interne, „se reglementează în concret normele de conduită pentru conducătorii de trotinete electrice, similar conducătorilor de biciclete, precum și a condițiilor tehnice pentru trotinetele electrice similar celor prevăzute pentru biciclete”.
Reguli de circulație pentru trotinetele electrice
Principalele reguli de circulație aplicabile conducătorilor de trotinete electrice constau în obligativitatea de a circula numai pe pista pentru bicicletă atunci când aceasta există, fiind interzisă circulația acestora pe trotuar. Acestea trebuie conduse numai pe un singur rând atunci când circulă pe drumurile publice, iar conducătorii de trotinete electrice au obligația de a avea asupra lor actul de identitate.
Regulamentul de circulație a trotinetelor electrice pe domeniul public al Brașovului a fost lansat în dezbatere publică/ Acestea pot circula doar pe pistele de biciclete sau pe drumuri, nu pe trotuare/ Amezile pot ajunge la 2.500 de lei
De asemenea, este menționată interdicția conducătorilor de trotinete de a circula cu acestea atunci când se află sub influența alcoolului ori a substanțelor psihoactive sau de a circula cu trotinetele electrice atunci când partea carosabilă este acoperită cu polei, gheață sau zăpadă.
Schimbarea direcției de mers se face prin deplasarea conducătorilor pe lângă trotinetele electrice
Totodată, este interzisă circulația cu trotineta electrică fără a menține contactul cu solul sau de a circula cu aceasta atunci când nu sunt respectate condițiile tehnice minime pe care trebuie să le îndeplinească. Spre deosebire de regulile stabilite pentru conducătorii de biciclete, în cazul trotinetelor electrice, schimbarea direcției de mers se face prin deplasarea conducătorilor pe lângă acestea.
În ceea ce privește condițiile tehnice pentru trotinetele electrice, acestea trebuie să fie dotate cu un sistem adecvat, funcțional, de direcție, respectiv cu un dispozitiv de frânare eficace și să fie dotate cu sistem de avertizare sonoră, echipate, pe timp de noapte sau când vizibilitatea este redusă, cu lumini și cu cel puțin un dispozitiv fluorescent-reflectorizant. De asemenea, trotinetele electrice trebuie să fie echipate cu elemente sau dispozitive fluorescent-reflectorizante, amplasate pe roți, care, în mișcare, formează un cerc continuu.
Un comentariu
Hotararea asta, ca mai toate legile bastinase, este inca o dovada de anacronism si viziune ingusta a autoritatilor de la noi care dovedesc iar ca sunt inca departe de realitatile zilei! Mai destept era sa faca o RE-EDUCARE TELEVIZATA LA ORE DE VARF prin scurte flashuri precum Mesajele de interes public, orientata pe REGULI DE BUN SIMT SI PREVENTIE punctate eficient cu exemple video de accidentari etc in legatura cu tot ce implica azi circulatia pe trotinete electrice pentru a putea fi mai bine intelese fizic si astfel stapanite mai coerent de marea masa de utilizatori de toate felurile si educatiile! Dar din pacate azi astfel de Mesaje zise de interes public sunt saturate la obsesie de propaganda cacialmalei covid si nu mai incape loc de ADEVARATA EDUCATIE DE VIATA CIVICA care ar preveni de mii de ori mai multe victime dintre cei inca sanatosi decat cele REALE EXCLUSIVE de covid! Asadar hotararea asta pare preluata la fel de orbeste, cum facem cu mai toate legile zise europene, fara nici o corelare cu realitatea curenta din zona de aplicare! In Romania, din cauza infrastructurii ACTUALE FIZIC REALE, nu se pot aplica aceste restrictionari pentru nici macar 1 procent din toate culoarele de deplasare posibile pentru care trotineta electrica ar trebui sa fie utilizata chiar cu preponderenta, fiind de departe, pentru supraaglomerarea din toate comunitatile de azi, cel mai destept, pur ecologic, economic dar si rapid si eficient mijloc de transport dintre toate!! DACA MERGI PE STRADA deranjezi chiar cu riscul vietii soferii de peste tot cand eviti in ultima instanta o denivelare sau fir de apa ce poate ascunde multe scurte dar adanci… sau masina grabita care nici nu te vede cand iese din parcare sau lateral (UNGHIUL FIZIC INGUSTAT DE VEDERE sub care se vad toate vehiculele pe 2 roti este cauza principala a accidentelor cele mai grave cu motociclete inca mai sigure si mai vizibile in mers ca trotinetele la o adica!). Strazile din Romania azi duduie de asa ceva in special starea precara dar mai rau cu multe SURPRIZE in pista zisa de biciclete regulamentara. Mai sunt si destule masini stationate sau guri de canal in parcursul chiar si al pistelor amenajate. In plus eventualele interferente cu ceilalti si pe sosea si pe trotuare etc ar fi firesc sa aibe aceleasi restrictii impuse, penalizari si responsabilizari ca la orice alt eveniment provocat DIN NEATENTIE SAU NEGLIJENTE ! Sunt destule trotuare azi mai periculoase decat frictiunile cu trotinete, unde poti sa o patesti mai des de la beizadele, drogati, minori chiar etc pierzand tam nisam controlul bolizilor sau second handurilor cu defecte grave in trafic ce urca pe trotuare instant fara preaviz omorand sau mutiland pietoni mai abitir ca trotineta sau incidenta unor obiecte desprinse la o pala de vant sau pustani minori dementi care se alearga agresiv sau mai rau, cu biciclete, printre trecatori ASADAR AICI NE-AR TREBUI MAI MULTA EDUCATIE, NU IMPUNERI FARA CORELARE FIZICA CU REALITATEA CURENTA! Trotineta practic nu polueaza, nu ocupa spatiu in trafic si mai si poate folosi orice culoar inca mult mai direct ca ruta, indisponibil gabaritului masinilor si fara cerinte de investitii deosebite in infrastructura! Credeti-ma ca stiu ce vorbesc si de ce, am calatorit prin toata Europa mai bine de 14 ani la rand si ca sofer si ca…trotinetist impatimit pe toate calibrele de trotinete pentru ca dintr-o experienta profesionala multidisciplinara mai lunga si variata mi-am dat seama mai din timp de cum ar trebui sa ne arate viitorul si ce putem face sa contribuim intr-o viziune mai globala, benefica tuturor, la decongestionare trafic si depoluare. Astfel ca desi azi detin si conduc pe rand dupa nevoi 3 autovehicule, unul benzina, unul electric hibrid dar si o duba 3.5t, eu folosesc totusi, cat de des si oriunde pot, de la survol turistic la chiar aprovizionare doar trotineta electrica din care, fireste la fel cu auto, detin anume alte 3 modele de toate calibrele pentru a acoperi toate utilizarile. Cea mai mica din ele este una modificata atent la 1kW pentru a ramane inca portabila/pliabila pe umar, unic ideala la carat rapid cumparaturi din piete, magazine dar si pentru a-mi extinde mai destept destinatiile din alte deplasari cu masina dar si cu trenul etc. Cea mai mare, de 2x3600W cu ambele roti motoare BLDC, o folosesc in drumetii variate asemenea rutelor auto off road in peisaje etc Pe aici prin Brasov este imposibil sa nu ma stie lumea de peste tot intrucat uzez de ele special cea portabila utilitara ls toate orele si nevoile locale sperand sa dau exemplu si inspiratie privind o alternativa mult mai desteapta si mai ecologica de transport local dar si de o conduita preventiva in trafic cu mai multa atentie prin jur dar si colaborare pentru a nu deranja ceilalti participanti la trafic fie pietoni sau soferi! Deci cred ca stiu ce zic si de ce! MAI MULTA EDUCATIE DEDICATA CONCRET IN MESAJELE DE INTERES NATIONAL LARG DIFUZATE TV incluzand si PUTEREA CONTRAEXEMPLELOR (clipuri cu accidente provocat stupid de neatenti, dezinvolti etc si penalizarile lor) ar rezolva mai destept pentru toti problema tuturor trotinetelor electrice pe termen lung decat actualele noi impuneri fara suport adecvat sau prea costisitor daca nu imposibil (cat costa si unde se poate face o noua pista in orasele actuale??) in viata curenta din strada! Desigur tari ca Olanda chiar au interzis trotinetele electrice anuland avantajele lor unice explicate mai sus dar acolo asta ca in mai toate statele UE de azi ascunde cu totul alte interese de conjunctura si aici ar trebui sa facem delimitarea si sa luam exemplul unor state mai brave in suveranitate ca noi, ungurii si polonezii care pun azi tot mai multe baraje copierii orbesti a legilor europene !! De exemplu sub impactul eficientei Olanda, mult mai avansata ca noi, a descoperit mult inainte avantajele trotinetelor electrice si chiar au ajuns la un moment dat din cauza interesului public major, la maximul raspandirii, ceea ce insa, a generat secundar si un val neprevazut de conduita sedentara afectand major sanatatea populatiei incepand cu obezitatea dar si scazand major vanzarile turistice. Tot mai multi angrenati in deplasarile mecanizate aka trotinete se rezumau doar la survolul vitrinelor din mers, la fel tot mai multi erau detectati bauti si drogati in libertinajul de acolo indesand accidente stupide netinandu-se de piste…a fost un documentar interesant la NatGeo cu un experiment de gps tracking pe mii de turisti cu trotinete inchiriate la toate orele, in fapt Olanda nu intamplator a fost prima tara si cea mai dezvoltara si cu acest capitol si azi excedentul de trotinete abandonate au ajuns sa ocupe canalele de navigatie vitale pentru tara deci altul e contextul acolo si motivatiile, ar trebui sa judecam mai atent la detalii legile zise europene nu sa le aplicam pe alea comode noua doar ca sa ne compensam cu alinierea de la care avem de acoperit alte omisiuni si inadvertente mai grave!… EDUCATIE PUBLICA asta trebuie su nu inhibarea celui mai destept mijloc de transport cu avantaje unice neconcurabile in conjunctura actuala dar si mai mult in cea viitoare a DEPOLUARII SI DECONGESTIONARII TRAFIC IN MARILE AGLOMERARI URBANE !