
13 septembrie 2021. Începe școala. Situația infrastructurii școlare nu este prea diferită de ceea ce am moștenit de pe vremea comuniștilor. Practic, nicio administrație nu și-a bătut prea tare capul cu crearea de spații educaționale, reiese dintr-o analiză realizată de Agenția Metropoliotană Brașov.
Rețeaua de grădinițe din municipiul Brașov este, strict din punct de vedere al numărului acestora, bine dimensionată. Cu toate acestea, repartizarea acestora pe cartiere a fost realizată conform planificării și dezvoltării urbanistice din anii 1960-1980 și nu mai este sincronizată cu ultimele evoluții demografice înregistrate la nivelul municipiului.
Astfel, locuitorii cartierului Astra (cel mai populat al municipiului dar și cu o tendință accentuată de îmbătrânire a populației) beneficiază de acces la 9 unități de educație preșcolară în timp ce cartierele Bartolomeu Nord și Stupini, care au înregistrat în ultimul deceniu o dezvoltare rezidențială semnificativă, sunt deservite de câte o singură instituție de profil.
Pentru remedierea acestei situații, municipalitatea a bugetat pentru anul în curs contractarea de servicii de elaborare a documentației tehnice pentru 3 noi grădinițe în principalele zone de dezvoltare a localității (Noua, Tractorul, Bartolomeu Nord). Având în vedere faptul că orizontul de realizare a acestor investiții este de minim 3 ani, acomodarea copiilor de vârstă preșcolară, al căror număr este în creștere, va trebui asigurată la nivelul unităților existente.
În general, infrastructura existentă se prezintă într-o stare relativ bună, majoritatea instituțiilor beneficiind de intervenții de reabilitare și modernizare în ultimii ani. Aceste investiții nu au impulsionat însă și creșterea capacității grădinițelor existente; astfel, din cele 46 de unități funcționale, numai patru beneficiază de spații educaționale neutilizate.
O deficiență semnificativă la nivelul infrastructurii existente este reprezentată de inadecvarea spațiilor pentru activități în aer liber, atât din punct de vedere al dimensionării, cât și al calității acestora. Mai mult de 40% din unitățile de învățământ preșcolar (în general cele care funcționează în clădiri vechi sau care nu au fost construite cu această destinație) nu dispun de suprafețe suficiente pentru acest tip de activități. Insuficienta dotare cu echipamente TIC pentru susținerea activităților didactice și a celor cu caracter recreativ este o altă problemă sistematică, întâlnită în cazul majorității grădinițelor din Brașov.