Libris, cel mai mare retailer online de carte din România, intenționează ca în următorii ani să își extindă depozitul din Brașov cu încă 3.000 de metri pătrați, după ce în 2018 a inaugurat cel mai mare centru logistic de carte din România în urma unei investiții de trei milioane de euro.
Piața online de carte din România pare a fi în creștere, iar conducerea companiei brașovene intenționează să dezvolte depozitul inaugurat în 2018 pe „Drumul Coresi”. Actualul depozit are 4.000 de metri pătrați. Totuși, investiția va fi realizată într-un orizont de doi ani, având în vedere că prețurile materialelor de construcții este într-o continuă creștere. „La începutul anului, bugetasem 2,5 milioane de euro pentru această extindere, dar acum, după reanalizarea situației de pe piața materialelor de construcții, credem că va fi necesar un efort investițional mai mare”, a precizat Laura Țeposu, CEO Libris.ro.
În 2020, Libris a avut o cifră de afaceri de 65 de mil de lei, iar vânzările online, care reprezintă 95% din business, au avut o creştere de 24%.
Pandemia a scos la iveală un top al preferinţelor românilor în materie de cărţi, în care s-au regăsit diverse domenii. Astfel, după spusele Laurei Ţeposu, de la începutul pandemiei, cei mai mulţi dintre aceştia au optat pentru cărţile de beletristică, cărţile thriller, cărţile de dezvoltare personală şi cărţile pentru copii.
„S-a citit foarte multă beletristică. În perioada de incertitudine, anul trecut, s-a citit thriller, întrucât apăreau în top cărţi precum Ciuma, iar lumea era curioasă să citească despre astfel de subiecte. S-au citit foarte mult cărţi de dezvoltare personală. Dezvoltarea personală este psihologia practică, pe înţelesul tuturor, iar acest trend a venit odată cu perioada în care noi am avut nevoie să înţelegem ce este cu noi, să ne regrupăm şi să ne centrăm. Astfel, am căutat ajutorul în diverse locuri, cum ar fi cărţile de acest gen. În top au fost şi cărţile pentru copii, mai ales în lunile de lockdown. Puzzle-ul, totodată, a fost în creştere. Probabil foarte mulţi au citit şi ce aveau prin bibliotecă. Pot spune că, anul trecut, cărţile au fost la concurenţă cu Netflix, Facebook sau Zoom“, a declarat Laura Ţeposu, CEO al librăriei online Libris.
Categoria care a fost în scădere de la începutul pandemiei a fost poezia, însă, după spusele acesteia, cărţile de poezii nu sunt nici într-o perioadă normală la mare căutare. În plus, ea crede că oamenii au în prezent un alt ritm de viaţă decât acum 30 de ani, atunci când cărţile de poezii aveau o notorietate mai mare şi că e nevoie de nişte stimuli mai puternici pentru ca aceştia să se îndrepte către acest gen.
În topul cărţilor pentru anul 2021, susţine Laura Ţeposu, se află două cărţi de beletristică despre Auschwitz – „Auschwitz, ultima staţie“, de Eddy de Wind şi „Tatuatorul de la Auschwitz“, de Heather Morris. Apoi, pe următoarele poziţii se clasează cărţile biografice, precum cele ale lui Mihai Bendeac, „Jurnalul unui burlac“, Barack Obama, „Pământul făgăduinţei“ sau Michelle Obama, „Povestea mea“.
De asemenea, cărţile pentru copii au rămas şi anul acesta printre preferinţele românilor.