Comisia de Analiză Tehnică din cadrul Agenției pentru Protecția Mediului Brașov a dezbătut ieri proiectul întocmit de CFR pentru realizarea conexiunii feroviare spre aeroportul de la Ghimbav. Acesta a fost depus la APM de către proiectant în vederea obținerii acordului de mediu, fără de care nu se poate emite documentația efectivă pentru realizarea investiției.
Calea ferată, considerată esenţială în perspectiva operaţionalizării viitorului aeroport, urmează să fie realizată cu fonduri europene, ceea ce va însemna o degrevare a bugetului Companiei Naţionale de Căi Ferate CFR SA cu aproximativ 300 de milioane de euro, valoare la care este estimată lucrarea. Calea ferată ar urma să intre în perimetrul aeroportului și să ajungă în zona parcării, unde ar urma să fie amenajată o mică „gară” care să ofere facilități de așteptare atât pentru cei care vor să utilizeze trenul, cât și pentru cei care vor veni cu cursele de autobuz, care ar urma să facă legătura cu municipiul sau cu județul.
În septembrie anul trecut, CFR a semnat cu proiectanții bucureșteni de la Baicons Impex contractul pentru realizarea studiul de fezabilitate în vederea amenajării unei legături feroviare între Gara Brașov și Aeroportul de la Ghimbav. Pentru realizarea acestor documentații, CFR Infrastructură plătește 1.424.000 lei, cu tot cu TVA (1.200.000 lei, fără TVA) și pe lângă studiul de Fezabilitate final pentru „Realizare conexiune feroviară cu Aeroportul Internațional Brașov Ghimbavˮ, contractul include și sttudiul de traseu pentru legătura la magistrala 300 în zona Bod-Feldioara pentru sporirea accesibilității și pentru realizarea unei legături directe cu Terminalul intermodal Feldioara, întocmit similar unui studiu de prefezabilitate, precum și studiul privind electrificarea traseului Brașov – Bartolomeu (– Ghimbav) – stație Terminal AIBG – legătura cu magistrala 300, întocmit similar unui studiu de prefezabilitate.
Planuri pentru conectarea Aeroportului de la Ghimbav la reţeaua de căi ferate au existat încă din anul 2018, când au fost iniţiate discuţii concrete între conducerea administraţiei judeţene şi cea a Regionalei braşovene de Căi Ferate. Încă de atunci, Regionala CFR Braşov a realizat un studiu de traseu preliminar care a scos în evidență mai multe soluţii de realizare a racordului feroviar pentru Aeroport.
2 comentarii
Conectarea Aeroportului cu reteaua CF este o mare ineptie, o risipa de bani, energie si de maltratare a mediului. Aeroportul Bv este si va fi ani de zile de’acum incolo un mic aeroport regional, legat OCAZIONAL cu alte aeroporturi majore din lume cu cateva zboruri/saptamana cu un stop-over la BV pt a lasa sau/si a lua cativa pasageri. Traficul de pasageri nu va depasi 2-3 sute /saptamanasi nu va justificao legatura feroviara. Cazul conexiunii Otopeniului cu Gara de Nord este elocvent; pasagerii, mult mai numerosi ca potentialul maxim al Brasovului, ignora practic aceasta conexie preferand alte mijloace. Daca la BV se vrea ceva pt mass-transit atunci o linie de Tram silentios ar fi o solutie pt conexia rapida cu centrul orasului si pt ameliorarea transportului in comun modern si rapid al Stupinului, cartierul cu cel mai rapid trend de dezvoltare in oras.
Cred ca suma de 300 de milioane de euro este o greseala de neatentie.