
În ultimii trei ani, deficitul de personal la CFR Călători s-a accentuat îngrijorător, numărul posturilor neocupate ajungând anul trecut la peste 14%. Sindicaliștii de la calea ferată spun că vina este împărțită: pe de o parte avem criza de personal calificat, iar pe de altă parte asistăm și la dezinteresul celor care conduc operatorul feroviar de stat.
Un Raport de Control al Curții de Conturi, făcut în perioada 1 februarie – 11 iunie 2021 și intitulat ”Controlul încheierii și administrării contractelor” analizează activitatea operatorului feroviar de stat din intervalul 2019-2020. În documentul obținut de Club Feroviar, un capitol distinct se referă la politica de resurse umane a societății în ultimii trei ani, iar o concluzie importantă este că foarte multe posturi sunt neocupate, cu toate că ele sunt bugetate.
O concluzie îngrijorătoare trasă de auditorii de la Curtea de Conturi este că numărul posturilor vacante la CFR Călători a crescut de la 886 la 31 decembrie 2018 la 1.245 la finalul lui 2019, pentru a ajunge la nivelul record de 1.940 la sfârșitul anului trecut.
Dacă analizăm situația din punct de vedere procentual, ponderea posturilor vacante raportate la cele bugetate a crescut de la 6,4% la finele lui 2018, la 9% la 31 decembrie 2019, pentru a ajunge la 14,10% la sfârșitul anului trecut. ”Astfel, dintr-un număr de 13.770/13.771 de posturi aprobate au fost ocupate 12.884/12.526/11.831 de posturi în perioada 2018-2020, numărul de posturi ocupate în anul 2020 fiind în scădere faţă de anul 2019 cu 695 de posturi (94,50%) şi faţă de anul 2018 cu 1.054 de posturi (91,18%)”, se arată în Raport.
Dacă în 2018, Regionala Brașov avea un deficit de 109 persoane (din 1.549 de posturi aprobate), iar un an mai târziu de 233, acum, numărul oamenilor lipsă a ajuns la 300. Practic, sunt aprobate 1.548 de posturi și ocupate 1.248.
Sindicaliștii spun că o cauză a deficitului de personal este și faptul că operatorii privați de transport feroviar de călători și de marfă au preluat mare parte din oamenii calificați. Asta în condițiile în care calificarea unui mecanic de locomotivă necesită o perioadă de doi ani, a unui impiegat – un an și jumătate, iar a unui șef de tren – un an.