Pentru mulți români, vacanța de vis înseamnă o călătorie cu mașina în Grecia, pentru băi de soare și bălăceală pe litoralul elen. Călătoria cu mașina în Grecia este relativ lungă, dar cei mai mulți o fac într-o singură zi, pentru a se bucura de plajă cât mai multe zile. Chiar dacă mulți români călătoresc în Grecia cu mașina, destul de puțini cunosc în amănunt regulile de circulație elene.
Un nou Cod rutier, reguli noi
Un nou cod rutier a intrat în vigoare recent, iar unele reguli de circulație sunt mai puțin cunoscute, chiar și de către greci.
Regulile de circulație în Grecia sunt mai mult sau mai puțin apropiate de cele din România. Cu toate acestea, există diferențe majore, în principal în ceea ce privește pedepsele. Astfel, dacă regulile de bază se mențin, sancțiunile diferă, iar unele fapte care nu există în codul rutier din România te pot lăsa fără mașină în Grecia. Polițiștii eleni pot imobiliza mașina timp de multe zile, cu reținerea plăcuțelor de înmatriculare și a certificatului de înmatriculare, pentru abateri considerate minore în România.
Astfel, polițiștii eleni pot reține permisul de conducere, actele autoturismului şi plăcuțele de înmatriculare pentru următoarele fapte:
- Folosirea telefonului mobil în timpul conducerii autoturismului;
- Circulaţia pe benzile destinate mijloacelor de transport în comun;
- Depăşirea şi încălcarea liniei continue;
- Neoprirea la semnalele agentului de circulaţie;
- Nerespectarea semnalelor semaforului;
- Oprirea pe autostradă în locuri neamenajate;
- Condusul pe contrasens.
2.000 de euro, dacă „pândești” radarul
Un alt lucru mai puțin știut este că folosirea detectoarelor de radar sau a sistemelor antiradar este interzisă prin radar și se pedepsește extrem de dur. Mai exact, vorbim de o amendă de 2.000 de euro, reţinerea permisului de conducere până la 30 de zile, confiscarea actelor autoturismului şi a plăcuţelor de înmatriculare până la 60 de zile.
În caz de accident, chiar și unul minor, constatarea se poate face exclusiv de către un polițist, nu este valabilă constatarea amiabilă, ca la noi. Dacă în urma accidentului sunt răniţi, conducătorul auto poate fi reţinut şi prezentat tribunalului, care va stabili partea sa de responsabilitate. Adresaţi-vă pentru sprijin partenerului societăţii române de asigurări din Grecia, care figurează pe Cartea verde.
E banal să n-ai centură, dar la greci riști să rămâi fără plăcuțele de înmatriculare
Neutilizarea centurii de siguranță se sancţionează cu ridicarea pe loc a permisului de conducere, precum şi a plăcuțelor şi a certificatului de înmatriculare ale vehiculului pentru o perioadă de 60 de zile. Acesta este numai un exemplu de diferență de abordare între legislația rutieră din Grecia și cea din Românie.
Un alt exemplu este aruncarea pe geam, ȋn timpul mersului, de obiecte sau substanțe care poluează sau pot provoca un incendiu sau accident, inclusiv țigările. Aceste fapte se sancționează cu ridicarea pe loc a permisului de conducere, precum şi a plăcuțelor şi a certificatului de înmatriculare ale vehiculului timp de 60 de zile.
Pe autostradă, limita maximă de viteză admisă este de 130 km/h. Acordaţi maximă atenţie indicatoarelor rutiere de limitare a vitezei. Sunt prevăzute limitări de până la 80 km/h în funcţie de condiţiile de drum, trafic, meteo, lucrări pe carosabil. Depăşirea vitezei legale cu peste 20 km/h se pedepseşte cu amendă de 100 euro, iar cu peste 30 km/h cu amendă de 350 euro (în acest ultim caz se reţine şi permisul de conducere pentru 60 zile ).
Dacă ai o alcoolemie de 0,25 la mie, polițiștii nu îți zic nimic, peste…
Dacă la centură, polițiștii sunt extrem de stricți, la alcool legislația elenă este mai relaxată decât a noastră. În Grecia, te poți urca la volan după ce ai băut o bere sau o rețina. Limita de alcoolemie este de 0,5 la mie în sânge sau 0,25 la mie în aerul expirat. Ce depășește aceste valori se taxează scump.