
Șoferii care conduc maşini mai vechi de 15 ani vor fi taxaţi sau riscă să nu le mai poată înmatricula. Măsura a fost inclusă și în Planul Naţional de Redresare şi Rezilienţă.
În același timp, românii sunt încurajaţi să achiziționeze maşini noi şi sunt anunţate stimulente pentru maşinile ecologice, inclusiv prin Programul Rabla.
Ce măsuri prevede PNRR în materie transportului sustenabil:
- Aplicarea unui nou sistem de taxare, în special pentru traficul greu din România, conform principiului „poluatorul plătește”, inclusiv posibile stimulente pentru cei care dețin vehicule cu emisii zero/reduse;
- Creșterea cu cel puțin 100% a cotei vehiculelor electrice/hibride din totalul parcului auto până în 2026 (raportat la valorile din 2020);
- 52 de stații electrice construite (cu 264 de puncte de încărcare), se va contribui astfel la de construcția la nivelul UE a cel puțin 1 milion stații electrice de încărcare pana in 2025;
- Înnoirea a 200.000 de mașini din parcul auto până în anul 2026 (raportat la valorile din 2020).
- Achiziția de material rulant ecologic – 20 de trenuri (electric-EMU/baterii-BEMU) – aceste trenuri vor circula atât pe rețeaua feroviară națională ca trenuri de lung parcurs (de tip IR și IC), cât și ca trenuri de scurt parcurs (de tip R) precum și în serviciul metropolitan (de tip S-Bahn)
Noua taxă, recomandare a CE
Ministrul Mediului anunță că introducerea unei taxe de poluare pentru maşinile mai vechi de 15 ani este o recomandare a Comisiei Europene.
„Măsura de reducere a numărului de maşini mai vechi de 15 ani a fost introdusă în PNRR în ultimele zile, în ultima perioadă de negocieri cu Comisia. A fost o recomandare a comisiei. Se va discuta cu Ministerul de Interne, unde se fac înmatriculările, Ministerul Transporturilor şi Ministerul Mediului şi în scurt timp vom veni cu o propunere”, a declarat Tánczos Barna, ministrul Mediului.
Conform unei strategii de reînnoire a parcului auto pe principii ecologice, persoanele care cumpără maşini noi Euro 6 sau unele electrice „verzi” primesc stimulente prin programele Rabla (care a şi fost majorat la 6.500 de lei) şi Rabla Plus.
Tánczos Barna a afirmat că posibilitatea introducerii unei taxe pentru maşinile mai vechi de 15 ani este o „temă foarte nouă”, ridicată de către oficialii de la Bruxelles în discuţiile pe tema Planului Naţional de Redresare şi Rezilienţă (PNRR).
„E o propunere, practic, a Comisiei Europene, ca în contrapartidă cu investiţiile în infrastructura rutieră, România să găsească o soluţie de descurajare a înmatriculării maşinilor mai vechi de 15 ani. Este o noutate pentru toate ministerele care au fost implicate – şi pentru Ministerul Investiţiilor şi Proiectelor Europene , şi pentru Ministerul Transporturilor , dar şi pentru noi, acest lucru. Este un element pe care trebuie să-l analizăm şi va trebui să venim cu propuneri”, a afirmat ministrul Mediului duminică, în emisiunea „Insider Politic”, de la Prima TV.