Elevii Școlii Gimnaziale Nr. 14 „Sfântul Bartolomeu” Brașov s-au putut bucura astăzi de un eveniment inedit care a avut loc chiar în instituția lor. Aceștia au avut oportunitatea de a învăța despre bullying cu ajutorul RoBy (Robotics vs Bullying), proiectul Erasmus+ implementat în România de către Asociația SINAPTICA.
RoBy se adresează cadrelor didactice prin îmbunătățirea pregătirii acestora cu abilități tehnologice și psihopedagogice inovatoare în domeniul roboticii, dar și elevilor prin îmbunătățirea abilităților sociale, înțelegerea comportamentelor pozitive în situații de conflict și reducerea agresivității.
Obiectivele proiectului sunt:
– promovarea unei abordări universale pentru un proces de învățare bazat pe utilizarea „roboților” și pe colaborarea între colegi, ca instrumente de prevenire a hărțuirii și de sprijinire a incluziunii sociale;
– robotica educațională și colaborativă, împreună cu activități non-formale și bazate pe joc, contribuie la îmbunătățirea abilităților digitale și învățarea STEAM ale elevilor cu vârste cuprinse între 6 și 12 ani;
– propunerea unei noi politici europene comune care demonstrează integrarea competențelor TIC în paralel cu promovarea valorilor prosociale în educație și în rândul elevilor.
„Faptul că Asociația SINAPTICA a ales Școala Gimnazială Nr. 14 <<Sfântul Bartolomeu>> Brașov ca școală-pilot ne bucură extraordinar de mult atât pe noi, profesorii, dar mai ales pe elevii noștri, care timp de o oră au aflat doar lucruri interesante despre cum își pot gestiona emoțiile negative cu ajutorul roboțelului și aplicației instalate pe telefon. Simțul ludic este cel mai dezvoltat la copii și pe el trebuie să ne axăm. Prin joc, cei mici pot învăța ce înseamnă să fie responsabili și să se integreze într-un colectiv”, povestește Ionela Vlăduț Măciucă, directorul școlii.
Inițiatorul proiectului, Ionică Pârvu, a prezentat la Școala Gimnazială Nr. 14 „Sfântul Bartolomeu” Brașov o modalitate de stopare a hărțuirii prin joc. Elevii clasei a 2-a C, împărțiți pe echipe, au instalat pe telefonul mobil o aplicație cu ajutorul căreia puteau manevra un roboțel, astfel încât acesta să ajungă pe o foaie A4, unde erau notate mai multe îndemnuri precum „Arată curaj”, „Explică”, „Fii calm/ă” sau „Fii puternic/ă”.
De îndată ce roboțelul ajungea la una dintre foi, cei mici erau întrebați ce înseamnă să fie curajoși, calmi sau puternici, în funcție de fiecare caz. Mai apoi, ei puteau să întoarcă foaia de hârtie A4, unde, pe verso, li se explicau aceste sentimente, trăiri și emoții.
„Învățătoarea Gabriela Pocol s-a implicat în acest proiect, iar elevii dânsei au participat activ și au fost încântați de joc și de ceea ce au învățat, astfel încât imediat ce s-a terminat activitatea au întrebat când urmează să se mai joace cu roboțelul. Acesta a rămas în custodia noastră, iar în fiecare săptămână o clasă diferită va învăța despre emoții pozitive și mai puțin pozitive cu ajutorul său. Ca director al școlii, îmi voi instrui colegii cum să anume folosească aplicația mobilă”, spune încântată Ionela Vlăduț Măciucă.
La eveniment au participat domnul Inspector General Ovidiu Tripșa, comisar șef Cosmin Pop – șeful Biroului de Siguranță Școlară din cadrul IPJ Brașov, reprezentanți ai ISJ Brașov, psihologi și cadrele didactice ale Școlii Gimnaziale Nr. 14 „Sfântul Bartolomeu” Brașov. Ionela Vlăduț Măciucă, directorul școlii brașovene, a fost cea care s-a ocupat de organizare.