Retailerul scandinav de mobilier şi produse pentru casă JYSK, care are magazine în peste 50 de ţări şi aproximativ 24.000 de angajaţi, plănuieşte să deschidă 100 de magazine în perioada următoare în România.
„Acum şapte ani, socotelile noastre arătau că circa 100 de magazine ar fi de ajuns pentru România. În ultimii ani, am prins din ce în ce mai mult curaj, am deschis magazine în oraşe din ce în ce mai mici“, a spus Alex Bratu, country manager JYSK România şi Bulgaria, în cadrul emisiunii de business ZF Live.
La 31 august 2020, JYSK România avea o cifră de afaceri de 120 de milioane de euro şi un profit de 16 milioane de euro, în creştere de peste 10% an la an.
În general, un magazin JYSK are o suprafaţă cuprinsă între 1.300 şi 1.500 de metri pătraţi, iar cel mai mare pe care retailerul îl are în România se află în Braşov şi se întinde pe o suprafaţă de aproximativ 1.800 de metri pătraţi. Este vorba despre magazinul de Coresi Shoppiung Resort. În Cluj, unde JYSK deţine două magazine, planurile includ deschiderea a cel puţin încă zece, un număr similar cu cele plănuite pentru Capitală.
O problemă în procesul de expansiune este însă lipsa de spaţiu. Marii proprietari cu care JYSK are contracte sunt NEPI, Prime Kapital şi Ceetrus. În Constanţa, JYSK a deschis un magazin într-o fostă sală de nunţi, iar în Cluj urmează să deschidă un magazin într-un fost abator.
„E dificil în ceea ce priveşte spaţiul, nu sunt spaţii, câteva centre comerciale mari; noi nu ne simţim bine în malluri, sunt foarte multe reguli, sunt foarte scumpe. Toată schema de funcţionare a unui mall presupune costuri adiacente enorme.“
Un magazin JYSK generează, în medie, venituri de aproximativ 1,2 milioane de euro, dar există şi cazuri unde unele magazine fac eforturi să depăşească ţinta de 800.000 de euro. Un bon mediu are o valoare aproximativă de 140 de lei, iar plata cu cardul predomină.
În medie, un magazin JYSK are 4.000 de articole, iar cele mai vândute produse în România sunt cele de mobilier, precum paturi, dulapuri şi noptiere. Urmează produse precum saltele, lenjerii, perne şi mobila de grădină. Doar 10% din aceste articole sunt fabricate local. Retailerul scandinav încearcă să extindă numărul de furnizori în România, însă Alex Bratu spune că întâmpină probleme în ceea ce priveşte seriozitatea firmelor şi capacitatea lor de a livra produsele în timp util.
„Încercăm să producem aici articolele scumpe şi mari, tot ce înseamnă saltele, canapele, şi încercăm să extindem un pic numărul de furnizori noi. Avem şi o abordare regională, încercăm să găsim furnizori din mai multe ţări. Cred că am putea mai mult decât avem acum, dar trebuie ca şi cei care au un business să răspundă“, a mai spus Alex Bratu.
El adaugă şi că România este considerată o piaţă foarte bună pentru JYSK şi este o ţară privită foarte bine, atât de CEO-ul companiei, cât şi de restul angajaţilor din Danemarca. Ceea ce le place la România este flexibilitatea în comparaţie cu alte state europene, unde regulile sunt mai dure.