
Astăzi se împlinește o lună de când parcările nu se mai plătesc parcările publice din municipiul Brașov. Cetățenii Brașovului au cel mai mult de suferit, având în vedere că locurile din centru sunt mai mereu ocupate, nu de turiști, ci de mașinile persoanle ale chelnerilor și bucătarilor care lucrează în Centrul istoric al orașului.
Pe 6 mai, consilierii locali aprobau ezilierea contractului pentru delegare a gestiunii prin concesionare a serviciului de amenajare, organizare și exploatare a parcărilor cu plată de pe domeniul public al municipiului Brașov, încheiat în luna septembrie a anului trecut cu firma P&P. Asta după ce cu o lună înainte aceiași consilieri amendaseră regulamentul și au decis modificarea acestuia, deși documentul a stat la baza unei licitații publice la care au fost șase participanți și care ar fi putut da în judecată Primăria Brașov pentru schimbarea regulilor în timpul jocului.
După o scurtă perioadă în care parcările s-au plătit, P&P obținând o decizie a unui judecător de la Tribunalul Covasna, consilierii locali au decis, practic, să denunțe contractul, legându-se de mai multe puncte din contract care nu au fost respectate de concesionar. Trecând peste faptul că, la rândul său, Primăria Brașov nu a respectat mai multe obligații care îi reveneau prin atribuirea contractului.
Între timp, vineri a demarat procesul deschis de concesionar împotriva Consiliului Local pentru denunțarea abuzivă a contractului de concesiune. Deocamdată procesul a demarat cu o amânare, prilej pentru cabinetul de avocatură al Georgianei Raluca Trandafir să își mai treacă „pe factură” niște ore de prestare în „beneficiul” primăriei Brașov. De remarcat că o oră de prestație avocățească este taxată cu 470 de lei plus TVA. Asta în condițiile în care Primăria Brașov are juriști pe care îi plătește cu maxim 6.000 de lei pe lună, adică mai puțin de 38 lei/oră.
Cum a reușit Primăria să își producă singură pierderi
Vechea administrație a scos la licitație concesionarea serviciului de amenajare, organizare și exploatare a parcărilor cu plată de pe domeniul public al municipiului încă din 2017. La licitație s-au înscris șase firme, una dintre acestea fiind Telekom. Potrivit unor surse din interiorul Primăriei, germanii ar fi vrut să pună mâna pe parcările din municipiu plătind o redevență de doar 25%, dar nu mai mult de 200.000 de lei lunar. Alte patru firme făceau parte din același grup, controlat de un om de afaceri din domeniul construcțiilor, a șasea ofertă venind din partea P&P, compania care s-a ocupat de acest serviciu și până acum.
Înainte ca acest serviciu să fie scos la licitație, Primăria Brașov a realizat regulamentul de parcări, care prevedea taxarea non-stop a locurilor de parcare din municipiu, altele decât cele de reședință. Regulamentul a fost supus dezbaterii publice, puțini dintre cei care se opun acum acestui regulament dând importanță acelei dezbateri. Consilierii locali au aprobat atunci regulamentul fără prea multe discuții, mizând pe faptul că traficul auto ar trebui încet – încet să fie scos din centrul orașului, iar o parcare taxată non-stop ar fi un prim pas în acest sens.
În baza regulamentului aprobat, s-a organizat licitația la care s-au prezentat, așa cum scriam mai sus, șase firme. A fost desemnată câștigătoare oferta P&P care oferea o redevență de 55% din încasări, dar nu mai puțin de 400.000 de lei pe lună. Ceilalți participanți au contestat rezultatul licitației, iar după parcursul juridic al acestor contestații, instanța a stabilit legalitatea și corectitudinea licitației, contractul cu P&P intrând astfel în vigoare.
Actuala administrație s-a trezit, însă, cu o mulțime de nemulțumiri ale oamenilor cu privire fie la taxarea non-stop, fie la modul în care se înțelege conceptul de riveran. De altfel, nici acum nu este o definire clară a acestui concept, primarul Allen Coliban explicând, la un moment dat, că riveranii ar putea parca gratuit pe o rază de 200 de metri în jurul locuinței. Acest concept nu a fost introdus în niciun regulament și nu s-au încheiat acte adiționale ulterior.
Pe de altă parte, primarul Coliban a cerut P&P să predea Primăriei toate echipamentele de parcare, explicțnd că în contract se spune că bunurile de retur revin Primăriei după încheierea contractului. Doar că acest contract se întinde pe o durată de zece ani, abia atunci bunurile de retur, active ale firmei amintite care deja s-ar amortiza, ar putea fi predate municipalității.
Cert este că situația se va putea întinde pe o durată de până la doi ani, având în vedere durata medie a proceselor în care sunt implicate instituții publice, motiv pentru care municipiul Brașov ar putea lansa un nou slogan pentru atragerea turiștilor: „Veniți la Brașov! Doar aici parcarea-i gratis!”
Un comentariu
Juriștii primărie, nu își dau nici un interes ,la salariul de 600 RON !