Operatorul de transport al Brașovului, RATBV SA, a primit anul trecut de la bugetul local al municipiului o subvenție totală de 65,7 milioane de lei anul trecut. Banii au fost alocați pentru a acoperit diferența dintre prețul plătit de călători pentru bilete și abonamente și cel real. Subvenția a fost suplimentată pe parcursul anului trecut și din cauza pierderilor datorate restricțiilor impuse de pandemia de COVID-19. Prin comparație, în anul 2019, RATBV a avut aprobată o subvenție de 33,4 milioane de lei, însă a făcut și unele economii, astfel că s-au utilizat mai puțin cu aproape 3 milioane de lei, respectiv 30,77 milioane de lei din subvenție, potrivit contului de execuție pe 2019.
La acești bani de subvenție operatorul a mai primit și alte sume alocate drept compensație pentru gratuitățile și alte facilități acordate diferitor categorii sociale, cum ar fi elevii sau pensionarii, care au fost însă mai mici față de acum doi ani, dat fiind faptul că deplasările au scăzut din cauza pandemiei.
De exemplu, din fondurile prevăzute la început de 2020, în sumă de 7.650.000 lei, au fost efectuate plăţi în valoare de 6.060.680 mii lei pentru plata transportului diferitelor categorii de persoane: pensionari, veterani, revoluţionari sau donatori de sânge. În 2019, pentru aceste categorii se plătiseră de la bugetul local 10.373.090 lei.
S-au făcut însă și plăţi în valoare de 3.816.490 lei pentru acordarea de abonamente pentru elevi și studenți (cu mult mai puțin față de 2019 când s-au alocat de la bugetul local pentru facilitățile acordate acesto categorii 15.815.220 lei), iar pentru gratuitatea oferită persoanelor cu handicap conform HCL nr. 611/2016, RATBV a mai primit 1.222.900 lei, față de 1.347.170 lei, acum doi ani.
75% din costuri sunt de fapt subvenționate
Primarul Allen Coliban a precizat că, în prezent, transportul public este subvenţionat în procent de aproximativ 75%. Astfel, costul real al unei călătorii ar fi de aproximativ 10 lei, nu doar 2,5 lei cât se plătește efectiv. Într-un interviu acordat revistei de business Forward Brașov, Allen Coliban a precizat că plătim un cost pe kilometru, printre cele mai mari din țară, respectiv anul acesta ar urma să crească de la 9,4 lei la 9,6 lei/km în cazul autobuzelor și 15,8 lei pe km în cazul troleibuzelor, deși vârsta parcului auto a scăzut și avem mai mult transport electric. „Acesta este practic un indicator principal al performanței economice. Toate societățile de transport public sunt datoare să-și facă un audit tehnico-economic, care să stea la baza fundamentului costului pe kilometru. RATBV merge însă pe estimări vechi, pe care le-a indexat cu rata inflației și lasă o zonă de necunsocut, respectiv unde avem pierderi de fapt. Trebuie să vedem, de exemplu, de ce Timișoara are 7 lei/km și noi 9,6 lei/km. Aceste costuri înseamnă o subvenție de 60 de milioane de lei pe an”, a explicat Coliban. Tocmai pentru a se optimiza costurile și vedea ce pierderi sunt ar urma să fie efectuat și un audit la operatorul de transport.