Industria de IT se clasează pe primul loc din punctul de vedere al atractivității, fiind urmată de cea a serviciilor care, în mod interesant, are cel mai scăzut grad de recunoaștere. Printre cei mai dezirabili angajatori din România se numără Amazon Development Center, HP și Ubisoft, potrivit studiului „Randstad România Employer Brand”.
Companiile care nu au un brand puternic plătesc salarii cu 10% mai mari, în timp ce jumătate din angajați nu ar lucra pentru o companie cu reputație proastă, chiar dacă acest lucru le-ar aduce o creștere salarială. Studiul, aflat în acest an la a treia ediție, a scos în evidență faptul că un brand puternic angajează de două ori mai repede, principalul motiv pentru care românii nu aplică la un job fiind faptul că nu cunosc detalii despre mediul de lucru din compania respectivă.
De asemenea, 80% din liderii implicați în procesul de recrutare consideră că un brand puternic de angajator are un impact semnificativ asupra capacității lor de a anjata talente excepționale. Noua paradigmă este aceea că oamenii lucrează pentru culturi organizaționale, nu pentru firme, prin urmare percepția lor despre un angajator este esențială.
Candidații se documentează activ despre cultura unei companii pentru a-și da seama dacă s-ar potrivi cu aceasta. Ei au încredere să își trimită CV-ul către o companie și să facă o schimbare în carieră în momentul în care citesc experiențe pozitive ale altor candidați sau angajați.
Ce vor angajații români?
Criteriul principal pe care angajații români îl au în vedere în alegerea unui angajator este pachetul salarial (74%), urmat de atmosfera plăcută (69%) și siguranța (68%) la locul de muncă. Acestea sunt ele mai importante în rândul femeilor și al angajaților cu educație peste medie.
Mediul de lucru sigur din perspectiva COVID-19 se clasează abia pe poziția a 7-a, femeile (53%) considerând că acest aspect este mai important față de alte grupuri demografice, în vreme ce pentru angajații cu educație sub medie (40%) acesta este mai puțin relevant.
Pe unul dintre ultimele locuri în rândul factorilor pe care angajații îi găsesc motivatori apare oportunitatea de a lucra la distanță, chiar dacă este populară în rândul celor cu studii peste medie și chiar considerată atrăgătoare de 44% din angajați.
În cea de-a doua parte a lui 2020, peste 10% din angajați și-am schimbat locul de muncă, procentul fiind mai mare în rândul celor cu vârsta cuprinsă între 18-24 de ani (17%) și al celor cu educație sub medie (19%). Totodată, aproape 25% dintre români intenționează să se angajeze în altă parte în prima jumătate a acestui an, procent mai ridicat în rândul celor sub 35 de ani (59%).
Unde își găsesc românii angajatorii?
De cele mai multe ori, persoanele care își schimbă locul de muncă își găsesc următorul angajator prin intermediul portalurilor cu anunțuri de angajare (48%), 37% se bazează pe relațiile personale/ recomandări, iar 30% apelează la social media. În acest sens, cel mai des utilizat portal de căutare este eJobs (77%), urmat fiind de BestJobs (52%).
Unde vor angajații români să lucreze în 2021?
În topul industriilor clasate pe primele locuri raportat la gradul de recunoaștere (unde activează mai multe companii cunoscute față de alte arii) sunt industria de retail, financiară, oil & gas, telecom și FMCG. Din punctul de vedere al atractivității, industria de IT se clasează pe primul loc, urmată de cea a serviciilor.
Top 3 cei mai dezirabili angajatori din România sunt Amazon Development Center (România), HP Inc. România și Ubisoft. În Studiul Randstad România Employer Brand, clasamentul pe industrii, compania Ford România a fost desemnată cel mai dezirabil angajator din sectorul automotive, ING Bank România s-a clasat prima în industria financiar-bancară, iar Lidl conduce în cea de retail.
Pe primul loc în clasamentul pe industrii, s-au mai clasat: IT – Ubisoft; servicii – Amazon Development Center (România); FMCG – Heineken România; telecom – Orange România; farma (producție și distribuție) – Antibiotice; producție – De’Longhi România; oil & gas – OMV Petrom.