ROMATSA a transmis Consiliului Județean Brașov soluția optimă aleasă în vederea amenajării turnului de control al aeroportului de la Ghimbav. Astfel, după cum se prefigurase deja de experți ar urma să fie amenajat un turn virtual, respectiv un turn care va putea fi operat de la distanță pe baza unro echipamente instalate, fără a fi necesară amenajarea unui turn propriu-zis.
„Am primit decizia Romatsa cu privire la turn, iar turnul virtual este soluția aleasă! Am spus de la începutul preluării acestui proiect ca noi construim aeroportul viitorului la Brașov. Și asta facem! Și ca să lămurim un subiect la fel de important, Aeroportul Brașov va fi un Aeroport INTERNAȚIONAL și va opera atât zboruri interne, cât și internaționale, însă le vom face treptat, după studii de rentabilitate ale destinațiilor, într-un cuvânt: RESPONSABIL”, a precizat Adrian Veștea.
În ceea ce privește partea de operaționalizare a aeroportului, unul dintre cei mai importanți și complecși pași este cel de realizare a serviciilor de navigație aeriană, care includ pe lângă turnul de control și stabilirea procedurilor de zbor, inclusiv în cazul unor aterizări ratate, fără de care niciun avion nu va putea ajunge sau pleca de la Brașov în condiții de siguranță.
„S-a făcut o analiză comparativă din care a reieșit că din cele trei variante de turn de control, clasic, virtual sau remote, cel din urmă ar fi cel mai avantajos. Operarea unui turn clasic de control la Brașov ar însemna angajarea a 24 de persoane, pe când operarea de tip remote, adică de la distanță dintr-un alt turn de control existent, pe baza informațiilor transmise în timp real de senzori, dar și de camerele performanțe care vor fi instalate la Brașov, va însemna doar 6 persoane. Fiind vorba de un aeroport nou, este și trafic redus, și atunci aceste servicii se încasează din aeronavele dirijate și ar însemna costuri mult prea mari. În cazul pornirii unui punct de dirijare nou, trebuie să angajezi controlori, pe care nu-i poți pune la masa de lucru singuri și trebuie să aduci instructori de la alte aeroporturi, ceea ce ar însemna că vei crea o problemă de personal acolo. Astfel, cea mai bună soluție este cea remote într-o locație existentă, unde există o structură de personal completă,și ar fi mai ușoară partea de operaționalizare. Tehnologia a evoluat. Există camere performante, care transmit în timp real imaginile și poți vedea avionul de la o distanță de 7 km, pe care poate uitându-te pe geam din turn nu l-ai putea vedea. Surprind și viața sălbatică din perimetrul aeroportului, astfel că nu ai surpriza să între vreun animal pe pistă chiar atunci când aterizează un avion”, a exemplificat coordonatorul proiectului aeroportului.
Nu în ultimul rând, acesta a adăugat faptul că etapa cea mai complexă, astfel încât avioanele să poată ateriza și decola de la Brașov, este cea de conturare a designului spațiului aerian și a procedurilor de zbor. „Aici a fost multă muncă, de super-specialitate. Sunt obstacole naturale, suntem într-o zonă montană, dar există și culoare restricționate pentru armată, astfel că trebuie să iei mai multe lucruri în considerare pentru a stabili zonele unde avioanele pot coborî în vederea începerii procesului de aterizare. Cele mai mari probleme le reprezintă ratarea. Dacă pilot nu are contact vizual cu pista, când coboară, trebuie să refacă procedura și trebuie să aibă un culoar care să treacă peste o serie de obstacole pentru a se putea întoarce și a reveni pe pistă. Mai trebuie făcute câteva mici ajustări și vom avea definitivate și aceste proceduri, precum și necesarul de echipamente pentru a implementa serviciile de navigație aeriană”, a conchis coordonatorul proiectului aeroportului.