Asociația Business Service Leaders în România (ABSL) a realizat în perioada februarie – martie un studiu având ca temă noile modalități de lucru abordate de companiile din industrie pentru 2021.
Conform acestui studiu, peste 90% dintre companiile participante lucrează acum în sistem telemuncă (de la domiciliu sau din ale locuri). În acest moment, 38% dintre companii au afirmat că la birou merge personalul tehnic de suport, în timp ce restul angajaților ajung doar în contexte speciale legate de meetinguri.
“Chiar dacă toată lumea din Majorel România lucrează 100% de-acasă, ne pregătim asiduu pentru întoarcerea la birouri. Din sondajele pe care le-am făcut, angajații noștri doresc întoarcerea la birouri, dar nu așa cum era înainte, ci cu posibilitatea ca ei să poată alege câte zile să lucreze de la birouri și câte zile să poată să lucreze de-acasă. Flexibilitatea alături de toate măsurile necesare de prevenție a răspândirii virusului sunt două topicuri importante pe agenda noastră. Vrem să ascultăm dorințele angajaților noștri, oferindu-le în același timp soluții viabile, care vin în întâmpinarea nevoilor acestora. Am făcut deja anumite investiții în spații mai multe, redesign de birouri, creare de spații noi pentru relaxare, pentru a fi pregătiți pentru ieșirea din pandemie”, spune Daniela Micușan, Director General, Majorel Romania.
În Brașov activează în domeniu peste 20 de companii având aproximativ 3500 de angajați. Brașovul a devenit o destinație atractivă pentru sectorul de Business Services datorită studenților și absolvenților cu deprinderi tehnice și abilități lingvistice, a existenței unui centru universitar, a poziționării geografice centrale, a costurilor mai scăzute față de alte locații și a condițiilor foarte bune de trai.
Aproximativ 95% dintre companiile chestionate vor aborda post pandemie un sistem de muncă hibrid, venind la birou în proporții diferite. Aproximativ 5% dintre companii au afirmat că vor lucra 100% de la birou post-pandemie.
40% dintre companiile industriei planifică întoarcerea treptată la birou, în sistem hibrid, începând din perioada iulie – august, şi ajungând la 61% până la finalul anului 2021 sau din 2022. 39% dintre companiile respondente încă nu știu când se vor întoarce la birou.
În primele cinci criterii pentru întoarcerea la birou companiile au menționat alegerea individuală a angajaților, tipul proiectelor aflate în derulate, decizia echipei, performanța angajaților și stadiul în care se află un proiect.
45% dintre companiile din industrie spun că post pandemie întenționează să lucreze de la birou între 8 – 10 zile pe lună, în timp ce 10% intenționează să vină la birou 12 zile pe lună. Angajații a 22% dintre companii vor lucra mai puțin de 7 zile pe lună de la birou sau doar ocazional.
Referitor la birouri, 61% dintre companii vor păstra spațiile de birouri deținute înainte de pandemie, în timp ce 39% dintre companii vor diminua aceste spații. 56% dintre companii intenționează să modifice spațiile de birouri. Rolul biroului post-pandemie se va schimba. Acesta va funcționa în primul rând ca spațiu dedicat întâlnirilor, așa cum afirmă 86% dintre companii, dar și ca spațiu de interacțiune și team building pentru echipe, după cum susțin 57% dintre companii. Spații de luat masa, spații de relaxare, experiențe video și de realitate augumentată sunt alte funcționalități ale biroului post-pandemie.
“Experiența ultimilor luni a demonstrat că atât telemunca, cât și munca de la birou în proporție de 100%, au inconveniente și nu corespund nevoilor companiilor, pe termen lung.
Echipele proaspăt angajate sunt mai greu de pregătit atunci când lucrează de acasă, iar dezvoltarea profesională pe termen mediu și lung este afectată negativ în situația în care echipa nu interacționează nemijlocit pentru perioade lungi de timp” spune Cătălin Iorgulescu, reprezentant al Consiliului Director ABSL.
72% dintre companiile industriei serviciilor de business nu au introdus în perioada telemuncii criterii diferite de evaluare a performanțelor. 78% dintre companiile chestionate folosesc un singur tip de evaluare.
85% dintre companii au declarat că au introdus însă aptitudini noi pentru evaluarea performanțelor managerilor, care au legătură cu telemunca. Acestea sunt capacitatea de management al echipelor care lucrează la distanță, leadership virtual, flexibilitate, empatie, motivarea angajaților.
72% dintre companii au luat în acestă perioadă diverse măsuri menite să evite epuizarea („burnout-ul”), precum programe de sănătate mintală și wellbeing, comunicare 1 la 1, ore de muncă flexibile.
De asemenea, 40% dintre companii au aplicat pentru facilități fiscale oferite de stat. Zile libere pentru părinți, ajutor financiar pentru studii sau sume pentru procurarea echipamentelor IT sunt principalele facilități pentru care aceste companii au aplicat.
Companiile au continuat să ofere beneficii angajaților și în această perioadă. Circa 45% dintre companii oferă în medie 3 sau 4 beneficii angajaților. Cele mai des întâlnite sunt: abonamente medicale, programe interne de reducere a stresului, sport, programe pentru depistarea și prevenirea bolilor.
77% dintre companiile din industrie au crescut salariile angajaților în acest an, în timp ce 13% le-au păstrat la nivelul din 2020.
“Din acest an vom asista la o revenire a activității pe piața forței de muncă, iar decizia unei companii de a nu mări salariile ar putea avea repercusiuni asupra echipei.
Unul dintre avantajele competitive ale României, în industria de business services europeană, este dat de costurile scăzute cu forța de muncă. Creșterea constantă a salariilor va eroda acest avantaj, în următorii cinci ani.
Din aceste motive, activitățile repetitive vor fi înlocuite de inteligența artificială sau vor migra către locații mai ieftine, preponderent în Asia.
În acest context consider esențial ca industria noastră să migreze de la servicii tranzacționale (precumfacturare, înregistrare comenzi) la servicii cu valoare adăugată mare (de exemplu analiză date, planificare, îmbunătățire a experienței clienților finali, dezvoltarea integrală a unui proiect de automatizare etc.)”, explică Ciprian Dan, Președinte ABSL.
Vaccinarea va face posibilă creșterea interacțiunilor la birou, dar și posibilitatea de a călători.
Reducerea semnificativă a mobilității în timpul pandemiei a fost o piedică importantă în dezvoltarea industriei de outsourcing întrucât in timpul portării noilor procese specialiștii călătoresc pentru predarea cunoștințelor esențiale, setarea sistemelor și a mediului în care urmează sa se desfășoare activitatea.
Cu toate acestea, 83% dintre companii nu vor condiționa întoarcerea de birou de vaccinare.
Studiul ABSL a fost dezvoltat în perioada februarie – martie 2021. La studiu au participat 61 de companii, având un număr total de angajați de aproximativ 39.000.
Veniturile generate de industria de business services în 2020 sunt de 4,5 miliarde euro și vor continua sa creasca pe termen mediu și lung. Industria de business services contribuie cu aproximativ 2 – 2.5% la realizarea PIB-ului, similar cu industrii precum comerțul cu ridicata, electricitate sau petrol și gaze naturale în Romania.
BRAȘOV
Despre ABSL
Asociaţia Business Service Leaders în România este cea mai importantă organizație care reprezintă sectorul de business services, adunând în componența sa cele mai importante companii din piață care își desfășoară activitatea în domenii precum Shared Services Center (SSC), Business Process Outsourcing (BPO), Information Technology Outsourcing (ITO), Research and Development (R&D).
Rolul ABSL România este de a susține expansiunea sectorului de Business Service și transformarea acestuia într-un vector important al creșterii economice a României. Asociația își atinge obiectivele prin facilitarea colaborării principalilor jucători, angajarea autorităților și grupurilor de interes în dezvoltarea aspectelor operaționale cheie ale industriei.
Din ABSL România fac parte atât companii autohtone, cât și multinaționale de profil, lideri regionali și globali precum: ACCA, Accenture Services, AECOM, Allianz Worldwide Partners, APT Prohuman, Bosch Service Solutions, Be Think Solve Execute, British American Tobacco, Brightway, Carestream Dental, Cegeka Romania, Conduent, Connect44, Colt Technology Services, CWS Business Global Services, Datanet System Software, DB Schenker, DB Global Technologies, Deloitte Audit, Deutsche Telekom Services Europe, DXC Technology, Ernst & Young, Eucom Business Language, Euromaster Tyres & Services, EXL Service, Genpact, Global Remote Services, Goodyear Dunlop Tires Operations Romania, Hewlett Packard Enterprise, HP Inc. Romania, Huawei, Kellogg’s Global Business Services, KMG Rompetrol, InterGlobe Technologies, Luxoft Professional Romania, Linde Global Services, Majorel, Mercedes Benz, Microfocus, Microsoft Romania, Michelin Business Services, Molson Coors, Mood Media, Office Depot Service Center, OMV Petrom Global Solutions, Optima Solutions Services, PwC Romania, Process Solutions, Procter&Gamble Marketing Romania, Randstad, Renault Business Services, Rinf Tech, Samsung SSCE, SCC Services Romania, Selir, Sia Group, Societe Generale Global Solution Centre, Stefanini Romania, Suvoda Software, TDCX Romania, Teleperformance, TELUS International, Total Global Services, TotalSoft, UniCredit Services, Valoris Center, Veeam Software, Vertiv Romania, Visma Software, Vodafone Shared Services Romania, Waters Corporation, Webhelp, Wipro Technologies și WNS Global Services Romania.