Economic, Stiri Brasov

Studiu: Un produs de bază costă cu 21% mai mult în București decât în restul țării. La sat, prețurile sunt ca în orașele de provincie

Bucureștiul începe să facă notă discordantă față de restul țării în ceea ce privește evoluția retailului modern. Datele aferente primelor aproximativ două luni ale acestui an indică faptul că marii jucători internaționali au început să crească cu precădere în orașele mici și în mediul rural. În plus, apar discrepanțe în ceea ce privește prețurile- în București sunt în medie cu 21% mai mari decât în restul țării, iar promoțiile din Capitală își pierd din importanță. Mai mult, magazinele din capitală vând mai puțin.

În primele două luni ale acestui an, retailerii moderni au vândut cu 6,3% mai mult decât în perioada similară a anului trecut, arată un studiu realizat de compania de monitorizare RetailZoom. Demarajul vânzărilor din 2021 este însă unul mai  lent comparativ cu 2020 vs 2019 când, în aceeași perioadă, analiștii vorbeau despre creșteri de 17,2%. În plus, marii jucători au început să bată pasul pe loc în capitală, unde au creșteri în vânzări mai mici decât cele din orașele mai mici.

Cele mai dinamice grupe de produse au fost: mâncarea pentru animale (21,7%), băuturile alcoolice (17,5%) și mâncarea semi și gata preparată (13,1%). Deschiderile de magazine dețin o contribuție mai mică la creștere în 2021 față în anii anteriori, cauzate de vânzările medii pe magazin mai mici.

O altă particularitate a perioadei analizate se referă la faptul că Bucureștiul a devenit mult mai scump decât restul țării dacă ne uităm la produsele alimentare și nealimentare de bază, iar vânzîrile scad. Prețul pentru astfel de produse este în medie cu 21% mai mare în București față de restul țării. În schimb, în rural sunt prețurile sunt similare cu cele din mediul urban.

Creșterile de preț în lunile ianuarie februarie au fost în general de 5 ,3%, sub creșterea medie înregistrată în 2020 vs 2019 de 6,7%. Mâncarea s-a scumpit în medie cu 5, 7%, produsele de îngrijire personală cu 0,7%, iar cele pentru casă cu 4,3%.

Capitala se evidențiază și prin faptul că importanța promoțiilor este în scădere, în timp ce crește pentru toate zonele țării. Ponderea cea mai mare a promoțiilor se regăsește în comunitățile urbane mici și in rural. Mai exact, potrivit RetailZoom,  importanța promoțiilor ca procent din valoarea vânzărilor a fost de 15,6% în București, față de 22,7% în restul țării. Acest lucru înseamnă că vânzările generale sunt mai puțin influențate de promoții în Capitală față de celelalte zone ale țării.

În orașele mari și medii, 21,9% dintre vânzări sunt generate de produse la promoție, în timp ce în rural și orașele mici procentul ajunge la 24%.

Majoritatea categoriilor monitorizate au înregistrat vânzări determinate de acțiuni promoționale în pondere de cel puțin 10%. Între categoriile cu ponderi mari ale vânzărilor promoționale (minim 30%) se află produsele pentru machiaj, balsamul, carnea, dezinfectantul de mâini practic.

Magazinele din Bucureștti vând mai puțin

Oricum, magazinele din Bucrești au început să vânsă mai puțin. Din datele companiei, în ianuarie-februarie 2021 față de perioada similară a lui 2020, vânzările în valoare au scăzut în București cu 3,7%, în timp ce în orașele medii și mari au crescut cu 6,3%, iar în mediul rural și în orațele mici cu 14%.

„În universul matur de magazine (like-for-like) lunile ianuarie și februarie au adus stagnare: +0,1% vs 2020 față de 11% în 2020 vs 2019. Ariile de creștere la nivel național se consolidează în zonele rurale și în localitățile sub 50.000 de locuitori, atât în termen de expansiune, cât și din punct de vedere al potențialului de creștere organică pe categorii neexplorate până acum în acest segment al pieței”, explică analiștii RetailZoom.

„Zona rurală se bucură de un elan mai puternic decât zona urbană, avans reflectat în dinamica tuturor sectoarelor principale: alimente,produse de casă și de îngrijire personală”, mai spun analiștii companiei.

Creșteri de peste 6% la alimente și produse pentru casă

Sectorul alimentar rămâne de departe dominant în totalul vânzărilor din comerțul modern și crește cu 6% însă cea mai bună dinamică o înregistrează produsele de casă( plus 6,6%) a căror cerere rămâne puternic influențată de grija pentru igienă. 4 dintre 25 cele mai vândute categorii cresc în top față de anii anteriori pentru primele luni din an. De asemenea, mâncarea semipreparată și cea preambalată gata pentru consum au urcat mai mult de 10 poziții pe parcursul ultimilor 2
ani, dar îndeosebi în ultimul an ( plus 13,1%). Prânzul de la birou este acum mult mai frecvent acasă. De asemenea băuturile alcoolice dețin acum pozitii favorabile din punct de vedere vânzări (plus 17,5% creștere în ianuarie – februarie 2021 vs 2020) dar și număr produse listate.

Categoriile cel mai puțin influențate sunt cafeaua, ceaiul, cacaua și băuturile alcoolice al căror progres în vânzări este foarte apropiat de cel al anului trecut. Comerțul modern a câștigat astfel prin închiderea sau restricționarea HORECA, existând mai multe ocazii de consum acasă.

Analiza RetailZoom a fost realizată pe baza indexului de date scanate compus din peste 3.350 de magazine din comerțul modern internațional. Au fost incluse Carrefour market, DM, Inmedio, Mega Image, Shop & Go, Penny, Profi, Xpress, Cora, Carrefour hyper, Metro. Total FMCG acoperit se referă la 194 de categorii: produse alimentare, de îngrijire personală și a casei, tutun .

Înformațiile analizate se referă la evoluția vânzărilor valorice (RON) din 2021,  perioada 04.01.2021 – 28.02. 2021 versus aceeași perioadă a anului 2020 (06.01.2020 01.03.2020).

Lasa un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

*

Ultimele Articole

Dr. Valeriu Gheorghiță: „Nu mai cred în varianta că oamenii nu vor să se vaccineze”. Apel către primari să sprijine
Medicul Valeriu Gheorghiță, prezent, sâmbătă, la Bran, la centrul de vaccinare, a făcut un apel către primari, în special din
800.000 de copii şi adolescenţi din țară sunt eligibili pentru vaccinare anti-COVID
Aproximativ 800 de mii de adolescenți și copii cu vârste între 12 și 15 ani sunt eligibili pentru vaccinarea împotriva
Medicul Valeriu Gheoghiţă: Cred că situaţia intră într-o periodă de control, din punct de vedere epidemiologic
Relaxările care au intrat în vigoare de azi reprezintă „un pas concret către normalitate” şi „arată eficienţa măsurilor, atât a
Jefuirea morților din Cimitirul Municipal, „obicei” reluat după 20 de ani: „Au vrut să îi fure și dinții”
Familia care se pregătea să îngroape o femeie decedată a avut un șoc atunci când a deschis capacul sicriului ce
Peste 131.500 de persoane, vaccinate anti-COVID la Brașov
Peste 131.500 de persoane au fost vaccinate până ieri în centrele de imunizate din județul Brașov, arată datele Direcției de
VIDEO „Babardeală cu bucluc sau porno balamuc”, câștigătorul Ursului de Aur, primul film care rulează la Brașov după relxarea restricțiilor
Lungmetrajul „Babardeală cu bucluc sau porno balamuc” regizat de Radu Jude, marele câștigător al celei de-a 71-a ediții a Festivalului Internațional de Film
COVID Prima zi din „marea relaxare” – 16 cazuri noi la Brașov
Rata de infectare este în scădere peste tot în țară, iar conform datelor anunțate sâmbătă și numărul cazurilor noi înregistrate
Valeriu Gheorghiță, coordonatorul campaniei de vaccinare anti-Covid din România, vaccinează astăzi turiștii care vizitează Castelul Bran
Coordonatorul campaniei de vaccinare anti-Covid din România, colonelul doctor Valeriu Gheorghiță, vaccinează astăzi turiștii care vizitează Castelul Bran. Cei care
O brașoveancă a strâns peste 92 de milioane de vizualizări pe Instagram cu un video scurt. A depășit-o pe vedeta
La doar 22 de ani, Lorena Șerban, content creator din Brașov, a devenit cunoscută în toată lumea datorită contului ei
Trafic rutier închis sâmbătă și duminică între Râșnov și Poiana Brașov. Are loc Campionatul Național de viteză în coastă
Trafic rutier este inchis sambata si duminica intre Rasnov si Poiana Brasov, pentru desfasurarea Campionatului National de viteza in coasta.„Traficul
Premierul Cîțu anunță ridicarea unor restricții cu doar două posibilități, vaccin sau test PCR: Se redeschid sălile de fitness, se
Premierul Florin Cîțu a anunțat, vineri seară, restricțiile anulate cu data de 15 mai. Cu data de 15 mai se
COVID Rata de infectare în municipiul Brașov ajunge la 1,04/1000 după șapte săptămâni de scădere/ Situația pe localități
Rata de infectare cu virusul SARS-CoV-2 a scăzut, astăzi, în municipiul Brașov, la 1,04 cazuri la mia de locuitori, după
O soluție pe care o poate adopta și Brașovul pentru a scăpa de ciorile din Parcul Tractorul: metoda bufnița
Locuitorii din Arad se plâng de ani buni de ciorile din centrul orașului, astfel că primăria va încerca să le
Jaf cu iz macabru? O familie acuză că o femeie decedată a fost jefuită în capela unui cimitir din Brașov
Polițiștii brașoveni au deschis astăzi o anchetă la Cimitirul Municipal din Brașov, după ce familia unei persoane decedate a acuzat
Brașovul a primit până acum peste 235.000 de doze de vaccinuri anti-COVID. Numărul persoanelor vaccinate în județ a depășit 130.000
Potrivit datelor centralizate de Direcția de Sănătate Publică, până astăzi au fost distribuite centrelor de vaccinare, echipelor mobile și medicilor
MApN recrutează candidați pentru admiterea în instuțiile de învățământ superior și postliceal. Dosarele se pot depune până pe 24 mai
În perioada 14 mai – 15 iunie, Inspectoratul de Poliție Județean Brașov desfășoară activitatea de recrutare și selecție a candidaților
Îți dorești un apartament spațios în Brașov? Alphaville Arena îți propune soluția ideală!
Ești în căutarea unui apartament de 3 camere în Brașov? Alphaville Arena are soluția ideală! Mai sunt disponibile doar două
O companie din Brașov a fost selectată de Institutul European pentru Inovare și Tehnologie ca să îndeplinească roluri importante în
Compania brașovană Iceberg, lider pe piața de consultanță pentru inovare, a fost selectată de Institutul European pentru Inovare și Tehnologie
Polițiștii au reținut trei persoane, între care se numără și o minoră, care l-au bătut pe un tânăr și i-au
Polițiști din cadrul Poliției Municipiului Brașov – Secția 1 Poliție, sub coordonarea procurorului de caz din cadrul Parchetului de pe
STUDIU eJobs: După pandemie, 45% dintre angajații români vor să își schimbe locul de muncă. Ce categorii profesionale și-ar putea
Primul lucru pe care vor să îl facă 45% dintre români după pandemie va fi să își schimbe locul de