Ministerul Transporturilor renunță să mai condiționeze autorizarea școlilor de șoferi de obţinerea unui procent minim de promovabilitate în rândul cursanţilor. Motivul? Această condiție oricum nu a fost aplicată până în prezent, deoarece normele de aplicare au fost amânate ani la rândul. Noile reguli ar fi eliminat şcolile de şoferi „de apartament”.
Ministerul Transporturilor afirmă că renunță la procentul obligatoriu de promovabilitate deoarece un procent egal la nivel național ar fi discriminatoriu, arată un răspuns al instituției transmis Economedia. În schimb, ministerul anunță că va cuprinde noi măsuri pentru îmbunătăţirea pregătirii pentru examenul auto în noua „Strategie Naţională de Siguranţă Rutieră” la care lucrează în prezent.
Ordinul 733/2013, care ar fi trebuit să intre în vigoare luna aceasta, a fost emis în mandatul ministrului Relu Fenechiu pentru a elimina din piaţă şcolile de şoferi „de apartament” despre care responsabilii din ministerul de resort spuneau atunci că nu asigură o pregătire corespunzătoare.
Respectivul Ordin stabilea că şcolile de şoferi care nu obţin în primul an de la autorizare minimum 40% promovabilitate, respectiv 50% în următorul an, îşi pierd licenţa.
„ART 10. În vederea creșterii calității actului de pregătire al cursanților în vederea obținerii permisului de conducere, […] procentul minim de promovabilitate al școlilor de conducători auto va fi de 50%, corelat cu o scădere cu 30% a numărului minim obligatoriu de ore de pregătire; scăderea cu 30% a numărului minim obligatoriu de ore de pregătire nu se aplică cursanților care efectuează pregătirea în vederea obținerii permisului de conducere pentru categoria B”, se arată în Ordinul 733/2013 publicat în MO 267 din 13 mai 2013.
Ministrul de la acea vreme Relu Fenechiu spunea, potrivit Agerpres: „Promovabilitatea este un criteriu. Noi dorim să avem cât mai puţini cursanţi care să îşi permită sau şcoli care să îşi permită să accepte să le dai nişte bani, să nu se ţină cursurile şi la sfârşit cursantul să nu ştie nimic. Se întâmplă, din informaţiile noastre, astfel de lucruri. Şi şcolile care îşi vor permite să îşi facă un obicei din asta nu vor mai fi acreditate pentru anul următor. Noi am cerut ca şcolile de şoferi să obţină un grad de promovabilitate a cursanţilor de minimum 40% în primul an şi minimum 50% începând din al doilea an. În acest fel, creăm premisele unei evaluări interne reale şi corecte a cursanţilor înaintea eliberării documentelor necesare înscrierii la examen”.
După ani de amânări, Transporturile renunță la condiții
Au urmat ani întregi de procese cu instructorii auto independenţi pe care ministerul le-a câştigat, apoi doi ani de amânare pentru ca şcolile de şoferi şi DRPCIV (Direcţia Regim Permise şi Înmatriculări) să se poată pregăti.
Totuși, acum, Ministerul Transporturilor s-a răzgândit şi, fără a motiva suficient, propune eliminarea acestui procent de promovabilitate. Astfel, ministerul propune „eliminarea condiționării menținerii valabilității autorizației unei școli de conducători auto de îndeplinirea unui procent minim de promovabilitate, condiționare care până în prezent nu a fost aplicată, urmare a amânării succesive a prevederilor Normelor care stabilesc acest fapt”. Precizarea se regăsește în nota unui proiect publicat marți şi aflat în dezbatere publică până la data de 19 aprilie. Cu alte cuvinte, Ordinul 733/2013 nu ar mai intra în vigoare pentru că… oricum a tot fost amânat!
Economedia a solicitat Ministerului Transporturilor o explicație în plus pentru renunțarea la aceste reguli noi, mai stricte, și vom publica răspunsul de îndată ce îl vom primi.
Strategia Naţională de Siguranţă Rutieră şi pregătirea în şcolile de şoferi
În ţara cu cele mai multe persoane decedate în accidente rutiere din UE (n.r. – 98 de decese la un million de locuitori), păstrarea actualelor condiţii pentru autorizarea şcolilor de şoferi – unele fiind „şcoli de luat permisul”, după cum le denumea pilotul Titi Aur –, este greu de explicat din moment ce îmbunătăţirea pregătirii în şcolile de şoferi este prevăzută inclusiv în Strategia Naţională de Siguranţă Rutieră, act normativ emis în 2016 de Guvernul Cioloş.
„Amendarea legii pentru introducerea unui criteriu ca min. 50% să promoveze examenul; în caz contrar, şcoala de conducători auto nu îşi poate prelungi autorizaţia de funcţionare”, se arată în capitolul dedicat îmbunătăţirii calităţii instruirii oferite de şcolile de conducători auto şi de centrele de pregătire și perfecționare profesională a personalului de specialitate din domeniul transportului rutier.