Social, Stiri Brasov

FOTO Adevăratul muzeu al Uzinelor Steagul Roșu este într-un sat din Caraș-Severin „Mi-am dorit să am câte un exemplar de fiecare din producţia de la Autocamioane Braşov pentru că uzina e pe cale de dispariţie”

Adevăratul muzeu al Uzinelor Steagul Roşu nu este la Braşov, ci la Iabalcea în Caraş-Severin, pentru că aici trăieşte sufletul care dă o nouă viaţă camioanelor româneşti de altădată.

… pasiunea e de când mă ştiu. Mi-au plăcut camioanele şi sunt şi de profesie. Tata a fost şofer, mergeam cu el pe toate coclaurile şi profesia tot aia e şi a mea, de şofer şi mecanic şi electrician, toate la un loc. Mi-am dorit să am câte un exemplar de fiecare din producţia de la Autocamioane Braşov pentru că uzina e pe cale de dispariţie şi m-am gândit să am câte un exemplar din fiecare. Nu voi reuşi să am din toate că unele au dispărut definitiv, dar în mare parte din ce am putut să colecţionez, am adus în parcul meu. În prezent am 4 exemplare în stare bună de funcţionare şi două sunt în curs de recondiţionare, în limita posibilităţilor că şi aici e vorba de partea financiară, cât şi cum pot şi eu. Depun un efort deosebit pentru că aşa merge la noi. Toate autocamioanele din colecţia mea fac parte din seria SR – Steagul Roşu; cel mai vechi e în construcţie, un Carpaţi 131, apoi am un Carpaţi 132, un Bucegi 114, un Dac 6135 şi un Dac CN militar 8135. Care sunt de profesie ştiu cum arată, unii au mai şi lucrat pe ele şi cunosc. Exemplarele pe care le-am amintit sunt toate funcţionale, doar bateriile le mut de la una la alta atunci când le pornesc. Din acestea trei exemplare sunt vehicule istorice, înscrise în circulaţie şi la care am şi câteva facilităţi, cum ar fi că nu plătesc impozitul şi rovigneta.

Din simplul fapt că multe piese şi ansambluri nu se mai găsesc, sunt “client” fidel la punctele de colectare pentru fierul vechi şi ce văd pe-acolo iau la kilogram, unii le duc, iar eu le iau înapoi. Adun bucăţile că sunt pe cale de dispariţie, iar cei care mai deţin piese sau părţi ale unui camion preferă să le ducă la fierul vechi decât să le dea la un preţ rezonabil. Detaliile toate pe care sunt nevoit să le refac le am în memorie pentru că pe o mare parte dintre aceste tipuri de autocamioane am lucrat şi am prins şi Bucegi-ul şi SRD-ul cu care am făcut şi şcoala de şoferi şi mi-am început activitatea, apoi cu SAVIEM, cu Raba, am fost şi pe la pădure, am şi experienţă în domeniu şi le stăpânesc.

Nu mă consider chiar singurul colecţionar din ţară, mai sunt câţiva cu câte un exemplar, două, dar trebuie să recunosc că mai nebun ca mine mai rar pentru că am cele mai multe modele, dar în Caraş-Severin sun tunic, mai există unul cu un IMS, bine pus la punct, dar eu sunt unicat cu mai multe tipuri şi variante. Am însă o mâhnire că nu interesează pe nimeni, toţi caută să le ducă la fier vechi să facă un ban rapid, să se înavuţească. Au fost foarte multe exemplare în cadrul armatei, dar greu ajungi acolo, ei le fac pachet şi le taie, le casează şi le trimit la fier vechi şi asta mă deranjează foarte tare.

În prezent lucrez la primul tip de SR 131 Carpaţi, apărut imediat după Steagul Roşu, e un camion de 3 tone, 4×2, fără tracţiune pe faţă. Sunt în foarte multe grupuri de profil şi colaborez cu alţi pasionaţi din ţară, facem schimburi de piese între noi, ce am eu nu au ei, ei îmi dau ce nu am eu şi tot aşa. Este binevenit acest schimb de piese pentru că nu mai prea sunt, dar măruntaie se mai găsesc.

Recondiţionarea autocamioanelor este foarte anevoioasă. După posibilităţile şi piesele pe care le am, timpul alocat unui exemplar este de aproximativ un an de zile. Nu lucrez zilnic pentru că nu îmi permit, mai am şi alte probleme. Lucrez când pot, când am chef, uneori mă supăr şi le părăsesc, apoi revin mâine zi şi aşa mai departe. Aceste bijuterii pe roţi sunt parte din mine, nu le-aş putea înstrăina niciodată, dacă aş avea 100, parcă mi-ar mai trebui unul; nu mă pot despărţi sub nicio formă de ele. Pe viitor când nu voi mai putea să fiu activ, le las copiilor mei, iar când nu voi mai fi deloc să facă ce vor cu ele pentru că imi este foarte greu să mă despart de ele. Depun un efort deosebit pentru că este o colecţie costisitoare şi nu sunt bani, asta este ideea că, dacă ar fi m-aş descurca altfel, dar fac aşa cum pot că în ziua de azi e greu. Statul nu ne susţine cu nimic, totul e pe cont propriu. Când am bani mai iau câteceva, mai o vopsea, mai o piesă ce pot şi eu. În afară de camioanele în mărime naturală mai am şi o colecţie de machete, tot în domeniul ăsta, machete la scara 1:43, 1:24 cu camioane şi maşini mici, cam tot ce s-a produs în România, nu sunt interesat de alte firme; ca să vadă şi copiii că s-a produs odată şi la noi şi acum totul e distrus, de după 89 încoace s-a ales praful de toate uzinele noastre. Şi copiilor de la şcoli le-aş putea prezenta modelele pe care le deţin, doar că momentan nu am alocat timp să le parchez pe toate la un loc într-un şopron, să am un spaţiu de expunere, de prezentare adecvat pe ani de fabricaţie, în prezent le ţin pe lângă casă.

De-alungul timpului, cu camioanele mele am participat la retroparade, la Reşiţa şi la Arad cu SR 114 şi am mai luat parte şi la filmări în Timişoara şi Arad în care a apărut şi Carpaţi-ul şi Bucegi-ul, precum şi în cetatea Sighişoarei pentru că aveau nevoie de un camion vechi. A fost o satisfacţie deosebită, mi-au dat benzină, m-am dus la drum lung şi pentru mine acest lucru a contat foarte mult, să simt din nou pe şosea anii 60, epoca de glorie a României”.

Consătenii lui Petru Filca, precum Nicolae Ifca – directorul Administraţiei Parcului Naţional Semenic – Cheile Caraşului, se mândresc cu acest om de ispravă şi cu realizările sale. “Pe lângă faptul că iubeşte meseria, s-a implicat foarte mult în restaurare, ceea ce nu o fac foarte mulţi. În judeţul Caraş-Severin este printre puţinii care fac acest lucru, pot spune chiar că este singurul. De-alungul anilor, printre punctele de vizitare ale ariei naturale protejate, cum ar fi obiectivele din împrejurimile Iabalcei, i-au trecut pragul şi au avut ocazia de o incursiune scurtă prin muzeul de autocamioane în aer liber a domnului Petru Filca, mulţi arătându-se interesaţi de o plimbare cu unul din autovehicule. Mă bucur şi mă mândresc cu consăteanul meu Petru Filca”.

Nicolae Ifca mizează pe sprijinul autorităţilor locale ca într-un viitor nu prea îndepărtat să aibă dorinţa de a pune în valoare unicul muzeu în aer liber din vestul României de autocamioane funcţionale din satul Iabalcea, comuna Caraşova, judeţul Caraş-Severin, un obiectiv care merită promovat din punct de vedere turistic pe harta regională, naţională şi europeană, alături de unicatele de floră şi faună din arealul protejat al Parcului Naţional Semenic-Cheile Caraşului.

Sursa: Radio Reșița

7 Comentarii

Lasa un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

*

Ultimele Articole

O firmă din Râșnov vrea să construiască un hotel cu șase etaje pe un teren rămas de izbeliște din apropierea
Rămas de izbeliște de mai mulți ani, terenul de pe Calea Făgărașului din vecinătatea Gării Bartolomeu (unde era  pe vremuri
Doi dintre „câștigătorii pandemiei” vor aproviziona Spitalul de Copii cu medicamente pentru tratarea unor boli rare. Contractele depășesc 8 milioane
Spitalul Clinic de Copii Brașov a încheiat un acord-cadru valabil pe o perioadă de un an pentru achiziția unor tratamente
FOTO-VIDEO 120 de saci cu deșeuri strânși în urma unei ample acțiuni de ecologizare derulată în zona Șprenghi de către
Pentru a-i conștientiza pe tineri în spiritul unui comportament prietenos faţă de mediu, angajați ai operatorului de salubrizare Comprest împreună
Arhiva primului ziar în limba română, salvată de la distrugere de Muzeul „Casa Mureşenilor”. Gazeta de Transilvania s-a născut în
Colecţia primului ziar în limba română, născut în casa lui Andrei Mureşanu (sau Mureşianu), autorul versurilor imnului naţional „Deşteaptă-te, române“,
Peste 64.000 de doze de vaccin Pfizer ajung mâine la Brașov
Luni, 19 aprilie, va sosi în țară o nouă tranșă de vaccin Pfizer BioNTech, de 511.290 de doze, informează Comitetul
COVID 71 de noi infectări, depistate la Brașov, pe fondul unei testări de weekend/ 2.265 de noi cazuri au fost
Până astăzi, 18 aprilie, pe teritoriul României, au fost confirmate 1.029.304 cazuri de persoane infectate cu noul coronavirus (COVID –
VIDEO Omul de afaceri brașovean Florin Hrițuliac, arestat pentru 30 de zile după ce a dat o „țeapă” de 12
Omul de afaceri Florin Hrițuliac, asociat al grupului de firme Haff, specializat în închirierea de rulote, a fost arestat pentru
COVID Rata de infectare a ajuns la 4,38/1000 în municipiul Brașov după 22 zile de scădere continuă
Rata de infectare cu virusul SARS-CoV-2 a ajuns la 4,38 de cazuri la mia de locuitori, după ce ieri valoarea
Inima unei fetițe de doi ani care s-a înecat într-un pârâu și a fost declarată decedată, după o oră de
O fetiță care nu împlinise doi ani și-a revenit miraculos, după ce a căzut într-un pârâu, iar medicii au încercat
15 brașoveni au decedat din cauza COVID în ultimele trei zile. Bilanțul tragic ajunge la 944 de morți
Instituția Prefectului informează că, potrivit datelor centralizate de Direcția de Sănătate Publică, situația epidemiologică privind COVID-19 în județul Brașov se
COVID 160 de noi infectări, depistate la Brașov/ 3.474 de noi cazuri în România din peste 35.000 de teste
Până astăzi, 17 aprilie, pe teritoriul României, au fost confirmate 1.027.039 de cazuri de persoane infectate cu noul coronavirus (COVID
COVID Rata de infectare ajunge la 4,72/1000 în municipiul Brașov, după 21 de zile de scădere continuă
Rata de infectare cu virusul SARS-CoV-2 a scăzut în municipiul Brașov la 4,72/1000, după ce ieri valoarea anunțată de Direcția
VIDEO Plimbarea de seară printre blocurile din Tractorul a ursului care „a sunat alarma” RO-Alert vineri, după ora 23.00
Un locatar dintr-unul din blocurile din ansamblul Isaran a surprins ursul care a dat târcoale cartierului vineri seară, în jurul
RO-Alert: Un urs considerat periculos a ieșit „la plimbare” în zona Tractorul. Și în 2018, un alt exemplar a ajuns
În jurul orei 23.10, prin sistemul RO-Alert, ISU Brașov a transmis un mesaj valabil pentru zona Tractorul în care este
Studiu: Un produs de bază costă cu 21% mai mult în București decât în restul țării. La sat, prețurile sunt
Bucureștiul începe să facă notă discordantă față de restul țării în ceea ce privește evoluția retailului modern. Datele aferente primelor
Cîțu: „Vom transforma o parte din centrele de vaccinare AstraZeneca în centre Pfizer”/ Ținta este ca până la 1 iunie
Premierul Florin Cîțu anunță că România a ajuns la capacitatea de a face 115.000 de doze de vaccin pe zi
CFR Marfă va disponibiliza 1.400 de angajați. Compania vrea să scadă cheltuielile salariale cu 30%
Ministerul Transporturilor a publicat proiectul privind aprobarea bugetului de venituri şi cheltuieli pe anul 2021 al CFR Marfă, companie de
Opt treceri de pietoni din oraș vor fi semaforizate, iar 14 vor fi iluminate suplimentar. Stâlpii semafoarelor vor fi vopsiți
Al doilea sistem de semaforizare din cadrul Programului pentru creșterea siguranței la trecerile de pietoni va fi funcțional de săptămâna
Satul Viscri din Transilvania, printre cele mai frumoase sate din întreaga lume. Chiar și moștenitorul Marii Britanii s-a îndrăgostit de
Satul Viscri din județul Brașov are în jur de 450 de locuitori, însă în ultimii ani a ajuns să fie
COVID 127 de noi infectări, depistate la Brașov/ România anunță 3.264 de noi cazuri din peste 36.000 de teste
Până astăzi, 16 aprilie, pe teritoriul României, au fost confirmate 1.023.565 de cazuri de persoane infectate cu noul coronavirus (COVID