Brașovul se numără alături de București și Cluj-Napoca printre cele mai poluate orașe din Europa, potrivit unui studiu recent, comandat de Alianța Europeană de Sănătate Publică. Municipalitatea vrea să schimbe situația cu fonduri de coeziune destinate creşterii atractivităţii sistemului de transport public prin modernizarea flotei de vehicule cu mijloace de transport în comun “verzi” și extinderea sistemului de management informatizat al transportului public. Mai exact, se vor achiziționa 10 autobuze hibrid și 51 de troleibuze, valoarea estimată fiind de peste 180 milioane lei. În total, proiectele care vizează îmbunătățirea transportului public depășesc 300 milioane lei.
Proiectul „Achiziția de mijloace de transport moderne”, finanțat prin Programul Operațional Regional 2014-2020, Axa prioritară Sprijinirea dezvoltării urbane durabile (Obiectivul specific: Reducerea emisiilor de carbon în municipiile reședință de județ prin investiții bazate pe planurile de mobilitate urbană durabilă) este în curs de implementare în Brașov și le oferă brașovenilor o perspectivă mai verde asupra viitorului.
Contractul de finanțare a fost semnat în februarie anul trecut, Municipiul Brașov urmând să primească o finanţare nerambursabilă de 75,2 milioane de lei, adică 98% din valoarea eligibilă de 76,7 milioane de lei a proiectului care se ridică la un total de 91,2 milioane de lei. Obiectivul general al proiectului este reducerea emisiilor de carbon în municipiul Braşov prin creşterea atractivităţii transportului public, ca urmare a modernizării flotei de vehicule prin achiziționarea unor autobuze și troleibuze hibrid.
Municipalitatea și-a propus să descurajeze astfel utilizarea autoturismului pentru deplasările urbane şi, implicit, să scadă nivelul de congestie şi poluare chimică şi fonică generate de transportul privat, căci, potrivit calculelor avansate de proiect ar urma să se ajungă la o reducere semnificativă a emisiilor de CO2 – dioxid de carbon precum şi al altor emisii (Nox – oxizi de azot, PM10 – praf etc.).
“Înlocuirea vehiculelor de transport public cu vechime ridicată şi grad crescut de uzură fizică şi morală, cu vehicule de transport noi, eficiente energetic şi cu nivel redus de emisii poluante este de natură să crească nu numai eficienţa activităţii de transport public, ci şi gradul de atractivitate a acestui mod de transport în rândul populaţiei muncipiului şi al celor din zona metropolitană care lucrează pe raza municipiului”, se arată în descrierea proiectului.
Perioada de implementare a proiectului este de 18 de luni (între 7.02.2020 si 7.08.2021).
Efectul scontat
Creşterea numărului de pasageri pe liniile vizate de proiect cu 34,72 % prin achiziţionarea a 25 de troleibuze şi 10 autobuze hibrid concomitent cu reducerea utilizării transportului privat cu autoturisme în aria de studiu a proiectului cu 19,84% în cinci ani de la finalizarea proiectului se numără printre principalele obiective specifice ale proiectului, iar ținta este o reducere a emisiilor de CO2 cu 15,08 % (tot în cinci ani de la finalizarea proiectului).
A fost semnat contractul pentru cele 10 autobuze hibrid
Iar lucrurile încep să se materializeze. În luna februarie a acestui an, primăria Brașov a semnat cu Mercedes-Benz Trucks&Buses România contractul de achiziție a 10 autobuze electric-hibride în valoare de 13,4 milioane lei + TVA, cele 10 autobuze urmând a fi livrate în maximum un an de la parafarea documentului.
,,Este o achiziție cu impact direct asupra mediului, îmbunătățim zona aceasta sensibilă a calității aerului în Brașov. Reducerea emisiilor poluante este estimată la 17% pe liniile deservite, respectiv 96.213 kg dioxid de carbon/an, 1.291 kg oxizi de azot/an, 170,5 kg hidrocarburi/an. Cred că introducerea mijloacelor de transport public prietenoase cu mediul ar trebui să fie un element de mândrie pentru brașoveni și un element care să ajute la creșterea utilizării transportului în comun. Pe parcursul acestui an vrem să venim și cu alte măsuri, astfel încât transportul public brașovean să fie, cu adevărat, principala opțiune de transport pentru fiecare dintre locuitorii orașului. Ținta noastră este să transformăm Brașovul într-unul dintre primele municipii mari cu transport 100% verde. Până la finalul acestui an, din discuțiile pe care le-am avut cu operatorul de transport, vom avea aproximativ 70% verde”, a declarat primarul Allen Coliban la semnarea contractului.
Reabilitarea, construcția şi dotarea specifică a infrastructurii de garaj se fac tot cu fonduri de coeziune
Pe lângă cele amintite, Brașovul are în implementare și „Infrastructura de garaj pentru transportul public”, un proiect finanțat tot prin Programul Operațional Regional 2014-2020, cu o valoare totală eligibilă de 71.317.373,87 lei (din care: 61.856.905,94 lei valoare eligibilă nerambursabilă din FEDR, 9.460.467,93 lei valoare eligibilă nerambursabilă din Bugetul de Stat și 1.455.456,62 lei cofinanțare eligibilă a beneficiarului).
Proiectul care a demarat în iulie 2018, are o perioadă de implementare de 52 de luni și ar trebui finalizat la 31 octombrie 2022.