
CFR Călători, dar și alti operatori privați, nu au făcut modificările necesare în sistemul software de vânzare a biletelor, cu toate că au trecut două săptămâni de la adoptarea OUG care interzice elimerarea biletelor gratuite pentru studenți după 15 martie, când intră în vigoare actul normativ.
Studenții au posibilitatea să ia bilete gratis și după perioada de după 15 martie, până în jurul datei de 22 martie. Totuși, unii operatori au blocat accesul acestora la sistemul de rezervare online, obligându-i astfel să plătească prețurile în vigoare le data călătoriei.
Eliminarea gratuității are loc doar după publicarea normelor metodologice, însă nimic nu îi împiedică pe operatorii de transport feroviar să refuze eliberarea anticipată a biletelor pentru date ale călătoriilor după 15 martie, ca măsură excepțională. Nu există prevederi legale să impună perioada minimă de anticipație la achiziția unui bilet.
Pe site-ul celor de la CFR Călători este anunțată o perioadă de anticipație de 30-60 de zile pentru eliberarea biletelor (în funcție de călătorii individuale-grup), în realitate însă maximul admis fiind efectiv de 20 de zile. Apare astfel întrebarea dacă statul ca va accepta plata compensațiilor pentru călătorii angajate de studeți după data de 15 martie, conform clubferoviar.ro.
Cu toate că au avut la dispoziție două săptămâni să modifice sistemul software, unele companii feroviare de transport persoane nu au făcut nimic în această privință. Se va ajunge ca studenții să prezinte bilete gratuite, cu toate că personalul de control al trenurilor nu va mai accepta aceste gratuități.
Părerile sunt impărțite. Unii operatori feroviari consultați de Club Feroviar afirmă că este normal să elibereze acum bilete gratuite căci Ministerul Transporturilor nu a elaborat normele metodologice.
„Dacă există o vină aceasta este a Ministerului Transporturilor care nu a realizat normele. Un sistem informatic, cum e cel al Informaticii Feroviare se modifică greu, cel puțin o săptămână le ia”, spune responsabilul unui operator privat de călători. De altfel, în aceste zile, Ministerul Transporturilor a fost ocupat cu găsirea unui director pentru proaspăt (re)înființata Direcție Feroviară.
Alți operatori de transport feroviar persoane, consultați de Club Feroviar, afirmă că e normal studenții să fie taxați cu 50% pentru că acele călătorii sunt făcute după data de 15 martie. Unii operatori nu permit eliberarea biletelor de călătorie online la studenți, tocmai pentru a îi obliga pe aceștia să respecte condițiile și achite prețurile în vigoare la data efectuării deplasării lor.
Neexistând normele, OUG 8 nu e aplicabilă și deci studenții nu pot fi tarifați cu 50%. Aceasta este ceea ce spune în esență CFR Călători. Dreptul la replică nu explică însă de ce CFR Călători (și alți operatori, dacă e cazul) nu pot opri vânzarea în prezent a biletelor cu anticipație pentru date ulterioare celei de 15 martie.
Menținerea gratuităților pentru date ulterioare celei de 15 martie aduce bugetului de stat pierderi zilnice de aproximativ 270 mii lei (55.000 de euro), reprezentând medie zilnică pentru 50% din compensația încasată în prezent pentru transportul studenților de la bugetul de stat, de 200 milioane lei anual.