Alexandra Jalbă (26 de ani), profesoară de istorie la școlile din localitățile Apața și Homorod (județul Brașov), le predă elevilor lecții de dezvoltare personală, îi învață despre fake news și pericolul consumului de droguri și îi readuce în bănci pe mulți dintre copiii care au abandonat școala.
O tânără din Cluj, Alexandra Jalbă, a renunțat la o slujbă confortabilă în domeniul artelor ca să le predea istorie copiilor din două sate sărace, să îi învețe să fie responsabili, să se cunoască și să își urmeze visurile.
Alexandra a absolvit Facultatea de Istorie și Filosofie, specializarea Istoria Artei, și o perioadă a organizat expoziții de artă la o galerie din Cluj-Napoca. Voia însă o schimbare și mai multă implicare din partea ei în ceea ce făcea, așa că a urmat cursurile intensive ale Teach for Romania, o organizație neguvernamentală care selectează persoane cu diferite profesii și le școlește, trimițându-le apoi ca învățători și profesori în cele mai sărace comunități din România, scrie Libertatea.
Acum predă istorie în două localități din Ardeal, Apața și Homorod (județul Brașov), după ce inițial a început ca învățătoare. Multe familii din cele două localități au plecat în străinătate, iar cele care au rămas se luptă cu sărăcia. Este o introvertită, dar și-a depășit această limitare pentru că își dorește să contribuie la dezvoltarea prin educație a comunității unde a ales să predea.
„Am căutat ceva care să îmi satisfacă partea emoțională și implicarea pe care o căutam cu adevărat în educație”, spune profesoara. Folosește la clasă metode nonformale, prin care își apropie elevii și îi atrage către istorie, o materie destul de rigidă.
Învățare prin joacă
La clasele a V-a și a VI-a merge pe învățarea prin joacă, iar implicarea elevilor este cu totul alta. „Am folosit inclusiv un joc de pe telefon, prin care i-am ajutat pe copii să înțeleagă diferențele între un stat democratic și unul totalitar. Informația a fost mult mai bine integrată, pentru că lecția a fost percepută ca o relaxare, nu ca pe ceva ce trebuie să învețe”, explică Alexandra Jalbă.
Munca ei nu se termină după orele de curs. Tânăra a mers la familia fiecărui copil din clasa ei pentru a afla cât mai multe despre aceștia și condițiile în care trăiesc. Nu i-a fost ușor să îi convingă pe unii dintre părinți să își lase copiii la școală, mai ales după izbucnirea pandemiei, dar a reușit treptat să le câștige încrederea.
Pericolul consumului de droguri
Elevii au surprins-o când i-au cerut informații și soluții pentru a evita pe viitor consumul de droguri, una dintre marile probleme cu care adolescenții și tinerii din România se confruntă în prezent.
„Sunt la o vârstă la care informațiile de orice gen, dar și tentațiile, sunt peste tot. Copiii m-au ajutat și m-au îndrumat să gândesc acest proiect. M-am gândit că este mai bine să primească informații pe acest subiect din surse credibile, astfel încât pe viitor să nu alunece pe panta consumului de droguri”, spune dascălul.
Alexandra este susținută în proiectul său de Uipath Foundation, o organizație neguvernamentală care sprijină copiii defavorizați să-și atingă potențialul și să se dezvolte alături de comunitățile lor prin accesul egal la educație.
Lecții despre fake news
În viitorul apropiat va invita la clasă lucrători de la DIICOT și asociațiile care se ocupă de prevenirea consumului de droguri pentru a le explica și cât de grave sunt implicațiile acestui fenomen și a le răspunde la întrebările care îi preocupă.
Cu elevii de clasele a VII-a și a VIII-a face și lecții de autocunoaștere psihoemoțională, astfel încât să înțeleagă de ce se comportă într-un fel sau altul în diverse situații de viață.
Tot de la ea, copiii au aflat și despre fake news, un fenomen care a căpătat amploare în ultimii ani. „Este important ca elevii să afle ce efecte pot avea informațiile pe care le iau din mass-media, dar și cele care se pot produce dacă nu comunică date corecte mai departe”, punctează Alexandra Jalbă.
Cum încearcă să combată abandonul școlar
Își învață copiii să se exprime liber la clasă și le creează spațiul de care au nevoie ca să arate că sunt responsabili în ceea ce fac. Comunitatea în care predă este una săracă și duce o muncă constantă cu părinții pentru a-i convinge că merită să își trimită copiii la școală și nu la munca câmpului. „Dacă nevoile de bază nu sunt acoperite, este greu pentru copil să mai găsească un rost în școală”, explică profesoara.
A reușit în cele mai multe cazuri de abandon școlar să readucă elevii la clasă, dar au fost și situații în care s-a lovit de refuzul părinților de a mai comunica, în special în învățământul primar, și a acceptat acest lucru pentru că exista riscul ca elevii să fie prinși la mijloc și să aibă de suferit psihic și emoțional. Nu se dă bătută niciodată, iar perseverența dă roade întotdeauna.
„Dacă discuți mai mult cu un copil, nu ai cum să nu identifici o zonă sensibilă și să îl faci să vină mai aproape de tine și de materia ta. Sunt încă la momentul în care explorez și descopăr fiecare copil în parte. Este important să ai un echilibru în ceea ce faci. Dacă ești prea insistent sau pui prea multe întrebări, elevul va avea tendința să se distanțeze, ca și părinții”, spune Alexandra Jalbă.
Visul unor copii de la țară
Deși predă de mai puțin de un an, a reușit să le câștige încrederea și copiii nu ezită să i se confeseze în legătură cu problemele pe care le au la ore, știind că împreună vor găsi soluții.
Într-o comunitate defavorizată, unde majoritatea copiilor se luptă să termine opt clase, Alexandra Jalbă discută cu elevii săi despre visul lor de a urma un liceu și a face apoi ceva ce îi pasionează. Mai mulți liceeni invitați la o discuție online le-au explicat copiilor de gimnaziu cum le poate schimba viața un astfel de pas.
„Este important ca elevii să fie încurajați și ghidați să meargă la liceu pentru a urma apoi o profesie vocațională. La clasă nu sunt la fel de deschiși la o astfel de discuție de multe ori din motive personale și tocmai de aceea este important să creezi cadrul în care aceasta să aibă loc”, spune profesoara.
Învață zilnic de la copiii ei la fel de mult pe cât învață ei de la ea și de multe ori le preia ideile pentru a face orele de curs mai interesante. „Școala este un spațiu unde copiii se pot dezvolta, este important să știe asta și să găsească răspunsuri la întrebările care îi frământă, dar și un sprijin atunci când au nevoie”, crede Alexandra Jalbă.
Un comentariu
Nu am stiut ca Apata este un „sat „sarac”???!!!Nu mai dezinformati!Cunosc multi oameni care vor sa fie apreciate ,cunoscute dar nu asa se face!Pacat!Din pacate asta este invatamantul si cadrelele care doresc sa fie pe prima pagina,admirate.Prostimea infloreste pe zi ce trece,clarificati lucrurile,si scrieti despre oameni care nu doresc sa munceasca,sa mearga la scoala.Nu promovati cadre din invatamant intr o localitate in care lucrurile stau altfel.Parerea mea este ca ne jigniti si cine nu cunoaste realitatea din localitate chiar crede.?