Bucătăriile din marile oraşe au funcţionat în ciuda pandemiei, iar sectorul delivery a menţinut industria ospitalităţii aproape de linia de plutire, astfel că valoarea totală anuală a pieţei de mâncare gătită şi băuturi out of home (restaurante standard, fast-food, cantine, pub-uri şi supermarket-uri) în cinci dintre cele mai mari oraşe din ţară (Bucureşti, Timişoara, Iaşi, Cluj şi Braşov) s-a ridicat în 2020 la 10,2 miliarde lei, în scădere cu 29% faţă de nivelul de 2019, relevă studiul National Foodservice Research, realizat de Hospitality Culture Institute.
„Valoarea totală anuală a pieţei de mâncare gătită şi băuturi out of home (restaurante standard, fast-food, cantine, pub-uri şi supermarket-uri) în cinci dintre cele mai mari oraşe din ţară (Bucureşti, Timişoara, Iaşi, Cluj şi Braşov) s-a ridicat în 2020 la 10,2 miliarde lei, ceea ce reprezintă o scădere de doar 29% faţă de nivelul de 14,1 miliarde de lei din anul 2019″, relevă studiul National Foodservice Research, realizat de Hospitality Culture Institute, primul institut independent de cercetare, training şi consultanţă din România care studiază piaţa şi trendurile din HoReCa.
Cele 5 oraşe reprezintă 60% din total piaţă, ceea ce duce industria ospitalităţii la o valoare de 17 miliarde lei în anul 2020.
„Cine a vrut sa facă treabă în HoReCa a putut face şi a găsit consumatori dispuşi sa comande. Cei curajoşi, care au riscat şi investit în zona de delivery, si-au dublat volumul comenzilor. Ne dorim ca studiul nostru, aflat la a patra ediţie, să fie un barometru pentru orice antreprenor şi manager din industria ospitalităţii care vrea să-şi fundamenteze deciziile pe baza datelor statistice şi a interpretărilor calitative în cea mai grea perioadă din ultimii 30 de ani”, a declarat Florin Maxim, fondator al Hospitality Culture Institute.
Potrivit studiului Hospitality Culture Institute, 47% din piaţa de mâncare gătită este generată în prezent de servicii de delivery. Astfel, serviciile de delivery sunt utilizate de 9 din 10 respondenţi din Bucureşti şi din marile oraşe din ţară.
De asemenea, 63% dintre respondenţii care au comandat mâncare cel puţin o dată în ultimele 6 luni au făcut-o pentru acasă în cele multe situaţii, în timp ce doar 17% la locul de muncă.
Pentru următoarele 6 luni nu se preconizează o scădere a comenzilor prin intermediul serviciilor de delivery, conform Hospitality Culture Institute.
Studiul analizează şi comportamentul consumatorilor referitor la măsurile de prevenţie împotriva Covid-19, cât şi estimări asupra veniturilor. În acest sens, 40% dintre cei intervievaţi au declarat că bugetul pentru mâncatul în oraş a scăzut în ultimul an.
Ediţia a patra a celui mai mare studiu naţional în zona de food a fost realizată la începutul anului 2021 în cinci dintre cele mai mari oraşe din România: Bucureşti, Braşov, Timişoara, Cluj, Iaşi.
Culegerea datelor cantitative s-a realizat prin metodologia CATI (Computer Assisted Telephone Interviewing). Studiul a fost realizat de Hospitality Culture Institute, primul institut independent de cercetare, training şi consultanţă din România care studiază piaţa şi tendinţele din industria HoReCa, în parteneriat cu Exact Business Solutions, companie cu experienţă de peste 10 ani în marketing research.
Hospitality Culture Institute reuneşte lideri din ospitalitate, profesionişti din diverse industrii, arhitecţi, reprezentanţi media, antreprenori şi manageri. Misiunea Institutului este de a identifica tendinţe cu impact economic, social, politic şi cultural şi de a împărtăşi know-how şi soluţii aplicate.